Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 april 2019

Ons' Lieve Heer op Solder

Toen we laatst naar het Saskia-ontbijt waren geweest, waren we erg koud geworden.
Het was nog vroeg, het was een koude dag en enig gevoel voor drama is mij niet vreemd, dus ik riep uit dat ik totaal versteend was van de kou. Eerst maar eens even een eindje flink wandelen.
Geen straf hoor, het was nog maar kwart over negen en op zaterdag,  dat is wel een ideale tijd om daar in hartje Amsterdam  aan de wandel te zijn.
Hartstikke stil nog overal. Hoogstens wat mensen op weg naar hun werk.
En toen stuitten we op: 'Ons' Lieve Heer op Solder'.
Daar had ik van gehoord, maar ik was er nog nooit geweest. Mijn Amsterdammer ook niet.
Ik hoopte dat het de ideale plek zou zijn om echt, echt op te warmen en dat was zo. Om tien uur ging het museum open.
De man die ons binnen liet zei, kijkend naar Frits'dikke muts en mijn dikke sjaal en capuchon dat het heel warm was hoor en dat we beter onze jas konden ophangen.  Lief, maar dat deden we dus nog maar even niet.
We bevonden ons in een grachtenhuis uit de Gouden Eeuw.
Je loopt door smalle gangetjes, over smalle trappen en onderweg zie je van alles. Pure geschiedenis

Kent u selven
Je komt langs schilderijen, beelden en spiegels. Je komt  door een keuken, langs een bedstee,  door verschillende kamers.
Dat alles alleen is al  de moeite waard.
En dan uiteindelijk, bereik je,  heel hoog,  een complete kerk. Op solder. Heel bijzonder.


Het is een schuilkerk en aan de buitenkant van het huis zie je helemaal niks ervan.
De kerk is gebouwd in 1663, toen het katholicisme hier verboden was.
In de folder van het museum,  staat dat de kerk een voorbeeld is van de - voor Nederland zo kenmerkende- religieuze tolerantie.
En het is waar dat de katholieke misvieringen hier oogluikend werden toegestaan. Maar echt tolerant is dat toch eigenlijk niet, vind ik. Nou ja, waarschijnlijk was het elders nóg erger.
Er zijn nog een paar schuilkerken in Amsterdam. De Rode Hoed (waar Sonja Barend haar programma deed), is er bijvoorbeeld ook een.
Nederland heeft wel heel lang bekend gestaan als een tolerant land. Maar of dat nu echt nog zo is? Ik ben bang van niet, eerlijk gezegd.

Hoe dan ook, het was een interessant  bezoek. De kerk is trouwens soms ook weer in gebruik als kerk.  Met Kerst bijvoorbeeld en als plek voor een huwelijksinzegening.
En onderweg hadden we ook nog een leuk uitzicht.


17 opmerkingen:

Sjoerd zei

Leuk dat ze zoiets in stand houden

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

Gaaf!
Je snapt zeker wel waar wij aanstaande zaterdag naar toe gaan!
Dank voor de tip!

Groetjes van Marlou

mar zei

Weer een leuk uitstapje.

Marga zei

Leuk om te lezen. Ik was er, zeker 30 jaar geleden met een "kerkbestuur-reisje"

Ferrara zei

Oh ja een bezoek meer dan waard, al was het maar om de grote drukte te ontvluchten.
Wel gaaf op zo'n vroeg tijdstip door Amsterdam lopen.

nicole orriens zei

Mooi zeg! Daar zou ik zeker ook wel eens een kijkje willen nemen!

elly zei

Wat een onverwacht leuke ervaring. Lijkt me heel leuk te bezichtigen. Ik herinner me dat ik ooit middenin de kalverstraat in een kerk ben gestapt. Ik heb later nog weleens opgelet of ik hem terug kon vinden maar dat is me niet gelukt. Ben ik zo in de war? Herinner ik het me verkeerd.
Leuk blog. Hoor.

sjannesblog.com zei

Ik wil er nog steeds eens heen.Leuk verslag.

Anoniem zei

Die kerk van ellie is een museum https://www.amsterdammuseum.nl/

Bertiebo zei

Nee je bent niet in de war. Die kerk die jij bedoelt is ook een schuilkerk, genaamd De Papegaai. In de Kalverstraat inderdaad
Ik zal er als ik in de buurt ben nog eens foto's van maken.

Bertiebo zei

Dat klopt niet, Vlasje
Het Amsterdam museum zit in het Burgerweeshuis. Wel heel dicht bij.

Marthy zei

Schuilkerk, dan denk je aan iets simpels maar dit kerkje is beeldschoon. Wil er graag eens gaan kijken.

Marleen zei

Onverwachts zo'n plek ontdekken is gewoon ontzettend leuk. Een pareltje, deze!

Ineke zei

Inderdaad een goed idee, twee vliegen in een klap. Opwarmen en wat moois bezichtigen!

Anoniem zei

In Limburg was het precies andersom daar mochten de protestanten geen kerk hebben en moesten een schuilkerk gebruiken.

Lot zei

In Den Haag zit ook zo'n mooie ergens in de buurt van het Noordeinde, maar die is zelden te bezoeken.

Wieb zei

Ik las laatst iets in de trant van 'tolerantie klinkt heel mooi, maar eigenlijk zeg je, ik mot jou en je xxx niet, maar vooruit dan. Als ik geen last van je heb, zal ik je tolereren.' Tolerantie is gewoon polderen. De weg van de minste weerstand. Maar geen acceptatie.

Ik ben er nog niet helemaal uit of het voor mij ook zo werkt/voelt, maar soms ben ik bang van wel.