Totaal aantal pageviews

woensdag 4 oktober 2023

Blind Ambition

 

We kregen, als vriend van onze Cinema Oostereiland weer eens een cadeautje. Daar ben je vrienden voor,  vinden ze.
Het cadeautje was de film Blind Ambition. Met vooraf een kopje thee of koffie en een bespreking over hoe het gaat met onze Cinema en daarna dus die film. Ik vond het eigenlijk meer een documentaire. 
Ik moet eerlijk zeggen als ik hem in de filmkrant aangekondigd had gezien was ik er niet rennend op afgegaan. Er zijn altijd zo veel goede films in die krant en deze sprak me niet heel erg aan. 
Maar ach, zaterdagmorgen (mijn voorkeurstijd) en dit was niet ons eerste cadeau, de andere films waren ook goed.
Nou ik heb genoten, een hartverwarmende en best spannende film. Dus als ie nog bij jou in de bios komt is het een aanrader en later misschien wel op televisie, dan ook.

Het gaat over vier mannen. Ze zijn alle vier gevlucht uit Zimbabwe  naar Zuid-Afrika. Ze hebben veel meegemaakt en van wijn weten ze niks. Maar dat verandert. Ze maken kennis met elkaar én met wijn. 
En ze leren elkaar en wijn zo goed kennen dat ze mee gaan doen aan een prestigieus wereldkampioenschap: blind wijn proeven. In Frankrijk in een villa. Interessant om te zien hoe zo'n kampioenschap gaat. Het is niet zo maar een beetje proeven. Ze moeten de druif herkennen, het land en de streek , het jaar en de wijnmaker. 
Ik had er nog nooit van gehoord en hoe het afloopt vertel ik natuurlijk niet.
Wel dat een van de vier mannen tegenwoordig in Nederland woont en sommelier en importeur van wijn is. 

En over aanrader gesproken: ik zag op televisie de eerste aflevering van 'Bij ons op het AZC'. Indrukwekkend!

10 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ik heb een beetje mijn twijfel over deze film. Heeft het nou wel of niet een verhaal. Is het een documentaire of niet...

Bertiebo zei

Het lijkt mij niet zo moeilijk, want wat het nou precies is maakt niet uit. Het was boeiend, spannend en feelgood

In de weer zei

Beide aanraders, goeie tips !

Judy zei

Ik had er eerder van gehoord, ik geloof in een of ander praatprogramma. Het verhaal alleen al is bijzonder.

Emie zei

Je begrijpt dat we hier naar toe hollen zodra we in NL zijn!

Bertiebo zei

Ja dat snap ik. Maar het is een wat oudere film, dus ik hoop dat het nog lukt ergens

roentare zei

Sounds like an exotic story to watch

Miriam zei

Ah, "Bij ons in het AZC" heb ik opgenomen omdat het me de moeite waard leek. Ik ben benieuwd!

sjannesblog.com zei

Dank voor de tips!

miekequilt zei

Fijn dat de film geslaagd was. Ik had er nog niet over gehoord, maar ja, ik ben ook niet zo’n filmfan. Maar een wedstrijd over wijn proeven lijkt me interessant.