Totaal aantal pageviews

zondag 6 september 2020

Kunstdetective


Hier zie je Arthur Brand, de kunstdetective.
Hij zit hier op zijn eigen bank met een echte Picasso: Portret van Dora Maar. Het doek was gestolen van een steenrijke sjeik (vanaf zijn boot!!) en Brand vond het terug.
Miljoenen waard dat lapje.
Ik ben geen Picassofan, maar toevallig vind ik deze wel mooi , vanwege de kleuren.
De foto pikte ik van de site van Brand, hier, klik

Boeiend om te zien hoe hij , Brand, dit nou weer voor elkaar kreeg. Of eigenlijk zag je daar niet al teveel van natuurlijk. Maar ik vond het toch spannend.
In ons eigen museum vond jaren geleden ook een kunstroof plaats en ook dat wat er toen werd gestolen,  is voor een deel door Arthur Brand teruggevonden.                                                                   
Vijf van de vierentwintig gestolen schilderijen zijn teruggekeerd en na een grote restauratie weer te zien in het museum.                                                                                                                                         
Bezoekers vinden het altijd interessant om die teruggevonden schilderijen te zien.                                En te horen en te zien hoe dat gegaan is.
Het verhaal van de doodskist die in het museum staat, nog steeds. Hoe die dieven zich onder die kist hebben verschanst en hoe ze, toen 's avonds de bewaker zijn ronde had gelopen, op hun zeven gemakken tevoorschijn kwamen.

Nog negentien doeken zijn weg. En een heleboel zilver.  In het museum hebben lege lijsten gehangen. Als een soort protest. Die hangen er nu niet meer, maar lang niet alles is teruggevonden hè, nee lang niet alles.

Dit schilderij is wél terug. Het heet Vrouw Wereld en Jacob Waben schilderde het in 1622
Hoe dan ook, de serie over Arthur Brand, daar kan ik me oprecht op verheugen. Nog vijf afleveringen te gaan. Dinsdag a.s. is er weer een,  over de gestolen ring van Oscar Wilde.
  
En dat schilderij, Vrouw Wereld, daar kom ik nog wel eens op terug misschien. Dat barst namelijk van de symboliek en dat maakt het voor mij nogal bijzonder.


19 opmerkingen:

izerina zei

Bedankt voor de herinnering. Ik was vergeten,die serie op te nemen.

KnutzEls zei

Ik ga kijken.

Emie zei

Over deze serie heb ik wel uitvoerig gelezen maar heb niet gekeken. Daar ga ik verandering in aanbrengen.

schrijfselsvanmij zei

Best spannend, zo‘n leven als detective. Ik ga kijken

Kitty zei

Lijkt me een interessante serie!

Sjoerd zei

Lijkt me leuk zo'n beroep. Maar volgens mij leef je dan ook op het randje...

Happy Earl Grey zei

Heerlijk programma, ik kijk er ook graag naar.

Nietzomaarzooo zei

Had toen hij dat schilderij weer had gevonden een lang artikel over die vondst en hoe of wat gelezen in de krant. Ook dat hij een nachtje dat beroemde schilderij gewoon in zijn huiskamer had hangen. Hij begeeft zich door zijn zoektochten natuurlijk ook in minder reguliere milieu's. Interessante serie. Nog terug te kijken online via NPO start.

Floor zei

Toen ik daar over las, heb ik het eerste deel ook even teruggekeken, wat handig dat dit tegenwoordig zo maar kan op de t.v.
Ben heel benieuwd hoe de serie verder gaat, lijkt me wel spannend.
Zo jammer dat het meeste nooit wordt teruggevonden.

Sami zei

I had never heard about him, but the program sounds quite interesting.

Céline zei

Vanaf morgen gaat het thema Kunst van start op de school van mijn dochter.
Ter voorbereiding hebben de kleuterjuffen een filmpje gestuurd.
Daarin is te zien dat er kunstwerk gestolen wordt door twee boeven...
Misschien kan de kunst detective hierbij helpen....?

Ferrara zei

Weer een boeiend blog.

Iris Flavia zei

I agree... Picasso is... some art.
There is even a The Simpsons episode on stolen art. Glad he got it all back together.

Francien zei

Ja en dat hij die Picasso boven zijn bank hing. En het een nacht heeft laten hangen.
Wat een schitterend schilderij hè.

Judy zei

Ja, fantastisch, die man! Ik heb deze aflevering ook gezien. Nou had ik toch het idee dat ik hem al eens gezien had, maar misschien was dat een ander schilderij dat hij boven zijn eigen bank hing. Even.

Marleen zei

Bijzonder verhaal inderdaad met die kist.

Marthy zei

Bijzonder beroep.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

Arthur Brand...
Daar ga ik op letten.
Leuk!

groetjes!

Arthur zei

Groetjes Arthur ;)