Totaal aantal pageviews

maandag 15 april 2019

Erwin Blumenfeld.

Wat houd ik toch van dit soort foto's.
Van modefotografen, niet van nu, maar bijvoorbeeld uit de jaren vijftig en zestig.
Deze foto is gemaakt door Erwin Blumenfeld en ik zag een deel van zijn werk in het Foam.
Daar waren nog een paar andere tentoonstellingen die mij in het geheel niet konden boeien, maar Erwin wel hoor, die boeide me zeer.
Het lijkt of de modellen vrolijker waren in die tijd, frisser.
Als je tegenwoordig modefoto's ziet, zijn het toch vaker een paar chagrijnen bij elkaar. 
Dat zijn ze natuurlijk niet, maar zo moeten ze wel kijken en ik begrijp nog steeds niet waarom.
Maar dit terzijde.
Erwin Blumenfeld (1897-1969)  was een Duitser die  met een Nederlandse vrouw trouwde.
Hij opende een winkel in Amsterdam en ging vervolgens fotograferen en daar werd hij goed in.
Hij vertrok toen de winkel failliet ging naar Parijs en in 1941 naar Amerika, waar hij werkte voor Harper's Bazaar en Vogue. En heel erg beroemd werd.
Het spijt me erg dat de tentoonstelling inmiddels afgelopen is, je kunt  er niet meer naar toe. Maar ik dacht ik laat toch een paar foto's zien. gewoon omdat ik ze echt geweldig vind.


En nu ben ik klaar met mijn dagje Amsterdam.
We zagen straatzangers, een straatkunstenaar en een beroemd geworden amateur. Ik zag modefoto's, muurschilderingen en prachtige stukjes Amsterdam. We zagen een bloemenmarkt, zaten op een terrasje, legden 12,5 kilometer af en om zes uur zaten we gewoon te eten aan onze eigen tafel. Wat een dag.
We deden het al vaak hoor, maar we gaan het zeker nog vaker doen.

13 opmerkingen:

Judy zei

Vind het ook: die oude modefoto's zijn prachtig! Dat was een heerlijk dagje Amsterdam!

Els04 zei

wow, wat een dag!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat een heerlijk mooie foto's.
ja... je hebt gelijk: het ziet er een stuk vriendelijker uit.
Ik vind die "boze meisjes" van nu eigenlijk niks aan.
En ik weet dat ze best wel lief en verlegen kunnen zijn.
Mijn nichtje is fotomodel en ik vind het een schat, maar als ik een foto van haar zie... brrr... dan kijk ik gauw weg: zo boos kijkt ze!

Heerlijk dagje Amsterdam.
Fijn dat je het met ons deelde!

groetjes van Marlou

.

nicole orriens zei

Het zijn inderdaad prachtige foto's! Ik vind deze ook mooier dan de moderne versies. Ik weet eigenlijk niet waarom...

In de weer zei

Een heerlijke dag en dat was het !

Onliemie zei

Een super dag waar je ons fijn van liet meegenieten. Wat moest ik lachen met die hoop "chagrijnen" bij mekaar. Ik heb op school de indruk dat sommige meisjes denken dat zo'n blik "cool" is. ;-)

Swift fund zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Pippa's Hus zei

Wat een prachtige foto's! XX Esther

Anoniem zei

Ja, mooi! Die modellen mochten toen iets ronder zijn. Tegenwoordig zie ik wel pogingen om ronde modellen op de catwalk te laten lopen, maar er lopen nog steeds meer graatpakken met grote honger. Je zou van minder chagrijnig kijken...

schrijfselsvanmij zei

Tegenwoordig zijn de modellen allemaal even mooi, zonder rimpeltjes of puistjes of andere oneffenheden. Fotoshop? Dat hadden ze vroeger niet, dus eigenlijk waren die foto’s natuurgetrouwer

Marthy zei

Mooi, deze modefoto's. Op de een of andere manier hadden de modellen meer stijl vroeger.

Rianne zei

Oude modefoto's zijn inderdaad mooier. Natuurlijker. Gezelliger.
Jammer dat de tentoonstelling voorbij is.

Emie zei

Met recht een inspirerende stad.