Totaal aantal pageviews

donderdag 12 oktober 2023

Pinkeltje

 

Dat boekenrekje zag ik in het museum van de twintigste eeuw. Een leuk rekje. Maar die boeken die er op liggen, de Pinkeltjes.... Verschrikkelijk. 
Pinkeltje op zoek naar Klaas Vaak had ik zelf als kind en ik vond er toen al niks aan. 
Later toen ik juf was, ondekte ik dat Pinkeltje vanwege de manier waarop het geschreven is niet voor te lezen is. Tenminste niet op een goeie manier.

En toch... en toch kocht ik laatst een Pinkeltje. Het heet: Pinkeltje in Zeeland.

Het leek me leuk, omdat Pinkeltje in dit boek, op zoek gaat naar Zeeuwse lekkernijen. Voor een feest. 
Pinkeltje vliegt dan op de rug van een stoere bergeend naar Zeeland om daar boterbabbelaars , paptaart en Zeeuwse bolussen in te slaan. Maar waar hij ook komt, nergens zijn nog bolussen op voorraad. 

Enfin allerlei avonturen dus, in verschillende Zeeuwse plaatsen. 
en zelfs in Groede. Hroede.

'Groede', zegt hij verbaasd. In Zeeuws -Vlaanderen?' 
Nee, Groede op de maan, nou goed?, grauwt hun moeder. 
'Natuurlijk in Zeeuws-Vlaanderen. Dorp van de papvreters.  Het is daar allemaal paptaart wat de klok slaat'. 

En ja, dat vind ik dus leuk. Over die papvreters heb ik al eens een blogje gemaakt. Klik  Ik was begonnen met voorlezen aan de kleindochters. Zij komen ook vaak in Groede en ze vonden het leuk. 

Hoe dan ook ik weet dat er hier liefhebbers van Texel zijn en van Friesland. Ook over die delen van Nederland is een Pinkeltje-boek verschenen.


15 opmerkingen:

izerina zei

Wat leuk,die aardrijkskunde-Pinkeltjes. Dat wist ik niet

Sjoerd zei

Eigenlijk best wel leuk om zo door Nederland te gaan.

Judy zei

Bekend rekje. :) En bekende boeken. Mijn moeder las voor uit Pinkeltje. Kan me de aardrijkskundige Pinkeltjes niet herinneren. Maar dit is wel erg leuk, over Groede.

miekequilt zei

Ik was ook geen fan van Pinkeltje. Geen idee meer waarom niet, maar wij lazen de boeken ook niet voor op school. En die over Texel heb ik nog niet gezien. Ik ga er eens naar kijken.
We willen nog wel eens naar Groede terug. Toen we er kampeerden dronken we ergens koffie, en gingen naar die leuke supermarkt. Maar jij vertelt er zoveel leuks over, dat vraagt om een nieuw bezoek.

Iris Flavia zei

I´ve never heard of Pinkeltje - but I love books taking place in Braunschweig.

KnutzEls zei

Pinkeltje was ook geen serie voor onze kinderen. Maar mijn moeder had beslist dit boekje ook willen kopen. Lekkers uit Zeeland, daar had ze niet aan voorbij kunnen gaan.

anja zei

Helemaal mee eens.
Had een hekel aan Pinkeltje. Soms kwam er een kind met zo een boek naar school. Of ik die voor wilde lezen. Ik begon er aan, maar nooit uitgelezen…….
Niet te doen!

Emie zei

Kan me helemaal niet herinneren dat ze zo moeilijk voor te lezen waren. Terwijl ik best een kritische lezer ben. Zeker verdrongen.

Kitty zei

Leuk dat er een Texelse en een Friese uitgave is, die gaan op mijn lijstje!

In de weer zei

Ik weet wel dat we ze in huis hadden, maar heb er verder totaal geen herinnering aan.
Zal er eens naar vragen aan onze kinderen..

Miriam zei

Ik krijg er toch een beetje een commercieel gevoel bij .... misschien ten onrechte. Maar misschien is het leuk om te lezen. Via de bieb zal ik het Texelse boek eens lezen.

biebkriebels zei

Heb niet zo'n herinnering aan Pinkeltje, heb het geloof ik ook niet voorgelezen aan de kinderen.

Josephine zei

O ja Pinkeltje, wij hadden ook een boek in huis en genoot daar er van.
Kon er zo heerlijk over fantaseren wat dat kleine kereltje allemaal aan
het doen was.

Hans zei

Pinkeltje, wie is er vroeger niet mee opgegroeid. Hans

Elizabeth zei

Ik hoorde altijd om me heen dat Pinkeltje zo leuk was, maar ik had er niets mee...