Totaal aantal pageviews

zondag 7 april 2019

Reigers

Vroeger, lang geleden, toen ik nog niet in Hoorn woonde, maar wel eens per trein vanuit Zeeland,  de lange, lange reis naar Amsterdam, ondernam, vroeger zag ik vanuit de trein wel eens een reiger.
Wel eens.
Want het gebeurde niet vaak.
Als ik er dan eentje zag, was ik blij.
Mij was verteld dat het geluk bracht als je een reiger zag.
Ik weet niet meer wie het me verteld heeft.
Ik weet ook niet of het een algemeen gegeven is, dat reigers geluk brengen.
Zoals een klavertje vier geluk zou brengen.
Geen idee
Maar als ik dan aankwam, vertelde ik enthousiast dat ik een reiger had gezien en was mijn dag helemaal goed.
Déze reiger zag ik kort geleden in Amsterdam.
Zo brutaal als ik weet niet wat, maar dichterbij komen was een ander verhaal. Dat ging niet.
Het was wel een gelukkige dag, dat wel.
Het lijkt er op dat er steeds meer reigers komen tegenwoordig.
Ik zie ze steeds vaker. Gewoon in de stad. Meestal zijn ze helemaal niet bang.


Deze bijvoorbeeld, gisteren in Hoorn,  totaal niet bang voor mensen en het was best druk, op dat punt.

Nou ja,  geen wonder hoor, want deze reiger stond ...


... zowat náást het bord van de viskraam!

Ps: de kibbeling was heerlijk!
Ps(2): Gisteren had ik trouwens  inderdaad heel erg veel geluk. Wie mij op FB volgt weet al waarom, maar ik kom er zeker nog op terug, hier! 

19 opmerkingen:

miekequilt zei

Grappig, ik zag gisteren een reiger bij de overburen op het dak. En daar was geen kibbeling te koop hoor. En nu maak je me wel nieuwsgierig hoor waarom je een geluksdag had.

Floor zei

Weet zeker dat die reiger daar niet voor niets stond! De mensen die uit de viswinkel komen, geven hem zeker en vast een stukje vis, want dieren voeren vinden mensen nu eenmaal leuk.
Hier zitten reigers vaak naast een visser. Als er dan een visje gevangen is, heeft de reiger gelijk te eten, lekker makkelijk.

mar zei

Zo'n geluksdag mag een mens weleens hebben.

Happy Earl Grey zei

Ja, je ziet ze hier ook volop, dit is een blauwe reiger. Maar ook de zilverreiger zie je hier steeds meer. Prachtige vogels! Groetjes

sjannesblog.com zei

En als er wat te halen valt.............

Ineke zei

Ik vind het in ieder geval prachtige reigers!

Neeltje zei

Slim bekeken van die reiger, zo naast de kibbelingen.

KnutzEls zei

Mijn dag kan niet meer stuk als ik een reiger zie. En steeds vaker zie (vanuit de trein) een witte reiger. Helemaal geluk!

Marthy zei

Wij hebben een foto van mijn schoonvader die voor het huis zat te vissen met vlak naast hem een reiger, echt vlak naast de man. Regelmatig gooide schoonpa de reiger een gevangen visje toe dus de reiger bleef daar bij dat huis aan de Drecht maandenlang hangen.

schrijfselsvanmij zei

Ik zie ze hier in de buurt vliegen :-) en vaak staan ze met velen (grijze en witte exemplaren) bijelkaar in een wei- of akkerland

Mevrouw W. zei

Eerlijk gezegd zie ik de reiger liever niet in onze tuin en al helemaal niet in onze vijver! We hebben wel maatregelen genomen (draden over de vijver gespannen) zodat de reigers er niet met onze vissen vandoor gaan.

Ik vind het wel mooie vogels en de zilverreiger ook. Dat het zien van een reiger geluk brengt, had ik nog niet eerder gehoord ;-)

Wieb zei

De reiger hier in de kanovijver blijft alleen maar rustig zitten wanneer de batterij van mijn telefoon leeg is, of mijn telefoon thuisligt. Of hij/zij het ruikt.

Anoniem zei

Mooi dat ze zo dicht komen in de stad, hier zijn ze prachtig in hun vlucht hier over de sloot.

lien zei

Ik zie er zelden een, maar toevallig vandaag wel! Bijzondere vogel!

Marlou zei

Hey Bertiebo,

leuk... die reiger bij de kibbeling...

groetjes van Marlou

.

Alet Venhuizen zei

Hij had ook zin in kibbeling :-)

Judy zei

Wat een bijzonder plaatje! Ik had ooit eens een reiger op mijn pergola bij mijn vorige huis, dat was ook een rare belevenis.

Ferrara zei

Onze straat eindigt op een gracht waar je dagelijks een reiger kunt vinden. Ik noem hem de burgemeester. Als er buurtbewoners zitten te vissen staat hij meteen op post naast het emmertje. Ik mag hem wel, die reiger.

Els04 zei

wow!