De man werkte al als technicus bij de Underground, toen hij in 1932 dit diagram bedacht en tekende.
In zijn vrije tijd!
Beck had bedacht dat de vele reizigers niet geïnteresseerd zijn in de geografie van London, niet in hoever de stations van elkaar verwijderd zijn. Maar alleen in hoe van de ene plaats naar de andere te komen.
Natuurlijk is de kaart inmiddels aangepast omdat er meer lijnen en stations zijn, maar het principe is hetzelfde.
Hij kreeg er vijftien pond voor! Dat is echt bijna niks. En dat terwijl zijn kaart nu nog steeds in gebruik is.
Heel klein wordt sinds kort zijn naam vermeld. Harry Beck. Onder aan de kaart.
In 2006, organiseerde de BBC een verkiezing: het beste ontwerp van de 20e eeuw. Beck eindigde op de tweede plaats. (de Concorde was eerste)
Dat vind ik interessant, zo'n verhaal, dat ik hoorde van de gids.
Dan zit ik echt aan Beck te denken. Zal hij zich verkneukeld hebben toen hij werkelijk overal zijn kaart zag? Zal hij trots geweest zijn, toen bijvoorbeeld Australië zijn idee kopieerde? Of heeft hij de rest van zijn leven de pest in gehad, omdat hij niks kreeg, bijna niks?
Het is een beetje een Vincent van Gogh verhaal hè.
Hoe dan ook, ik reis in London graag met de metro.
Ik zit altijd te observeren wat de mensen tegenover me doen, hoe ze kijken, of eigenlijk alles doen om niet te kijken, want contact maken is not done.
En ik verbaas me dat alles binnen zo'n gigantisch netwerk zo goed verloopt en snel, ja dat is toch wel bijzonder vind ik.
London zou London ook niet zijn zonder die kaart, zonder Mind the Gap en zonder het logo met de naam van het station.
Dat stationsnaamlogo, is trouwens ook een heel beroemd design. Van Frank Pick.
De metro is hot momenteel. Ik zag stoelen, eetkamerstoelen, bekleed met de stof van de banken in de metro. Sokken met het logo en nog veel meer.
Maar het allerleukst vind ik het als iemand een bericht voor de reizigers heeft geplaatst op het aankondigingenbord. Een Thought of the Day:
19 opmerkingen:
Wat een interessant verhaal. Hij is dus vast ook de grondlegger van de Parijse metrokaartje. Superhandig!
Leuk als je zulke verhalen hoort. Geen idee hoeveel 15 pond toen waard was, misschien toch wel een redelijk bedrag.
Ook wisten ze toen misschien nog niet dat de kaart een succes zou worden.
Maar gelukkig staat zijn naam er nu bij, fijn voor zijn e.v.t. nageslacht.
Ik weet het niet. Trots vast wel maar toch ook wel ontgoocheld dat men gratuit met mijn ontwerp gaat lopen. Dat zou ik zijn, denk ik... niet zo'n mooie eigenschap van me?
Leuk om een ritje uit te zoeken op de kaart. Nu kan het ook met een app maar op zo'n grote kaart is veel leuker. Zeker met dit verhaal in gedachten
Dat wist ik niet! Wat leuk om te weten dat er een Harry Beck achter die kaart zit. Wat een briljante uitvinding van die man. Je zou eigenlijk denken dat hij veel bekender zou zijn hierom.
Mooie feelgood tekst!
En nou ben ik zomaar benieuwd naar die stof van de banken ...
zo tof, die borden om iets op te schrijven!
Hier is een link naar de winkel van het Transport Museum in Covent Garden. https://www.ltmuseumshop.co.uk/clothing#show=86 De stof schijnt helaas niet per meter te koop te zijn, maar vor enthousiastelingen van de London Underground zijn er heel veel originele cadeautjes te koop.
In mijn tienerjaren kocht ik in Londen een T-shirt met de hele metrokaart erop. Daar was ik toen heel trots op.
Nou Jeanne, je wordt op je wenken bediend door Anna Lines
Dankjewel Anna Lines
Ik heb vaak met de Londense metro gereisd maar nooit zo stilgestaan bij het verhaal achter de - inderdaad ingenieuze - plattegrond en het logo. Leuk dat je dat verhaal hier vertelt!
Wat me ook altijd heeft verbaasd is dat het er in de metro zo gedisciplineerd aan toeging bij het in- en uitstappen. (Ben al een aantal jaren niet meer in Londen geweest, dus weet niet of dit nog steeds het geval is.)
Mooie tekst en leuke informatie weer over Londen.
Fijn dat de operatie van je man goed ging, ja daar kun je inderdaad dankbaar voor zijn. Het allerbeste met het herstel. ( ik zag het bij Els )
Een volkje apart die Engelsen...
Weer wat geleerd.
Ja, die metrokaart leest prettig.
Met 15 pond kom je nu niet weg. Er had beslist wat meer gemogen toen het zo'n succes bleek. Want het werkt prima!
de metrokaart is bijna onmisbaar, maar ook de aansluiten worden in de metrostellen goed aangegeven
groeten
Heel leuk om het verhaal achter het ontwerp van de kaart te lezen. Het is inderdaad een makkelijke kaart om te "lezen"
Een heel mooi design eigenlijk, die kaart. Net als het stationslogo. Ik heb ergens nog een poster van die undergroundkaart in verflijnen. Zal eens zoeken.
Een reactie posten