Totaal aantal pageviews

dinsdag 23 april 2019

Aap

Misschien al wel tien jaar, misschien nog wel langer, wilde ik heel graag dit aapje hebben.
Verliefd op een aap, zou dat kunnen?
Er waren tijden dat ik er niet aan dacht en als ik er wel aan dacht vond ik hem veel te duur.
'Doe niet zo idioot, mens, wie wil er nou zo'n dure aap?'.
Ik zag hem ook niet vaak in het echt.
Maar nu hebben we in Amsterdam een winkel ontdekt waar de aap zomaar in de etalage zat en hing. En daar kwamen we (niet expres, echt niet) al een paar keer langs op een wandeling. De winkel was alle keren dicht.
Tja...maar deze keer dus niet
Je raadt het al, de aap hangt  aan onze eigen muur. Het was niet meer tegen te houden.
Ik speel er iedere dag even mee.
Ik kan de handjes en voeten omdraaien, buigen. Benen en armen ook en ook het hoofd kan draaien.
De aap is een ontwerp van de Deen Kaj Bojesen. Ik denk dat ik hem dus maar gewoon Kaj noem.
Het ontwerp is uit 1951, mijn geboortejaar.
Er zijn drie soorten hout gebruikt.
Bojesen ontwierp nog veel meer dieren, die vind ik ook leuk, maar helemaal niet om te hebben. Gelukkig maar.
Oh en dan nog even over de winkel. Die heet Wonderwood en het is de fijnste winkel waar ik in tijden ben geweest. Heel veel hout, dat kan niet anders met zo'n naam. Maar ook verder veel moois. Er is een uitgebreide website, best leuk om te kijken.
Toen wij er waren, waren we er alleen. Er stond zachtjes muziek van Bach aan en ik had er wel uren willen zitten en kijken.
De eigenaar vertelde dat het houten plafond in de winkel nog origineel is en uit 1565. Dat is pas een wonder, wonderwood!


27 opmerkingen:

miekequilt zei

Ja, die aap is prachtig. Wat goed dat je hem jezelf kado hebt gedaan. En wat hangt ie leuk in jullie jungle.

Lot zei

Hele mooie dingen hebben ze daar. Ik hou zo van de geur van hout. Mijn opa had een meubelwinkel waarin veel zelf werd gemaakt, en de lucht van was is ook zo lekker.
Mijn vader was maat schoenmaker, met die lucht ben ik dus ook opgevoed en later is hij bij mijn opa in de zaak gegaan.
Er staat een dagje Amsterdam in de planning, ga er zeker langs

KnutzEls zei

Lief zo'n beestje. Kan me voorstellen dat je er verliefd op werd.

izerina zei

Zo'n soort aapje had ik jaren geleden. En keek er altijd met een glimlach naar.

nicole orriens zei

Hij is ook echt bijzonder leuk, dus ik snap je helemaal! En het is beslist geen impulsaankoop ook, als je het al zo lang wilde.

Jolande zei

Ik vind hem ook heel leuk om te zien en hij hangt daar zo mooi.

Emie zei

De kleinkinderen zullen hem ook waarderen.

Nietzomaarzooo zei

Wat een dotje!

Jeanette Renting zei

Wat leuk dat je hem nu hebt gekocht, soms doet zich precies de goede/leuke/mooie gelegenheid voor. En leuk dat-ie uit je geboortejaar is. En ik zie dat je die leuke ronde wandplankjes ook hebt, daar ben ik al een tijdje verliefd op, maar ik moet eerst een goede plek bedenken van mezelf.
Hier hebben we een vogel van een deense ontwerper, Kristian Vedel, die is uit het geboortejaar van man.

Happy Earl Grey zei

Wat een mooi aapje, die scandinavische designers kunnen er wat van en van mooie dingen krijg je nooit genoeg. Geniet van je aankoop, het is prachtig. Groetjes

Floor zei

Natuurlijk kan je verliefd worden op een aap! Ik word daar ook verliefd op, en op konijntjes, muizen en beertjes.
Zal zo eens kijken op hun website.

Floor zei

Heb nog even gekeken.... vooral die vintage meubels vind ik prachtig, maar ja, niet voor mijn portemonnee helaas...

Marthy zei

Heel af en toe eens bezwijken voor iets moois moet kunnen, groot gelijk.

Sjoerd zei

Leuk is die zeker, en zoiets koop je niet iedere dag. Ik wens je er heel veel plezier mee.

Rianne zei

Schitterend die aap. Je hebt er lang genoeg over nagedacht dus ik denk dat je 'em echt echt echt wel wilde hebben.. ;-)

sjannesblog.com zei

Je hebt er lang genoeg over nagedacht, dus nu maar genieten van je aapje. Hij is ook erg leuk!!

Alet Venhuizen zei

Het is een schattig aapje en wat een prachtig plafond!

Saralien zei

Die aap, die hing bij mijn oma aan de lamp. Jaren lang. Hoe veranderlijk ze ook was, hoe vaak ze verhuisde of van interieur wisselde, aap ging altijd mee.

Ineke zei

Ja, die aap is prachtig!!!

Marleen zei

Het aapje hangt daar alsof ie er hoort. Leuk!

Mrs. T. zei

Prachtig is ie.

Ik heb hier in de boekenkast zo'n tekenpopje staan en die verandert ook elke keer van houding als ik langs ben geweest met mijn stofdoek.

Onliemie zei

Wat geweldig leuk dat aapje. Zou ik ook niet aan kunnen weerstaan.

schrijfselsvanmij zei

Wat ern leuk aapje

Judy zei

Wat een leukerd! Goed dat ie nu bij jullie woont!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat grappig, dat je dat aapje al zo lang wilt hebben.
En dat het nu eindelijk bij jou aan het klimmen is.
Ik vind het een schatje!

Groetjes van Marlou

.

Pippa's Hus zei

Soms heb je dat, dat het niet meer uit je hoofd gaat. Geniet er maar fijn van! XX Esther

Het lieve leven... zei

Ja..deze is echt een leukerd!!!