Totaal aantal pageviews

dinsdag 6 augustus 2019

Hoorn, stad van de Gouden Eeuw

Mijn woonplaats Hoorn is dit jaar de stad van de Gouden Eeuw.
Dat is de stad natuurlijk altijd,  ieder jaar.
In het centrum wándel je gewoon door de geschiedenis
Maar dit jaar wordt er nog meer aandacht aan besteed.
Er is echt van alles te doen en te zien en te beleven.

-In de stad kun je een rondrit maken.
Je kunt wandelen, gewoon voor je zelf of georganiseerd.
Zelf liep ik een vertel wandeling.

-Het schip de Halve Maen ligt nog in de haven. Nog wel.
Je kunt het bezoeken en in de bijbehorende zaal veel opsteken over het schip en de reizen in de Gouden Eeuw.
En als je dat zou willen kun je geloof ik op bepaalde tijden een kleine vaartocht mee maken.

-Dan is er natuurlijk Huis Bonck, waar ik het al eerder over had: een museumhuis waar je rond kunt kijken en waar je je in de 17e eeuw kunt wanen.

-Het Westfries Museum..
Een prachtig museum , gevestigd in een prachtig pand. Het Statencollege uit 1632. Je kunt er eindeloos rondkijken, want er is verschrikkelijk veel te zien aan schilderijen en gebruiksvoorwerpen.
Dat onze geschiedenis niet altijd fraai is geweest, komt ook duidelijk naar voren, het is echt niet zo dat die tijd alleen opgehemeld wordt.

Soms zijn er van die leuke extraatjes.
Zo kreeg iedereen die langs kwam op de geboortedag van Rembrandt, in het museum beschuit met gouden muisjes.
Gouden muisjes, ik wist niet dat ze bestonden en ze smaakten zoals alle muisjes. Erg lekker dus.

Tenslotte nog Dirk en Dirkje.
Voor het museum staan twee Gouden-Eeuwkostuums. Je kunt er achter gaan staan en een selfie maken. Of een foto van je partner. Je hoeft je dus niet eens om te kleden.
Hier zie je een zeeer toevallige passant,  als Dirk.
De vrouw van deze passant wilde eigenlijk ook wel als Dirkje, maar die foto werd zo raar, dat ik het dat mens niet wil aandoen om die foto hier te laten zien.
De kostuums zijn weerbestendig en gemaakt door Ella Siekman.
Mooi gemaakt vind ik.
Het is ook aan te raden om even op het plein te blijven staan en te kijken hoe mensen op de foto gaan.
De aanwijzingen die ze krijgen van hun gezelschap. Hoe ze zich eerst behoorlijk ongemakkelijk voelen en alleen maar willen dat het opschiet.  En hoe uiteindelijk de gêne verdwijnt.
Echt hilarisch.

20 opmerkingen:

KnutzEls zei

Ik geloof dat ik die persoon ken. Het staat hem goed 😊🤗🤗

Judy zei

Leuke dingen allemaal in Hoorn!

Sjoerd zei

Toch vind ik dat die meneer zijn horloge af had moeten doen....

HoornGids zei

Erg leuk verhaal. Mogen wij dat overnemen op HoornGids? Natuurlijk zelfsprekend met bronvermelding.

Emie zei

Die foto van toevallige passant is geweldig, jammer dat ie van zijn vrouw niet mooi is geworden.

nicole orriens zei

Nu krijg ik zin om Hoorn eens te bezoeken zeg. Het klinkt als een mooie historische stad met karakter!

Nietzomaarzooo zei

Dirkje moet nog maar een keertje terugkomen voor een mooi portret. Interessante zaken daar in Hoorn.

Bertiebo zei

Ik vind het een compliment, dankjewel. En natuurlijk mag dat!

Bertiebo zei

Dat heet een anachronisme , toch. Maar die meneer was al over zijn grens gegaan door te poseren, dus ik heb er maar niks van gezegd.

Ferrara zei

Ik dacht even dat hij ook een oorbel in had, maar dat blijkt een krul in het hek te zijn.
Leuke reclame voor een bezienswaardige stad! En wat een compliment dat ze je stuk willen overnemen in HoornGids.

Unknown zei

Oh Bettie, Oh Frits,...
die fóto!!!
hahaha

Jolande zei

Gouden muisjes heb ik nog nooit gezien, wat apart.
De foto van Frits is leuk, jammer dat die van jou niet gelukt is.

Jeanette Renting zei

Knap dat je die meneer ook een mooie oorbel hebt gegeven. En een groot compliment voor jou dat ze je tekst overnemen in het blad. Gefeliciteerd.

biebkriebels zei

Leuk verhaal en dat kostuum staat hem prachtig!

Happy Earl Grey zei

Geweldig, ik ben weleens in Hoorn geweest. Misschien moet ik die gouden eeuw maar eens gaan herbeleven ;)

schrijfselsvanmij zei

Leuke Dirk, die Frits 😀

Matroos Beek zei

De roze jurk staat hem beeldig!

Ageeth Mooij zei

Dat is een mooi en verdiend compliment Bertie!

Cloudia zei

Thank you for sharing your Golden age

blauwruitje zei

Ik vind Hoorn een heerlijke stad om te wonen met inderdaad een flinke geschiedenis.