Totaal aantal pageviews

woensdag 21 augustus 2019

OXO

OXO betekent kusje, knuffel, kusje,  (de O is de knuffel,  twee armen om je heen).
Ik vertel dit niet omdat ik jullie allemaal wil knuffelen hoor. Ik vertel het omdat er in London een OXO-toren staat.
En die had ik nog nooit eerder gezien. Hij is best beroemd, maar ik had hem tot nu toe gemist

 Niet zo gek, de toren valt niet eens heel erg op tussen al het geweld daar. Maar van dichtbij zie je hem heel goed

Oorspronkelijk (zo rond 1900),  was OXO een merknaam voor de bouillonblokjes van de fa. Liebig.
Het gebouw was eerst een krachtstation, maar die Liebig wilde er een cold store van maken. Dan kon het vlees daar makkelijk worden opgeslagen, nadat het over de Thames was aangevoerd.
En hij wilde er een toren bij, om reclame te kunnen maken. Neon-reclame.
Dat werd niet toegestaan en dus bedacht de architect een andere oplossing: drie OXO ramen aan elke kant van de toren!
Het bedrijf zit er niet meer. Er zitten nu huizen en restaurants en winkeltjes.
OXO bouillon bestaat  nog wél,  las ik, maar ik denk dat de meeste mensen nu, toch vooral denken aan die kusjes en knuffels.

Het is een leuk gebied, daar langs de Thames. Met naar alle kanten een mooi overzicht over de stad!





15 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Toen ik je titel las dacht ik wel gelijk aan bouillonblokjes. Ik kan me nog herinneren dat mijn ouders vroeger soepkommen van OXO hadden.

Judy zei

Je moet wel heel erg goed kijken om de toren te zien op de bovenste foto. Grappig!

sjannesblog.com zei

Mooie toren, leuke weetjes zo.

Jolande zei

En zo zie je maar je ontdekt steeds weer wat in London.
Ik ken de toren en het verhaal wel en ik loop graag in dat deel van Lonson.

Nietzomaarzooo zei

Mooi verhaal weer. Ken Oxo ook nog wel van de bouillonblokjes (veel BBC gekeken).

Anoniem zei

Ik dacht meteen hier aan: https://oxo-good-grips.nl/

nicole orriens zei

Oh ja, wat grappig zeg, een oxo toren! Dat wist ik nog niet. Maar het klopt : )
Deze wetenschap ga ik gebruiken om te pronken met mijn kennis over Londen bij mijn dochter die in Engeland woont.

Marga zei

Zou het een kwestie van leeftijd wezen dat ik ook eerst aan de bouillonblokjes dacht? :)

biebkriebels zei

Wat een leuke toren met een leuk verhaal. Inderdaad haast niet meer te zien door al de wolkenkrabbers eromheen.

Els04 zei

oh boeiend!

Matroos Beek zei

Heel apart. Ik leer hier ook iets bij, want ik wist niet dat OXO stond voor knuffel, kus,knuffel... een gat in mijn cultuur. Gelukkig is het bij deze gedicht.

Marleen zei

Ik keek er in eerste instantie overheen op de eerste foto, maar hij staat er duidelijk op.
Wat een leuk verhaal erbij!

Sjoerd zei

Oeps, en kijk even naar de reactie van Matroos Beek, ik had van beiden niet gehoord...

In de weer zei

Kijk dat zijn nou leuke wetenswaardigheden, geweldig idee van de firma !

Marthy zei

De merknaam kende ik wel maar dat OXO ook knuffelen betekent wist ik echt niet.