Totaal aantal pageviews

zaterdag 7 oktober 2023

Het hofje van Noblet

In Haarlem hebben we wel eens een 'Hofjeswandeling', gedaan. Maar het hofje waar we nu langs kwamen, doordat we een andere route namen naar het Teylers, hadden we kennelijk gemist. 
Dat was dit hofje: 'het Hofje van Noblet' uit 1760. 
Gesticht in dat jaar  uit de nalatenschap van Geertruid, Sara en Leonard Noblet. 
Bedoeld toen voor oudere alleenstaande vrouwen. 
Natuurlijk gingen we even kijken. Ik heb altijd iets met hofjes gehad en vaak gedacht dat ik er, als de omstandigheden zo waren, heel goed zou kunnen wonen. Het lijkt me leuk, gezellig ook, samen met andere vrouwen. 
Enfin, dat is (gelukkig) niet aan de orde. Dus nu gingen we samen maar eens even kijken.


Aan de rechterkant zit een deur waardoor je naar binnen mag. 


Geestig hè, de hofdames van Noblet. . 

Het ziet er allemaal prachtig uit en wij liepen zowat op onze tenen. Zo bleef het er heel stil op deze prachtige, zonnige dag. 


Ik wist zeker dat ik er nog nooit geweest was. Maar het kwam me toch ontzettend bekend voor. 
Natuurlijk lijken al die hofjes wel een beetje op elkaar, maar toch ?
Later die dag dacht ik ineens: het is vast een keer in Binnenstebuiten geweest. 
Binnenstebuiten, je weet wel het dagelijkse programma dat ik niet wil missen (behalve dan het kookgedeelte, dat spoel ik door). 

Thuisgekomen heb ik even gegoogeld en inderdaad:  er is in Binnenstebuiten aandacht besteed aan dit hofje. Aan een van de bewoonsters en haar huisje, aan de huidige regent van het hofje,  aan de regentenkamer en aan de huidige opzichteres. 

Mocht je die uitzending nog willen zien? Dat kan, klik

12 opmerkingen:

Judy zei

O ja, hofjes, zo leuk!

In de weer zei

Nou, binnenstebuiten wil ik ook niet missen, inclusief het koken.

izerina zei

Zo verstild

Sjoerd zei

Lijkt me een ideale oplossing voor alleenstaande mannen of vrouwen om in zo'n omgeving te mogen wonen.

Mevrouw W. zei

Als we in een hofje komen, wij gaan er ook altijd graag kijken, zijn we ook altijd stil. En niet dat we anders zoveel kabaal maken, maar door de rust die er vaak heerst wordt je vanzelf ook stil.

Nietzomaarzooo zei

Mooi hofje is dat he. Ook het huis ernaast, op de hoek, de regentenkamer is heel mooi. Met leren behang en dat soort details.

Iris Flavia zei

It looks beautiful. But I don´t know if I would want to share flats with other women. I did before, we were 3 plus a man. Once with only one. Even worse.
I hope I "go" first...

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik zag de uitzending met het hofje. Als ik er aan denk dan kijk ik ook naar BinnensteBuiten ☺️

guusje zei

Mijn zus heeft een tijdje op het hofje van Noblet op de Nieuwe Gracht gewoond. Erg leuk hofje, maar ik denk niet dat het iets voor mij zou zijn temidden van al die dames.
B en ik hebben iets verderop op de Gracht op kamers gewoond. Geweldige tijd.
Ja het lampekappenatelier van Hennie Lasschuit (idd voorheen van haar ouders) bestaat al heel lang. Misschien wel al 80 jaar. Ik heb een aaantal jaren geleden een lampekapje door haar laten maken. Echt mooi.

roentare zei

Beautiful building and garden

Marthy zei

Mooi, ook ik hou van hofjes.

Elizabeth zei

Wat een sfeertje in zo'n hofje... Maar ik weet niet of ik er zou willen wonen.