Totaal aantal pageviews

zondag 20 september 2020

Zomaar gezien al fietsend

Fietsend langs de dijk, de Omringdijk, zie je natuurlijk ook van alles. Dit bord bijvoorbeeld.

En tja, als ik zo'n bord zie, zal ik altijd even afstappen om te lezen wat er staat. Dat kostte in dit geval nog enige moeite, behalve daar waar de blauwe lucht er door scheen.
Ik hou van verhalen. En dit is een mooi verhaal.

De hoofdpersoon is Zeger Davidson.
Hij was boer en werkte op het land hier achter dat bord. Beneden aan de dijk.
En hij was Orangist oftewel Prinsgezind. In zijn tijd was er strijd tussen de Patriotten en de Prinsgezinden binnen de Republiek.
Ja,  toen waren we een republiek met stadhouder Willem V aan het hoofd.
Nou dat is ongeveer alles wat ik weet over die tijd, de Pruikentijd zeg maar.

Dat en de aanhouding van de vrouw van de stadhouder in Goejanverwellesluis. Prinses Wilhelmina was dat.
Daar was een schoolplaat van.
Die schoolplaten hebben toch echt wel indruk gemaakt vroeger. Er was natuurlijk ook niks anders. Ik denk niet dat het kinderen vandaag de dag nog erg zou boeien, zo'n plaat.
Maar mij wel. Kijk ik heb de plaat even opgezocht:



Goejanverwellesluis... nooit maar dan ook nooit heb ik me afgevraagd waar dat dan wel mocht wezen.
Nu weet ik het. Het is bij Gouda in de buurt en als we ooit weer eens kunnen gaan en staan waar we willen, wil ik er heen.
Ik wil in Goejanverwellesluis zijn geweest. Dat die naam niet voor niets al zestig jaar in mijn hoofd zit.

Enfin, terug naar Zeger Davidson die voor de Prins was.
Maar die prins was in  1799 naar Engeland gevlucht. Hier waren de Fransen inmiddels de baas. Dat wilden de Engelsen en Russen weer niet en zij  stuurden een leger om de Fransen te verdrijven, waarna Willem weer terug zou kunnen komen.
Het waren tijden, mensen, het waren tijden.

Wat Zeeger deed was  meehelpen met het foerageren van die Engelsen en Russen.
Dat kwam hem duur te staan. Hij kreeg de doodstraf.
Wel mocht hij nog even naar huis om afscheid te nemen van zijn vrouw en drie zoons. Maar met de belofte dat hij terug zou komen. Op zijn erewoord.
Hij had kunnen vluchten, maar erewoord is erewoord vond Zeger.
Hij  ging dus  terug en de straf werd uitgevoerd.
Zijn vrouw was zwanger en er werd een meisje geboren, Seegertje. Een maand na haar geboorte stierf zij.

Nou, best een monumentje waard, toch?

21 opmerkingen:

Judy zei

Ja, echt wel een monumentje waard! Wat een tijden, zeg. Goejanverwellesluis, ik herinner me het ook van school, maar nooit geweest.

miekequilt zei

Wat een verhaal. Zo triest maar ook dapper. Hopelijk kom je ooit in Goejanverwellesluis en kun je ons vertellen hoe het was.

sjannesblog.com zei

Ja, zo'n woord blijft hangen, Goejanverwellesluis. En zo blijft het verhaal ook bewaard. Leuk!

Emie zei

Het was gewoon feest in de klas als er een nieuwe schoolplaat voor het bord wet gehangen. Ook dat waren nog eens tijden, hè.

Sjoerd zei

Erg wellicht, maar ik had er echt nog nooit van gehoord en ken ook die hele plaat niet.

mar zei

Zeker een monumentje en een momentje waard.

Lot zei

Aangezien mijn ouders een boot hadden en we vrijwel het hele land hebben bevaren zullen we daar ook wel eens geschut hebben.

Mooie naam, zo maken ze hem tegenwoordig niet meer

biebkriebels zei

Ja die platen waren mooi he, en er waren er ook veel van, steeds weer andere waar veel op te zien was. Het is wel een droevig einde aan dit verhaal...

Anoniem zei

De Omringdijk ken ik van mijn werk, maar dit verhaal ken ik niet. Het plaatsje of gehucht ken ik daarom ook niet.
Die schoolplaten vond ik altijd erg mooi om naar te kijken. Deze ken ik niet, maar wel andere schoolplaten, dat waren vaak christelijke schoolplaten.

Nietzomaarzooo zei

Interessant stukje historie weer.

Iris Flavia zei

A very sad part of history. I was raised to be honest and here you see it sometimes does not pay off.

Ferrara zei

Best leuk om eens in Goejanverwellesluis te gaan kijken. Aardig fietsgebied daar. Net als de Omringdijk. Wij deden deze week, met stevige wind, een rondje in de buurt van Kolhorn, Barsingerhorn.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Prachtig die verhalen "achter een bord en plaat".

Marthy zei

Leuk hoor, die geschiedenis maar ik moet je teleurstellen Bettie. De aanhouding van Wilhelmina van Pruisen vond niet plaats bij Goejanverwellesluis maar bij Bonrepas langs het riviertje de Vlist. Om de hoek daar is er een weg die de Franse Kade heet. Zowel Bonrepas als de Franse Kade vallen onder het dorp Vlist wat voorheen onder de gemeente Stolwijk viel en na weer een herindeling behoren Vlist en Stolwijk nu bij de gemeente Krimpenerwaard.
Goejanverwellesluis ligt iets noordelijker aan de andere kant van de IJssel, net provincie Utrecht. Het valt onder Hekendorp wat hoort bij de gemeente Oudewater.
Als jullie het allemaal eens willen bekijken zijn jullie van harte welkom, neem de trein en wij halen jullie wel op in Gouda. Het grote huis op de foto staat er nog.

Bertiebo zei

Ha, ik ben zeker niet teleurgesteld, want wat een leuk aanbod, Marthy. We zullen daar tzt graaag gebruik van maken. Maar het is verder wel raar, dat het dus niet klopt. Hele generaties zijn toch opgegroeid met Goejanverwellesluis. Of is dat Bon Repas ook maar een mening?

Marthy zei

Ik wist dit om dat we er vlakbij wonen, regelmatig in Bonrepas of over de Franse kade wandelen en in Hekendorp iemand woont waar ik vaak kom. Bij het grote huis bij Goejanneverwellesluis staat een bord met uitleg. Geschiedkundig is het helemaal juist, kijk maar even op https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhouding_bij_Goejanverwellesluis
Ik heb het altijd een spannend verhaal gevonden.

Marleen zei

Zeker een monumentje waard. Een mooi geschiedenislesje.

Mrs. T. zei

Zeker een monument waard. BEdankt voor het delen. Ik houd van dit soort logjes.

mrs H. te B. zei

Ah, ik zie geregeld dat de NS een plaatsnaam Gouda - Goverwelle heeft - volgens mij is dat daarnaar vernoemd (?). Van "de prinses" herinner ik me alleen dat Presser het aanhaalt in "De nacht der Girondijnen" - de prinses die wordt tegengehouden bij Goejanverwellesluis - maar wat het verhaal erachter is? Geen idee! Toen ik jong was was Vaderlandse geschiedenis nogal taboe, want nationalistisch... Ik vínd dat een gemis soms!

mrs H. te B. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bertiebo zei

Wat leuk! Ja dat zal vast zo zijn. Ja dat snap ik. Ik heb altijd goed geschiedenis gehad, in ieder geval zo dat het me boeide. Toen ik nog juf was heb ik m'n best gedaan. Maar toen moest alles op thema, waardoor een soort overzicht ontbrak voor veel kinderen