Totaal aantal pageviews

zaterdag 12 september 2020

Johanna Wijnanda


Veel mensen zullen waarschijnlijk een bijbel in huis hebben. Dat was zo, als je trouwde in de kerk kreeg je er een, met de zegen van de dominee.
Wij hebben er zelf ook een. Onze namen staan er in, de datum natuurlijk en de trouwtekst.

Maar ik heb nóg een bijbel.


Dat is de bijbel die Gerrit Woudenberg en Johanna Wijnanda van de Polder kregen bij hun huwelijk in 1882.
Gerrit en Johanna kregen een dochter. Die dochter heette Lubarta Pieternella Woudenberg en naar die dochter ben ik genoemd:  Lubarta Pieternella. Zij was mijn grootmoeder.
Die Lubarta Pieternella heb ik nooit gekend, zij mij ook niet.  Toch heb ik het idee dat ik haar een beetje ken. Mijn moeder heeft vaak over haar moeder gesproken.
Maar mijn moeder heeft nooit over háár grootmoeder Johanna Wijnanda gesproken. Of ik luisterde niet, dat kan ook. Hoe dan ook,  ik wist niets van Johanna Wijnanda. .
Tot voor kort.
Want in die bijbel zit een brief. En die brief vertelde me alsnog wat.

Het is een prachtige brief.  Volkomen duidelijk geschreven in heel herkenbaar Nederlands en een zeer regelmatig handschrift.
Plaats en datum:  Rotterdam, 9 januari 1880. Honderdveertig jaar oud dus!!
De brief is zeer christelijk. Johanna Wijnanda had kennelijk gemeld dat zij geloofsbelijdenis had gedaan. Zoals ik dat honderd jaar later ook deed. Niet heel bijzonder
Maar dan:


Uit het vervolg van de brief maak ik op dat Johanna Wijnanda een wees was. Een weeskind.
Dankzij  ene Mej. Ledeboer is zijn niet in een weeshuis terecht gekomen, maar in Talitha.

Beeld van een weesmeisje in de tuin van het voormalig weeshuis in Hoorn.
Een wees... mijn overgrootmoeder was een wees. Zou het misschien daardoor zijn gekomen dat ik als kind vaak bang was dat mijn ouders dood zouden gaan en dat ik dan net als Remy, sans famille, op de wereld zou staan. Of hadden alle kinderen die angst? Ik droomde er vaak over

Ik ben natuurlijk meteen op zoek gegaan naar meer gegevens over Johanna Wijnanda en over  Talitha. En ik denk dat ik iets gevonden heb. 




22 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Fantastisch zo'n ontdekking. Ben benieuwd naar het vervolg.

Judy zei

Wat leuk om zo wat meer over je familie te weten te komen. Prachtig, die brief! Ben ook benieuwd naar wat je nog meer vond.

KnutzEls zei

Prachtig, wat een vondst. Echt iets voor jou om verder te zoeken. Ben benieuwd wat je vindt.

Emie zei

Ben je ook op zoek gegaan naar de afzender van deze brief? Mooi dat jij deze brief en bijbel hebt en op zoek kunt gaan naar je familie geschiedenis. Ik ben benieuwd.

miekequilt zei

Wat een mooi verhaal. Ik ben heel nieuwsgierig naar het vervolg.

Koffie Digitalix zei

Mooie ontdekking... Benieuwd wat je allemaal aan informatie gaat vinden..

Sjoerd zei

Dat is inderdaad een onderzoek waard. Daar zou ik dan ook alles van willen weten.

elly zei

Wat bijzonder dat je dit vond. Leuk om meer over je roots te weten. Ik was vfoeger bang dat mijn ouders niet echt mijn ouders waren. Ook zoiets vreemds. Waar komen zulke kindergdachten toch vandaan he

Kitty zei

Wat prachtig dat je dat gevonden hebt. Daar horen we vast nog wel meer over!

mar zei

Bijzonder bezit.

biebkriebels zei

Leuk om uit te zoeken, lijkt wel dat tv programma waar bekende mensen hun voorouders' geschiedenis te weten kwamen.

Nietzomaarzooo zei

Wat een mooi regelmatig handschrift. Bijzonder dat je juist deze brief vond en geeft een mooie aanzet tot een speurtocht naar je familiegeschiedenis.

izerina zei

Wat boeiend zo'n zoektocht naar een voorouders.Ik heb het geluk,dat er nog steeds een fotoboek in de familie is met o.a de ouders en grootmoeder van mijn oma. Zij vertelde er over en ik dronk het in als kind.

Iris Flavia zei

You cannot end this on such a note! What have you found?
My parents near to never gave any info away. The few things I know came per chance. Kids of war do not like to remind how it was...
Nice you found this!

schrijfselsvanmij zei

Mooi Bertie!
Mijn zwager is bezig met stamboekonderzoek, en zo kwamen we erachter dat de grootouders van mijn man pas 3 maanden voor de geboorte van hun oudste zijn getrouwd. Oef, en dat in de jaren twintig van de vorige eeuw 😁

Mormorsweb.blogspot.com zei

Spannend zeg. Leuk om dat te lezen en jij hebt lekker veel uit te zoeken.

Marleen zei

Wat een spannend verhaal. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Mrs. T. zei

Prachtig zo'n brief. Ben benieuwd naar het vervolg.

Marthy zei

Wat mooi om zoiets te ontdekken over je voorouders. Spannend!

Ferrara zei

Benieuwd naar de rest van je verhaal.

blauwruitje zei

Wauw wat mooi om zo meer over je familie te weten te komen.

Els04 zei

wow, mooi en boeiend! succes nog met je zoektocht!