Totaal aantal pageviews

woensdag 11 oktober 2023

Een plek

 De eerste dag in Groede gingen we meteen naar het strand.Het was heerlijk weer, dus dan hadden we dat maar binnen.

Er moest gezwommen worden en daarna ingesmeerd natuurlijk want de zon scheen volop en heerlijk. 

Mijn man loopt vaak met mij op het strand, maar nooit in zijn blote rug.  Nu echter vanwege het zwemmen met de meisjes wel. 

En omdat er dus gesmeerd moest,  zag ik een plek op zijn onderrug waarvan ik dacht: dat is niet oké. 
Onze dochter was erbij en zij had een app op haar telefoon genaamd Skin Vision. Dan maak je een foto van zo'n plek, die stuur je op en die wordt dan beoordeeld door deskundigen. Vervolgens krijg je een advies. 
Het is denk ik heel verstandig om die app te installeren. Klik
In ons geval werd de foto gemaakt, verstuurd en de volgende dag kwam het antwoord: urgent, binnen twee weken een afspraak maken.

Tja daar zit je dan, in Groede. 
Eerst nog even geprobeerd de Mohskliniek, waar ik zelf een paar maanden geleden ben geopereerd,  te bellen voor een afspraak. 
Maar,  en dat wist ik wel natuurlijk,  dat ging niet, dat kan alleen na een verwijzing door de huisarts. 
Dus huisarts gebeld en een afspraak gekregen op maandag over een week. We bleven die week gewoon in Groede, maar wachten duurt lang. 
Op de dag van de afspraak ging die ook nog eens niet door vanwege een spoedgeval, dus het werd dinsdag. De huisarts zag de plek en maakte er spoed van. En toen konden we donderdag terecht bij Mohs. 
Ze hadden al gezegd dat de wachttijd 8 weken was, maar dat ze altijd spoedplekken open houden. Nou dit was er een. Donderdagmorgen half negen. 

De arts (dezelfde die mij had geopereerd en die ik de liefste dokter ooit vind en bovendien in mijn lekenogen zeer kundig,  duidelijk en doortastend) keek en constateerde dat het foute boel was: een melanoom.  
'Het moet er uit, nu, meteen'. Om kwart over negen was die operatie letterlijk achter de rug. 
En dan moet je weer wachten. Nieuwe afspraak over twee weken. 
De arts had nog wel gevraagd of wij het prettig zouden vinden als hij,  als hij eerder iets zou horen, zou bellen.  Ja dat vonden wij.  
Het was een nare week. Ik zat vastgeplakt aan mijn telefoon. Schrik bij ieder belletje enzo. 
Hij belde na precies een week. Donderdagmorgen half negen:  Het valt waarschijnlijk mee. Maar volgens protocol moet het nog een keer. 
De hechtingen zijn er inmiddels uit, de nieuwe afspraak staat.  

We haalden enigszins opgelucht adem. Om vervolgens uit te gaan waaien. 
Aan het strand!

Waarom vertel ik dit hele verhaal. Nou omdat dit iedereen kan overkomen. Omdat wij geluk hebben gehad. Als het geen mooi weer was geweest, als we niet met de meisjes hadden gezwommen, als... dan hadden we die plek misschien wel nooit ontdekt. 
Dus controleer elkaar en jezelf. En installeer Skin Vision. 

29 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Waar Groede al niet goed voor is...
Gelukkig ontdekten jullie het redelijk op tijd. Hopelijk valt de tweede ingreep ook mee.

Iris Flavia zei

Oh, wow. Such scary times and so much luck on the way.
You are right, it can happen to anyone.
Thank you for the link and all the best!!

izerina zei

Dan wordt je vakantie meteen anders. Bedankt voor die app,ik ga installeren

Sjoerd zei

Dat heet dan een geluk bij een ongeluk. Maar goed dat jullie daar meteen aktie op namen. Dat zal wel even schrikken geweest zijn.

Judy zei

Gelukkig viel het mee. Pff, wat een verhaal. En wat een geluk dat jullie er op tijd achter kwamen.

Kitty zei

Potverdepotver! Gelukkig konden jullie uiteindelijk snel terecht maar nog niet helemaal uit de gevarenzone dus. Getver, wat een spanning weer... duimduimduim...

Emie zei

Goeie help, wat een spanning zal dat gegeven hebben. Ik ga de app installeren. Wat een fantastische foto's trouwens!

Charlie zei

Dankjewel Bertie voor je tips over App en Kliniek. Ik wens je man het allerbeste en een goede uitkomst. Jullie wereld stond ineens weer op z’n kop!

guusje zei

Ja Skin Vision hebben wij ook, een service van onze verzekering CZ. Ik krijg regelmatig een mailtje van ze dat het weer tijd is voor controle.
Goed dat jullie er op tijd bij waren.

Marieke zei

Wat een verhaal. 🤞

miekequilt zei

O wat een schrik voor jullie. Hopelijk is na de tweede operatie alles achter de rug en hoeft er verder niks te gebeuren.
Sterkte en een lieve groet, Mieke

Nietzomaarzooo zei

Wat een geluk bij een ongeluk dat alles zo snel kon gaan. Duim voor een goede uitkomst. En die foto's zijn geluk.

Ferrara zei

Gatver wat een schrik, maar wat een geluk dat je man zo snel werd geholpen. Hopelijk pakt de tweede ingreep positief uit. Sterkte en Beterschap.

pourquoi pas ??? zei

Wat een verhaal Bertie en wat moeten jullie bang zijn geweest. Bij het zien van de foto's van jullie meisjes dacht ik meteen; o wat heerlijk 2 van die kleindochters met hun opa. Ik wens jullie veel sterkte en heel veel geluk voor de komende tijd.

Floor zei

Dat was wel een heel spannende tijd. Dat wachten op de uitslag is niet fijn.
Hopelijk is het nu allemaal weg en kunnen jullie weer gerust ademhalen, maar dat is even afwachten.
Je ziet maar dat toeval niet bestaat. Het was mooi weer, de meisjes kwamen langs, insmeren en dan ontdek te opeens iets wat je anders niet gezien zou hebben.
Je kunt toch immers je eigen rug niet goed zien?

Anoniem zei

Weer spannend. Je was er op tijd bij.

In de weer zei

Wat een verhaal zeg en wat een superdokter, sterkte voor de volgende ingreep.

Leuke foto, opa met de twee meisjes.

conny's quilts en creaties zei

Dat is schrikken. Fijn dat de operatie zo snel kon, nu duimen op de goede afloop. Dank voor de tip van de app.

Anoniem zei

Ik zal die app maar installeren als dat kan. Schrik, behandeling en (een beetje) opluchting zitten dicht bij elkaar. Ik hoop dat alles goed gaat.

Anoniem zei

PS Mijn verzekering is daar niet bij aangesloten maar ik kan wel een abonnement nemen.

Kitty

schrijfselsvanmij zei

Alweer zo‘n nare tijd ….. maar wat een geluk bij een ongeluk dat ergens alles op z‘n plekje viel: strand, blote rug, juiste app. Hopelijk brengt de tweede ingreep alleen goed nieuws! Sterkte 🍀

Petra1945 zei

Oh bah... Het beste ermee. Je hoopt toch altijd dat het jou NIET overkomt... en dan dit.

Marthy zei

Oei, dit is niet leuk. Helemaal niet leuk. Hoop zo dat het goed afloopt. Er is veel kanker in mijn familie en ik ontdekte bij een ouder zusje eens een plekje wat ik niet vertrouwde. Volgende dag naar de dokter, bleek een melanoom te zijn. Een nichtje van mij maakt als zij ergens een plekje op haar lichaam ziet een dubbele afspraak bij haar huisarts en zegt dan: snij maar weg, het hoort er niet. Maar ja, haar moeder is gestorven aan kanker, ze heeft zelf kanker gehad evenals de helft van haar moeders familie. Ik ben er zelf ook heel scherp op.

Josephine zei

Mijn heel Bettie dat is even flink schrikken. Wat goed dat je meteen in actie
kwam, ook heel fijn dat het vrij snel kon gebeuren. Hoop mat de tweede operatie
alles volledig zal verwijderen. Veel sterkte gewenst.
Het zijn schattige foto's zo op het strand!!!

roentare zei

It is so nice to have a sunny day at beach

anja zei

Sterke!

Miriam zei

Een waardevolle blog met een zinvolle App. Melanomen komen echt veel te frequent voor, fijn dat jullie redelijk op tijd waren.

schrijfselsvanmij zei

App geïnstalleerd, dank voor de tip

Hans zei

Het was zeker een heel mooie dag als ik de zonnige foto's zie.
Anders is het bericht van de arts, een melanoom is wel goed te verwijderen.
In de zon is altijd oppassen. Hans