Totaal aantal pageviews

zondag 13 september 2020

Marken revisited

Drie jaar geleden, gingen we naar Marken. Met de auto die we toen nog hadden.
Het was begin september. En ik weet nog dat we over die lange dijk liepen op weg naar het Paard. Zo heet de vuurtoren. Ik stond af en toe even stil voor een foto. En dan liep mijn man voor me uit.
We wisten toen al dat hij kanker had, maar nog niet hoe het verder zou gaan. Hij liep daar en ik keek en mijn gedachten kun je misschien wel raden ongeveer.
Toch dacht ik ook dat als het goed af zou lopen, dat ik dan nog een keer zou willen gaan en er dan een heel stuk relaxter zou  rondlopen.

Dat werd afgelopen vrijdag en relaxt was het zeker. We gingen op de fiets natuurlijk en uiteraard waaide het flink, zowel heen als terug, maar het ging prima.


We gingen eerst naar het Paard, want dat is echt een fijne wandeling, het Paard komt steeds wat dichterbij. Je ziet het de hele tijd daar op die dijk.
En aan de andere kant weilanden met koeien. Maar vooral  ook die klein lijkende zeilbootjes met witte zeilen. Dat is zo'n mooi gezicht.


Daarna gingen we terug naar het centrum, maar stopten eerst nog even bij de drie werven die net even daarbuiten liggen.
Eigenlijk zijn dat een soort kunstmatige heuvels. Vanwege de strijd tegen het water werden de houten huizen op die heuvels gebouwd. Ontzettend dicht tegen elkaar aangebouwd en daartussen zijn straatjes zo smal dat ik me af vroeg of ik op iemands privé-terrein aan het struinen was. Maar ik vroeg het aan een bewoner en hij zei van niet. Dat was gewoon de straat.

Bijna alles staat daar prachtig in de verf, blinkend in de zon, je kunt de verf bijna ruiken.

Maar er zijn toch ook wel wat vervallen huizen. Bijzonder om te zien. En jammer ook.

Daarna nog een rondje door het centrum, waar het ook allemaal klein en vooral smal is, maar mooi.

Onder normale omstandigheden zouden we ongetwijfeld nog een terrasje aan de haven hebben gepakt, maar nu vonden we het toch wat te druk.

Marken, ik vind het echt een aanrader. Zoveel mooier dan bijvoorbeeld Volendam.
Edam en Monnikendam en Urk  vind ik trouwens ook allebei leuk om te bezoeken. Evenals Hoorn en Enkhuizen. Al die Zuiderzeestadjes hebben wel wat.
Acht foto's, kappen nou!

26 opmerkingen:

izerina zei

Wat een bijzondere fietstocht,gezien het verleden.

Sjoerd zei

bijzonder mooi, zowel het verhaal alsook de tekst.

sjannesblog.com zei

Je kunt wel zien dat je genoot! Wat fijn!

miekequilt zei

Van mij mag je nog veel meer foto's laten zien hoor.
En wat fijn dat het nu goed gaat met je man.

Jolande zei

Ik ben ontzettend blij voor jullie dat jullie nu deze wandeling weer hebben kunnen maken in zoveel betere omstandigheden.
De Zuiderzeestadjes hebben inderdaad wel iets. Je foto's zijn mooi.

Judy zei

Wat fijn dat het nu goed gaat met je man! Prachtige plek, Marken!

Miriam zei

Heel leuk om te zien! In de jaren zeventig was Volendam trouwens ook nog wel de moeite waard. Ik herinner me dat ik met mijn vader op bezoek geweest ben bij (boven)meester Zwartkruis als kind. Hij had daar als jonge onderwijzer gewerkt en als ik het goed heb was hij ook in de kost bij het gezin Zwartkruis. We werden in de (woon)keuken ontvangen en mochten ook even de opkamer zien. De dijk zag er toen nog heel anders uit, zonder al die toeristen!

guusje zei

Slechte tijden goede tijden. Wat zul je er met een blij en opgelucht gevoel gewandeld hebben. En wat zijn jullie een bikkels: een retourtje op de fiets van pakweg 70 km denk ik.

mar zei

Leuke fietstocht. Onthouden we.

Mevrouw W. zei

Gelukkig dat jullie Marken opnieuw en in betere omstandigheden konden bezoeken.

Iris Flavia zei

Now I truly understand the quote you sent me. Have it scanned already and it hangs on the wall. Can#er stole my parents and the fear is always here.
Wonderful your Hubby overcame this and you can enjoy and LIVE life. To a wonderful Sunday.
(We have a toy-bunny, btw, he sits in the kitchen window and right now enjoys the sun.)

pourquoi pas ??? zei

Ik bewonder jullie om het feit dat jullie de auto hebben weggedaan en toch overal weten te komen.
Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn om daar weer te lopen.
Genoten van je foto's.

Ageeth Mooij zei

Mooi geschreven en fijn om het weer opnieuw bewust te beleven.
Ik vind de vervallen huisjes het mooist en de doorkijkjes!

biebkriebels zei

Fijn om daar weer te zijn nu met prettiger gedachten. Het is lang geleden dat ik daar ben geweest.

Neeltje zei

Fijn dat je er nu weer wandelde, maar nu met andere gevoelens.

Mormorsweb.blogspot.com zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mormorsweb.blogspot.com zei

Dat hebben we gemeen, dat waaien. Hier op ons schiereiland waait het (bijna) altijd. Je went aan de frisheid. Wat een mooie omgeving om daar te fietsen. Prachtig. Ik moet zeker een keer naar Marken!
En wat fijn dat het goed gaat met je man!

Nietzomaarzooo zei

Wat mooi hoe je terugdenkt aan de tijd waarin je nog niet wist hoe jullie toekomst eruit zou komen te zien. En nog mooier dat je er nu op een andere manier kan wandelen. Prachtige huizen, zo strak in de verf.

Ferrara zei

Gelukkig zijn jullie in betere tijden. Mooi verslag. Vooral de doorkijkjes.

Anoniem zei

Wat fijn dat je man opgeknapt is. Het lijkt me een mooie omgeving om te fietsen. Mooie foto’s en inderdaad erg krap bij elkaar in de buurt.

blauwruitje zei

Heerlijk een rondje Marken, al heel lang niet gedaan. Goed idee om dat weer eens te doen.

Marleen zei

Een prachtige plek, weer eentje voor mijn lijstje.

Mrs. T. zei

Mooi daar inderdaad. En fijn dat jullie er gewoon met z'n tweetjes heenkonden nu.

Floor zei

Wat fijn om nu nog eens naar Marken te gaan onder betere omstandigheden.
Kan me voorstellen dat je er dan veel meer van geniet.
Ziet er beeldig uit die huisjes, ben er nog nooit geweest,

Marthy zei

Fijn dat je het nu een stuk relaxter kon doen, Bettie. En Marken is mooi ja, wij zijn er een paar jaar geleden ook een keer geweest. Door je foto's ben ik weer even terug.

elly zei

Wat heerlijk dat je dat nu opnieuw relaxt hebt kunnen doen. Ik heb even met je mee genoten