Totaal aantal pageviews

zaterdag 6 april 2019

Floris

Met mijn oudste zoontje ging ik Floris kijken.
Niet op televisie, maar in het museum van de 20e eeuw, bijna echt. Kijk,  hier staat hij, mijn Bartje.
Je kunt wel aan het jongetje zien dat hij het spannend vond. Heel spannend. Maar toen hij eenmaal de helm op mocht en het zwaard stevig in zijn knuistjes had geklemd, toen ging het wel. 

Nou flauwekul natuurlijk. Mijn oudste zoontje is achtendertig!  We waren wel echt  in het museum van de 20e eeuw in Hoorn.
Nienke wilde er naar toe met Anna, Noor en Jet. En Bart was toevallig hier omdat hij naar de tandarts moest en dus ging hij gezellig mee en wij ook. 
Het leekt mij voor de dametjes nog niet zo geschikt. In de eerste plaats hebben ze Floris nog nooit gezien en in de tweede plaats weten ze nog niet zoveel van de riddertijd. Nog niks dacht ik eigenlijk.
Maar Anna vindt ridders wel spannend en de kleine meisjes konden zich verkleden en spelen en op een paard zitten en ze vonden het allemaal leuk.
Ik ook, maar dat is omdat ik fan ben van Floris. Altijd al geweest.
Ik bleef thuis voor de serie. Vijftig jaar geleden!
Later, als ik het op school over de Middeleeuwen moest hebben, kwam ik altijd met oude filmpjes van Floris op de proppen. Die waren nog in zwart-wit, maar dat gaf niet, de kinderen genoten ervan en ik ook.
Ach... het is al weer zo lang geleden, die serie. Met Floris en Sindala.
Weet je nog wel, oudje?



Jet was in haar element hoor, op dat paard. En aan Noortje kun je zien dat ze die ochtend qua kleding heel andere plannen had. Maar een mens moet wel een beetje flexibel zijn, nietwaar?

Floris kun je nog heel lang bezoeken en het Museum van de 20e Eeuw is altijd de moeite waard: klik 

22 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Wat leuk en zo herkenbaar. Wij sjouwden langs heel wat kastelen toen mijn zoon in zijn 'riddertijd' zat. Ik genoot er zelf ook zo van, groot fan van Ivanho en Floris!!

miekequilt zei

Wat een leuke dag uit. Ik vond Floris geweldig. Maar Ivanhoe nog net iets spannender hoewel ik me daar niks meer van herinner.

Wieneke zei

Nou en of! Weet je dat Floris tegenwoordig bij mij in de buurt woont? :-)

Bertiebo zei

Zie je hem wel eens?

Marleen zei

Floris is voor mijn tijd maar naar Ivanhoe keek ik wel.
Wat een leuke kleinkinderen heb je 😀

Bertiebo zei

Jaaaa, Ivanhoe.'Hand in hand gaan wij te paard met Ivanhoe, dat komt uit een liedje bij de serie. Ook leuk. Maar ik was verliefd op Floris

Bertiebo zei

Hahaha, dat vind ik nou ook, Marleen

Nietzomaarzooo zei

Och..Floris!!!! Als negenjarige (ja echt!) zo zwaar verliefd. Lag toen in het ziekenhuis en kreeg boeken over/van de serie. Met die enge schilderijen van Jeroen Bosch erin. Nachtmerries kreeg ik ervan. Maar niet van Floris. Half vrouwelijk Nederland had last van die crush zo te lezen :)
Later vond ik de dvd's van de serie. En op Koninginnedag die boeken. Och...voelde me als een jong meisje zo blij weer.

Céline zei

Oeps!
Ik voel me nu zo jong...
Floris, ik weet dat het een ridder-serie was met Rutger Hauer in de hoofdrol, maar voor de rest geen flauw idee.
Maar wel leuk om jouw kleinkinderen zo te zien!

Ferrara zei

Dat was fun bij jullie om de hoek. Zat Diana Marlet ook niet in die serie?

Marthy zei

Ja, Floris, wij keken thuis met zijn allen. Wat een ontzettende leuke foto's van de meisjes, vooral die middelste foto is geweldig.

Bertiebo zei

Die naam moest ik opzoeken. Het blijkt Diana Dobbelman te zijn. Ha, die ken ik wel. En ja, die was gravin Ada in de serie

KnutzEls zei

Jongens blijven jongetjes hihi! En de dames zijn geëmancipeerd, zo’n ridderpak gaat er gemakkelijk overheen 😂👍

Wieb zei

20 jaar geleden werd Floris herhaalt. In de zomermaanden.Best wel vroeg
De manier van mijn moeder om Zoon tijdens de logeerpartijen op de camping nog een uurtje stil te houden zodat opa door kon slapen.


Floris, wie is er niet groot mee geworden (en wij bleven er ook voor thuis. De hele familie)

Happy Earl Grey zei

Wat een leuke foto's. Floris in mijn hoofd nesteld zich de titelmuziek, mooie herinnering. Groetjes

Anoniem zei

Wat een leuke foto’s van de kleinkinderen! Een echte ridder op de eerste foto!

Floor zei

Wat stoer die kleintjes in hun ridderpakken. Nu nog te paard!

Sjoerd zei

Een prachtig verhaal, kinderen amuseren zich gelukkig vaak overal met de kleinste dingen. De foto's geven dat goed weer.

Mrs. T. zei

Wat een lief logje.

Emie zei

Heerlijke foto's vooral ook van jouw Bartje. Wat zullen jullie een pret gehad hebben. Tja Floris, jeugdsentiment hoor!

Judy zei

Jaja, dit oudje herinnert zich Floris heel goed! :)

schrijfselsvanmij zei

Hartstikke leuk vond ik Floris, en mijn zonen jaren later ook