Totaal aantal pageviews

dinsdag 29 september 2020

Stille Pieter

 

- Nou pa, we zijn bijna klaar nou. We gaan er een borrel op pakken. Want wat hebben we gebuffeld.  't Zat niet allemaal mee, maar nou is het toch bijna klaar. En wat zeg je d'r van ?
- Tja, wat moet ik er van zeggen? Alleen maar dit: 't Kon rechter!  
 
Dit is natuurlijk zo maar een fantasietje. Maar het had gekund hè, het had gekund. Trouwens ook bij de volgende naam ging mijn fantasie aan. 


Stille Pieter, wat een prachtige naam voor een boerderij. 
En wat een mooie boerderij ook trouwens. Zo'n mooi gezicht, daar beneden langs de Omring. We fietsen er regelmatig langs.
Nou kon ik wel gaan fantaseren, maar ik  bedacht ineens dat ik het natuurlijk ook gewoon kon vragen. 
Waar komt die naam vandaan? 
Ik liep tot het hek, ik hoorde dat er iemand in de buurt was, maar ik zag niks. Tot de hond blafte en er iemand tevoorschijn kwam. Een mevrouw die weinig tijd had, dat merkte ik, maar die toch zo lief was om mijn vraag te beantwoorden.
Het blijkt dat een oudoom van de huidige boerin Pieter heette. Hij  was een stille, teruggetrokken man. Iemand met autisme. 
Deze boerderij is nu een zorgboerderij. Misschien wel voor kinderen met autisme. Hoe mooi is dat? 

Thuisgekomen, toch nog maar even gegoogeld en veel meer info, kun je hier lezen, klik

21 opmerkingen:

Judy zei

Wat mooi, Stille Pieter. En ook de functie die de boerderij nu gekregen heeft.

Nietzomaarzooo zei

Wat een mooie en passende naam, Stille Pieter.

Marlou zei

ha Bertiebo,

leuk, dat je bent gaan vragen.
Stille Pieter...

groetjes!

Els04 zei

mooi!

Jolande zei

Dat verwacht je niet als je die naam zo leest, maar wat mooi dat het een zorgboerderij is.

Iris Flavia zei

A nice place with a "Beautiful" background. I had a look, wish we had such a farm here, too.

Anoniem zei

Wat goed dat je dst gevraagd hebt. Mooie naam voor een (voormalige drukke) boerderij en passend voor de huidige tijd.
‘t kon rechter is trouwens ook leuke naam. Wat zou hier achter zitten. 🤔

Mevrouw W. zei

Leuk die namen. Ik probeer ze ook altijd te lezen als ik ze zie.

Sjoerd zei

Er is in ieder geval genoeg te doen bij stille pieter.

Sjoerd zei

Ik kan het verder niet lezen, maar hier staat het verhaal van 't kon rechter...:https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20180921_62098721/t-kon-rechter?utm_source=google&utm_medium=organic

sjannesblog.com zei

Intrigerend wat er achter die namen zit. Leuk ook dar Sjoerd verder zocht.

Bertiebo zei

Hee leuk, Sjoerd. 8k ga ook eens proberen. Ben tenslotte abonnee

Mormorsweb.blogspot.com zei

Mooi verhaal van Stille Pieter.
Ik zag ooit en pontificaal huis met daarnaast een veel mindere woning die de naam droeg "het overschotje" :-)

nicole orriens zei

Inderdaad een mooie en bijzondere naam die de nieuwsgierig prikkelt!

Bertiebo zei

Ha, die is ook leuk

Floor zei

Mooi dat die naam nog op de prachtige boerderij staat, en dat het nu een zorgboerderij is.
Daar komen er gelukkig steeds meer van, lijkt me zo fijn om daar opgevangen te worden als je dat nodig hebt.

Ferrara zei

Mooie naam, helemaal nu je de achtergrond weet. Stil is het er niet. Genoeg te doen.

Anoniem zei

Dank je Sjoerd. Leuk verhaal bij het huis ‘t kon rechter.

Marthy zei

Mooi dat de erfgenamen de boerderij naar hun oom vernoemd hebben.

Marleen zei

Zo zit overal een mooi verhaal achter. Leuk dat je bent gaan vragen!

Mrs. T. zei

Niet alleen een tot de verbeelding stemmende naam, maar ook een prachtige boerderij!