Totaal aantal pageviews

donderdag 10 september 2020

De Poppenfabriek

De Poppenfabriek van Elizabeth Macneal.
Ik las dit boek omdat ik een recensie had gelezen en het op mijn lijst zette. Een lijst die eindelijk een beetje leger aan het worden is. Dat wil ik ook en pas als de lijst leeg is, dan pas begin ik aan iets nieuws.

Over dit boek had ik gelezen dat het een thriller is, maar ook een historische roman. En die combi vond ik erg aantrekkelijk, omdat ik van beide genres houd.
Dat het boek zich ook nog eens afspeelt in London, op voor mij herkenbare plaatsen, maakte het natuurlijk extra leuk, maar dat wist ik niet van tevoren

De titel klopt niet vind ik. De hoofdpersoon werkte aanvankelijk in een poppenfabriek, maar dat is maar een heel klein deel van het verhaal. Het is deze keer geen vertaalfout, want de Engelse titel is the Doll Factory. Dus niet een blunder zoals The Help, dat vertaald werd als Keukenmeidenroman. Maar toch een foute titel.

Dan het verhaal.
Iris en haar tweelingzus werken onder beroerde omstandigheden in een poppenfabriek. Het is de 19e eeuw, ten tijde van de Wereldtentoonstelling van 1851
De zus heeft niet zo heel veel kansen om te ontsnappen aan het leven dat ze leiden, ze is mismaakt. Maar Iris wel en ze wil weg.
In plaats van poppengezichtjes beschilderen, wil ze echt schilderen.
Er duiken twee mannen op in haar leven. De een is taxidermist (ik heb dat op moeten zoeken) en hij heeft een morbide belangstelling voor allerlei curiositeiten. Iris ontmoet hem en hij ontwikkelt na die ontmoeting een grote liefde voor haar. Een obsessie.
De andere man  is kunstschilder. Hij herkent Iris' talent  en als zij model voor hem wil staan, zal hij haar woonruimte bieden Ć©n haar schilderlessen geven.
Meer kan ik er niet van vertellen, maar het is beslist spannend. En de historische component is prima.  Aanrader? Dat kan ik niet zeggen, niet voor iedereen, je moet er tegen kunnen



12 opmerkingen:

Iris Flavia zei

This made me laugh as Ingo and I often say the same things at the same time (we´re together since 26 years!!!!) and I use to say, hey, we´re not twins, are we?!
And, mind you, we have a lot of "dolls". Crazy.
Historical is always catchy, I love that, also! (This sounds a tad scary, though!)

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ja... ben op zoek naar een nieuw boek, dit is misschien wel wat voor mij...

Groetjes!

Kitty zei

Ik moest het ook opzoeken. Flauw dat je het er niet even bijzet hoor, whahahaha ;P

Ageeth Mooij zei

Ik heb het uiteindelijk niet uitgelezen, vond het nogal donker en duister en was daar niet voor in de stemming. Ik vind het knap hoe de schrijfster je in de sfeer weet te brengen.

Jolande zei

Ik hoefde het niet op te zoeken want ik weet wel wat een taxidermist is. :-)
Als een boek in London speelt is dat inderdaad extra leuk.

Sjoerd zei

Mooi toch dat zo'n verhaal je aanspreekt...

Emie zei

Heb het wel even gecontroleerd maar ik weet ook wat een taxidermist doet. Het boek komt niet op mijn lijstje, spreekt me niet zo aan.

miekequilt zei

Bedankt voor de tip. Ik wist wel wat een taxidermist is, maar dat is toeval, want ik las er pas iets over.

Firma Fluitekruid zei

Ik vermoed dat het een heftig boek is... voorlopig heb ik Iene Miene Mutte en De Wilde Stilte nog liggen, en ben ik bezig in een Italiaanse detective van Frascella.

Een Keukenmeidenroman heb ik ook gelezen, ik vond het een mooi boek, en de titel juist erg leuk gevonden. Al snap ik jou ook wel, want The Help kan je in het verhaal op twee manieren opvatten.

Mrs. T. zei

Ik zet deze op m'n lijstje. Dat daarmee weer langer wordt.

KnutzEls zei

Ik weet niet of het op m'n lijstje komt. Wil iets licht en luchtige šŸ¤”

Onliemie zei

Ik zou het wel willen lezen alleen dat thrillerkantje...? Dat schrikt me wel af. ;-)