Totaal aantal pageviews

dinsdag 17 oktober 2023

Hulst

Wat er leuk aan Groede is? Nou in de eerste plaats de kust, daar krijg ik echt nooit genoeg van. In de tweede plaats het dorp zelf. 
Maar of dat genoeg zou zijn om er zo vaak naar toe te gaan als wij doen? Ik denk het niet. 

Dus er is natuurlijk meer. En dat meer, dat is Zeeuws-Vlaanderen (zie de foto hieronder)  en het Vlaamse achterland. Er is zo veel! 


Deze keer gingen wij een dagje naar Hulst. Oost- Zeeuws-Vlaanderen. 
Wij waren zogezegd INULST. Zo spreken ze dat daar in Hulst uit.  Ze maken er zelfs reclame mee voor de stad. 
Vroeger toen ik in Terneuzen woonde en werkte, ben ik daar vaak geweest. Dat wil zeggen, ik ging daar op kamp met mijn klas. Maar dan kwamen we niet in de stad zelf. En ik heb er wel eens gewandeld en in een kroeg gezeten, maar dat is bijna honderd jaar geleden. 

Hulst is een vestingstad. En na alle Hanzesteden (nou ja, bijna alle),  willen we nu al die vestingsteden bezoeken. De ANWB houdt al jaren een een top-10 verkiezing. En Hulst staat hoog genoteerd. Op een staat Gorcum, op twee Dokkum en op drie Hulst! 

En het is precies wat je van een vestingstad verwacht. Fraai gerestaureerde stadswallen, een stadsgracht. Over die wallen kun je dan een fijne wandeling maken met uitzicht op de vesting. Het was wat nevelig en dat maakte het eigenlijk nog mooier.





Wat ik ook bijzonder vond is de gigantische basiliek van de Heilige Willibrordus die daar staat. Ongelooflijk,  zo groot,  in zo'n klein stadje.


Soms ruim ik teveel op en mijn interieurfoto's zijn helaas niet bewaard gebleven, op eentje na: 


Maar geloof me, die basiliek is prachtig. 

Er was veel te zien in de stad. Ook een museum, een hele fijne kringloop, mooie gevels. Mijn conclusie: die derde plek is zeer terecht.   

En er was ook nog een fijn terras op de markt waar we koffie dronken. Ik bestelde uiteraard een bolus. Die kwam na een hele tijd en was niet te eten. Ik denk dat-ie er al een paar weken gelegen had of zo. Ze hadden hem overdekt met poedersuiker en dat had me al aan het twijfelen moeten brengen. Ik protesteerde en hoefde niet te betalen. En dat terwijl zowat ernaast een bakker was met de heerlijkste dingen. Al had ik daar toen geen zin meer in. 

En nu heb ik het nog niet gehad over Reinaert de Vos. Hulst is de stad van Reinaert de Vos. Morgen meer.

17 opmerkingen:

Judy zei

Een hoek van Nederland waar ik nog nooit geweest ben. Prachtig, die rij bomen en een beetje heiïg. Jammer van de bolus.

sjannesblog.com zei

Het is té lang geleden dat ik daar in Zeeuws Vlaanderen was. Ik krijg weer zo'n zin bij het zien van dit alles.

izerina zei

Wat een mis-reclame,die bolus

Iris Flavia zei

Thank you, this really seems to be a great place. And with visiting Emden this "summer" we were more or less close by, even. More or less. I´ll keep this in mind (although to be honest... I don´t plan to visit Ingo´s Brother again too soon ;-)...)

Mevrouw W. zei

Jammer van die bolus! De restaurantjes in Hulst behoren niet echt tot de goedkoopste, dus ik hoop dat ze niet teveel geld voor zo'n slechte bolus vragen.

miekequilt zei

Daar móéten wij een keer heen want Jeroen heeft Willibrordus als doopnaam. En onze vakantie in Groede smaakte echt naar meer.
Maar niet naar een vieze bolus.
Ik vind je stukjes steeds heel leuk en geniet echt van deze mooie streek.

Anoniem zei

Wel geweest maar lang geleden. Onze oudste doet ook de vestingsteden en heeft Hulst ook al bezocht.

Sjoerd zei

Mijn ervaringen met Hulst is dat men er teveel aan denkt om van toeristen te vangen.

Bertiebo zei

Twee keer klachten dus hier over Hulst en de restaurants. Wij hebben er alleen koffie gedronken en die prijs was normaal. Al is normaal tegenwoordig best duur. De bolus hoefde ik niet te betalen. En toen wij er waren, INULST, probeerde niemand ons te vangen hoor. Er waren nauwelijks toeristen (half september) en waar we kwamen, bijvoorbeeld in het museum en in die kringloop, was men gewoon vriendelijk.

Ferrara zei

Ha, een nieuw project. Vestingsteden, dan kun je voorlopig even voort.

Lot zei

Vorig jaar ook eens geweest met dochter. Het restaurant was geweldig mooi oud maar het eten niet geweldig. Ik had Rendang met patat en het was allemaal prachtig op bord en in bakje maar de rendang was echt veel te zoet en erg taai.
Komende winter maar eens terug als de toeristen weg zijn want toen was het te druk

Elizabeth zei

Vorig jaar waren we met vakantie in Zeeuws Vlaanderen, en ik vond het er prachtig!

Jolande zei

Wat leuk dat jullie de vestingsteden gaan bezoeken.
Het zijn mooie foto´s, ik vind de rij eendjes zo leuk.

In de weer zei

Zo mooi zijn ze, onze vestingsteden.
Wij fietsten ooit de Maas en vestingroute, mooi hoor.
.Denk niet dat je dan alle vestingsteden hebt gehad, maar die we wel hadden bevielen ons goed.
Leuk idee van jullie Bettie.

Marthy zei

Ik kom daar nooit, gek eigenlijk. Zou dat toch eens moeten doen.

Anoniem zei

Op de Wallen van Hulst heb ik heel wat voetstappen liggen. Wij woonden er bijna 13 jaar, onze kinderen zijn er geboren. Die wallen met de Keldermanspoort vond ik altijd prachtig om te wandelen. Hulst van zoveel jaar geleden is niet te vergelijken met Hulst van nu.Ik heb er met veel plezier gewoond, maar zou niet meer terugwillen, er is veel veranderd en niet ten goede.
Ben benieuwd naar je verhaaltje over Reintje de Vos.
Betsy

roentare zei

Fabulous architecture and pity to have one image kept for interior.