Totaal aantal pageviews

zaterdag 3 augustus 2019

Castricum aan zee

Vroeger toen ik nog een kind was, logeerde ik vaak bij mijn nichtje in Castricum. Soms met mijn ouders, soms alleen. Dan ging ik, vanaf een jaar of acht denk ik, alleen met de trein daarheen.
Mijn moeder keek de mensen op het perron eens goed aan en vroeg dan aan iemand die er betrouwbaar uit zag of die een beetje op mij wilde letten. En zo geschiedde. Er ging ging nooit iets mis.
Het waren andere tijden. Mijn eigen kinderen liet ik echt niet alleen met de trein gaan op die leeftijd.
Hoe dan ook, afgelopen zondag was ik weer eens in Castricum. Mijn nichtje woont er niet meer, maar had een huisje op het strand gehuurd en ons uitgenodigd.
De foto hierboven had ze al eerder gestuurd. Gerda en Bertie in Castricum.
En ook nu hebben we een hele tijd gezwommen. Heerlijk, het water was gewoon lauw. Flinke golven ook. Echt fijn.
Maar wat ik éígenlijk wilde laten zien, is dit:

Bij de strandopgang stond dit kunstwerk. Ik stond er vlak voor en keek waar het allemaal van gemaakt was. Toen voelde ik een arm om me heen en een stem die zei: 'Je moet afstand nemen om het te zien'.
Gerda. Ze was ons tegemoet gekomen.
Na de begroeting nam ik afstand en zag toen pas goed dat het een grote krab is . Een hele grote krab. Gemaakt van plastic, door kinderen van basisscholen. En alles gejut op het strand.


Het zou toch mooi zijn als mensen hierdoor bedenken dat ze hun rotzooi moeten opruimen. 
Al verwacht ik zo langzamerhand dat dát een utopie is.



23 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Een bijzonder kunstwerk!
Dat het door kinderen gemaakt is van gevonden voorwerpen vind ik mooi. Niet omdat alles gevonden is, maar zo leren ze wel om te zien wat er allemaal weggegooid wordt. En het strand werd ook een beetje schoner doordat zij naar plastic zochten.

Misschien ken je ook wel de plastic wereldbol in Terneuzen? Die is door een kunstenaar gemaakt van plastic flessen die hij langs de kant van de weg vond.

izerina zei

Mooi en eigenlijk triest kunstwerk. Gewoon zelf maar steeds wat zwerfvuil opruimen

KnutzEls zei

Mooi maar ook triest. Wat maken de mensen toch een troep.

Emie zei

Het kunstwerk is imponerend in velerlei opzichten. Het helpt mee aan de bewustwording van de noodzaak tot opruimen en nog een stap verder. Die tot minder productie van plastic. Weigeren van plastic gebeurt gelukkig ook steeds vaker naar het is een lange weg.

miekequilt zei

Ach, Castricum. Mijn ouders kampeerden er regelmatig en dan brachten we de kinderen die er genoten. En in mijn jeugd zetten ze de vouwwagen neer, en ging ik er met vriendinnen heen.
Afval op het strand , zo jammer dat veel mensen hun rommel niet opruimen. Hopelijk nu meer na het zien van dit kunstwerk.

Kitty zei

Ik denk wel eens dat de mens zijn eigen ondergang bewerkstelligt... en daar krijg ik het dan een beetje benauwd van. Gelukkig kan ik het meestal nog wel een beetje van me af zetten. Dat kunstwerk, tja, word je daar nou vrolijk of verdrietig van, ik vind het evengoed mooi en knap gemaakt. De foto van twee meisjes met badmuts, hahaha, die vind ik in ieder geval heel leuk dus ik eindig toch met een :)

Bertiebo zei

Je had toch wel gezien welk badmutsmeisje ik ben hè?

Kitty zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Nietzomaarzooo zei

Mooi en tegelijkertijd heel confronterend kunstwerk. Voor wie er geraakt door wil worden. Want de weggooier die 'ziet' het denk ik niet zo.

Enig die oude foto!

Kitty zei

Ooo, ik schreef eerst de linkse. Maar toen ik de foto aanklikte zag ik dat je rechts zit. Wij gebruikten "op Zandvoort" ook van die auto-binnenbanden in zee, er ging weer een laatje open :)

biebkriebels zei

Ja zo'n badmutsje had ik ook, ik had een tante in Castricum wonen.

mar zei

Mooie lange vriendschap.

Wieneke zei

Fantastisch kunstwerk en zeker mét een boodschap.

Ferrara zei

Bewustwording daar draait het om, hopelijk help zo'n kunstwerk.

Sjoerd zei

Opruimen zit er bij die badgasten schijnbaar niet meer in. Het kunstwerk van die kinderen is daarentegen super.

Ineke zei

Fijne herinneringen aan vroeger. Wat een prachtig kunstwerk van de kinderen!

Judy zei

Ik vind het ook een mooi en tegelijk triest kunstwerk. Maar die twee meisjes met badmuts.... kostelijk!

In de weer zei

Supermooi gemaakt door de kinderen maar echt verschrikkelijk wat er zomaar aan rotzooi op het strand ligt. Meestal staan er toch genoeg vuilnisbakken en anders stop je het toch in je tas en gooi je het thuis weg. Het is zo simpel, toch ?

Bertiebo zei

Nee, die bol heb ik niet gezien. Ik kom ook bijna nooit meer in Terneuzen. Waar staat-ie?

schrijfselsvanmij zei

Leuke foto Bertie, de rechter ben jij, toch? En al dat afval ..... zucht. Maar het kunstwerk is wel mooi.

Marthy zei

Ongelooflijk wat mensen weggooien. Ze nemen het vol mee naar strand, dan zou het toch zeker leeg mee terug moeten kunnen. Hert kunstwerk is leuk gedaan maar of het helpt???

Bertiebo zei

Ja, rechts

Floor zei

Het is bijna niet voor te stellen dat mensen alles maar laten liggen op de plek waar ze zaten.
Hier in het park zie ik het ook, gewoon alles van je afsmijten ook al staan er vlakbij prullenbakken.
Zo jammer is dat. Gelukkig lopen verschillende mensen en ook ik zelf steeds alles op te ruimen, zodat het toch gezellig blijft.
Maar het kunstwerk is dan wel weer leuk bedacht.