Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 april 2019

Straatzangers


We hoorden ze al van verre zingen.
We waren op de Noordermarkt en eigenlijk net op de terugweg toen we ze hoorden. Het klonk geweldig leuk daar op de hoek van de Westerstraat, dus we draaiden om en bleven een hele tijd staan luisteren.
Twee mannen, straatzangers,  die er overduidelijk heel veel lol in hadden. En de mensen die bleven kijken en luisteren ook.
'Nog één nummertje' zeiden we telkens tegen elkaar als er weer een onvervalste smartlap had geklonken. Of misschien moet ik levenslied zeggen.
Zomaar een gratis concert op een prachtige dag. Al heb ik natuurlijk wel een bijdrage in de hoed gedaan



De linker zanger zong gewoon en hij met de accordeon deed er een prachtige tweede stem bij. 
Allebei met een lekker galmpje erin. En een snik.
Toen ze tenslotte mijn lievelingssmartlap ten gehore brachten, kon mijn dag echt niet meer stuk. 

'Denk maar alleen, wat hij heeft gedaan, kan morgen mij ook gebeuren'

Dus hier is Willy Alberti en als je liever de Mattheuspassion hoort, moet je dit niet aanzetten. 



14 opmerkingen:

Sjoerd zei

Willy Alberti kon het mooi brengen, zeker dit met zijn boevenwagen. Als ik foto's maak om te publiceren op mijn blog zal ik ook nooit verzuimen om wat in de "hoed" te gooien. En deze willen ook niet met de boevenwagen afgevoerd worden. Die werken voor de centen...

Judy zei

Prachtig zo'n lied op de vroege morgen! Er zitten soms zulke goede zangers tussen op straat! Wat leuk dat je in een smartlappenkoor zit/zat, doe je dat nog?

Kitty zei

Ik ken het wel, van vroeger, thuis. Mijn vader en moeder liepen veel te zingen en vaak smartlappen (nee, geen “levensliederen”).

Bertiebo zei

Heb even gegoogeld, Kitty. Dit zegt Wikipedia:
Een levenslied is een Nederlandstalig lied dat de dingen uit met name de schaduwzijde van het leven bezingt. Het heeft meestal een moraal en geeft een sentimenteel of melodramatisch gevoel. Het kent de standaard opbouw van een refrein en coupletten. Een smartlap is niet hetzelfde, maar is een afgeleide van het levenslied. Het verhaal in een smartlap wordt van begin tot het einde verteld en loopt altijd slecht af.[1]

Nietzomaarzooo zei

Aktuele tekst nog steeds.

Neeltje zei

Wat leuk!

Floor zei

Leuk toch dat je daar zo van genoten hebt! Gezellig ook op een saaie dag als je zo maar zangers op straat tegenkomt. Enige jaren geleden was dat denk ik meer dan tegenwoordig.

Marthy zei

Ik zou niet meer weg te slaan zijn, heerlijk!

Ageeth Mooij zei

Lijkt me fijn om zo onbevangen te kunnen zingen! Ik voel mij, eerlijk geschreven, erg ongemakkelijk bij muzikanten, zangers en koren in de openbare ruimte. Alsof het me opgedrongen wordt!

Ferrara zei

Genieten toch?
En meezingen natuurlijk.

Marleen zei

Zo leuk om te zien dat ze er zelf ook zo'n plezier in hebben.

Rianne zei

Willy is een goede zanger, maar dit lied is aan mij niet besteed.
Blijven plakken bij goede straatmuzikanten doe ik wel. Ook als de liederen niet helemaal moi zijn..

Kitty zei

Die Wiki toch, hahaha. Van huis uit noemen wij het smartlappen, maar Wiki kan best gelijk hebben hoor. :)

Ineke zei

Heerlijk!!!