Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 april 2019

Monnickendam

Die wandeling heen naar Overleek en terug naar Monickendam, die wandeling alleen al was super. Zo Paserig ook. En zoveel in bloei. Pinksterbloemen, zuring, paardenbloemen, koolzaad, boterbloemen, noem maar op:

De wereld was prachtig op Paasmaandag en we hadden nog niet gehoord van Sri Lanka.
In Monnickendam ben ik vaker geweest. We hebben er gezongen in de kerk, we zijn er lang geleden wel eens uit eten geweest, kortom, we kennen het.
Dat is lekker, dan slenter je gewoon wat en kijkt naar wat er op je pad komt. Nou dat waren  de kerk en het kerkhof. Dat waren de geveltjes


En dat was de Speeltoren.
Dat is een klokkentoren en nu onderdeel van het Waterlands Museum.
In dat museum was ik nog niet eerder geweest, dus ik greep mijn kans.
Tegenwoordig,  als ik in zo'n museum kom, zo'n fijn plaatselijk museum, vraag ik aan de gastvrouw, wat in haar ogen in dat museum heel speciaal of bijzonder is.
Dat wat ik onder geen beding mag overslaan nu ik er toch ben.


De dame aan wie  ik het hier vroeg ging er eens uitgebreid op in en al snel werd me duidelijk dat het klokkenspel het meest bijzonders was.
'Dat kan iedereen wel zeggen natuurlijk, die iets met een toren en klokken en een beiaard te maken heeft', zei ze. 'Maar dit van ons is écht bijzonder. Ons klokkenspel is namelijk VALS'.
Ze was er duidelijk trots op.

Het verhaal: het gaat om het klokkengieten. De klokkengieter van vroeger maakte een mal en goot er het vloeibare brons  in. Als de klok was afgekoeld, kon de toon beoordeeld worden en kon er met een beitel  nog aan geschaafd worden, waardoor de toon wat beter werd. Simpel, toch?
Zo is het gegaan met de klokken van de Speeltoren. 
Maar ja, toen kwamen rond 1650 de gebroeders Hemony en zij deden het net iets anders. Zij goten alle klokken expres te dik en gingen dan niet met een beitel aan de slag, maar met een draaibank om de klok zijn zuivere toon te kunnen geven.
Vrijwel iedere stad liet, toen dat eenmaal duidelijk was, de klokken omgieten tot ze zuiver waren.
Maar niet  Monnickendam, want... het geld was op.

Niet dat ik het heb gehoord  hoor, dat valse.  Ik heb goed geluisterd, maar het klonk mij prima de oren
Het klokkenspel is het alleroudste klokkenspel van Nederland, dat met de hand te bespelen is. Ik zag een filmpje hoe dat gaat, echt een hele kunst.


Op het hele uur gaan de ruiters in de toren bewegen. Dan slaat een van de in totaal 21 klokken. Dat is er een uit 1591. De oudste klok, die het halve uur slaat, is uit 1513 (!!!)

Ze had volkomen gelijk, die gastvrouw. Ik had het niet willen missen, want vals of niet, het klonk als een klok!

14 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik denk dat jullie de auto ( nog steeds) niet missen ? Want jullie komen toch overal waar je maar wilt. Nu weer in Monnickendam waar jij ons weer leuke dingen laat zien.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat een leuke vraag aan de gastvrouw! Dat ga ik ook eens doen.
(of misschien meer dan eens!)
Die valse ouwe klok... ben benieuwd hoe die klinkt!

Groetjes van Marlou

.

Jolande zei

Wat een interessant verhaal oer die klokken.
Mooie foto's zo met al dat geel. (en ook die zonder geel)

Céline zei

Wat een leuke blog! Je beleeft leuke dingen.

In de weer zei



Leuk zo’n verhaal.
Trof jij het even, dat de klokken net terug waren uit Rome ;-)

sjannesblog.com zei

Nou woon ik er zo dichtbij, maar in het museum ben ik nog nooit geweest. Van die valse klokken heb ik ook nooit wat gemerkt. Heb ik weer wat geleerd. Leuk.

nicole orriens zei

Wat boften we deze week met het weer hè?! Hier in de Achterhoek zie ik ook veel prachtige gele velden.

Floor zei

Altijd leuk om zo'n verhaal te horen als je een mooi stadje en museum bezoekt.
Heb een mooie roman waarin beschreven staat over de brand van 1513, waardoor vrijwel alles werd verwoest op de kerk na. De huizen waren van hout, dus dat wilde wel branden.

Sjoerd zei

Alweer wat geleerd over klokken. En dan praten we over rond 1500... Mooi verhaal.

elly zei

Je maakt me nieuwsgierig. Het lijkt me een heerlijk stadje om rond te dwalen en te kijken. En nu in dit speciale geval zou ik ook proberen of ik de valse tonen zou kunnen horen. Maar ik denk het niet want zo'n geoefend oor heb ik nou ook weer niet.

Judy zei

Wat kunnen ordinaire paardenbloemen toch mooi zijn!
Mooi verhaal van dat valse klokkenspel. En goed om zo'n vraag te stellen in een museum.

Ineke zei

Wat leuk om over de "valse"klok te lezen ;-)

blauwruitje zei

Hahah mooi verhaal. Leuk plaatsje Monnickendam. Zo grappig om eens iets te lezen over de dingen bij mij in de buurt.

Groetjes Sandra

Els04 zei

tof!