Totaal aantal pageviews

zondag 27 september 2020

Villa Clementine

Nog even terug naar het boek van gisteren: De Kaasfabriek.  
Ik vertelde al dat sommige personen uit het boek echt bestonden. Zo bijvoorbeeld de familie Boissevain. De vader van dat gezin richtte de Stoomvaart Maatschappij Nederland op. Een bedrijf waar mijn grootvader werkte en mijn ooms hebben voor de SMN gevaren. 
Nou, een van de huizen van die familie is in Amsterdam, op de Herengracht. 
Tegenwoordig  museum het Grachtenhuis en ik kan niet wachten om daar nog een keer te gaan kijken. 
Maar ja, ik moet wel wachten helaas...
 
In Purmerend staat nog het huis, van een van de vriendinnen van Lydia. Dat is Villa Clementine. 
Lydia kwam er vaak, om te praten en advies te vragen. Clementine was de weduwe van Nicolaas Brantjes, een rijke fabrikant,  die het huis naar zijn vrouw had genoemd. 

Ha en  Purmerend, dát was te bereiken voor ons. 
Dus dat deden we.  Een mooie fietstocht naar Purmerend. 
Het huis,  uit 1880, is vrij recent gerestaureerd en nu bijvoorbeeld  geschikt als trouwlocatie. 
Ik hoopte nog  dat we er even binnen zouden kunnen kijken, maar helaas er was niemand

 

 Kijk dat huis daar nou toch eens staan, daar aan de Plantsoengracht in Purmerend. Daar werd Lydia afgezet met haar koets en door die deur liep ze naar binnen. Ik kon het me helemaal voorstellen. 

We zagen nog een paar huizen die in het boek werden genoemd en kozen voor de terugweg een andere route. Een mooi dagje, dát was het!


19 opmerkingen:

izerina zei

Wat apart zo'n boeken-fietstocht

KnutzEls zei

Leuk is dat, de boeken werkelijkheid zelf kunnen zien. Bijzonder.

Judy zei

Ja, echt leuk, om locaties van boeken terug te vinden. Prachtige villa, ik zie ook die koets.

mar zei

Leuk zo'n fietstocht.

Iris Flavia zei

I agree, reading a book where you know the real places is fun, I have many a Braunschweig crime-story and it´s great to know exactly where a scene takes place.
There even was a little movie featuring Braunschweig - makes one feel proud somehow, stupid as this is...

Sjoerd zei

Terug in de tijd met een boek. Heel bijzonder.

sjannesblog.com zei

Wat leuk. Ik ken dat huis en ben er zelfs binnen geweest, jaren geleden, gewoon voor mijn werk. Nu word ik toch erg nieuwsgierig naar dat boek.

Nietzomaarzooo zei

Wat een leuk idee. Op speurtocht naar de plekken van een boek (wel een boek op feiten gebaseerd, dat Konijnenhol van Alice - nooit gevonden!).

biebkriebels zei

Ik herinner me die mooie huizen langs de singel daar. Kwam vroeger vaak in Purmerend bij mijn grootouders. Mijn opa was stationschef en ze woonden boven in het stationsgebouw. Je zag de treinen zo onder je voorbij rijden als je uit het raam keek.

Ferrara zei

Leuk is dat toch. Ik had hetzelfde met Nachtblauw dat deels in Alkmaar speelt. Je kunt hier bijvoorbeeld nog altijd eten in de 13 Balcken. En onlangs op een fietstocht door o.a. de Rijp dacht ik hier moet Catrijn gevaren hebben om naar Alkmaar te komen.

Kitty zei

Nooit gedacht dat er in Purmerend zo'n mooi huis zou staan. Als ik nog eens ging trouwen zou ik dat daar best willen doen ;-)

Bertiebo zei

Jij had zelf een prachtige locatie, Kitty

Marleen zei

Heel erg leuk. Zo wordt een verhaal uit een boek helemaal echt!

Marthy zei

Wat een pracht van een huis en fijn dat jullie het op de fiets konden gaan bekijken.

Mrs. T. zei

Oh, prachtig zeg. Ik snap dat je bent gaan kijken!

Floor zei

Wat een prachtig huis, echt de moeite waard die mooie oude huizen.
Goed dat ze worden gerestaureerd en zo in stand blijven.
Dat met die koets kan ik me ook helemaal voorstellen.

miekequilt zei

Wat een leuk idee, Bertie, om zo de huizen uit een boek op te zoeken. En dan bof je met dit prachtige huis.

Sami zei

So nice to be able to see the houses mentioned in the book you are reading.

blauwruitje zei

Ik kom uit Purmerend en probeer in mijn geheugen te spitten of ik het mij voor de geest kan halen. Mm, ik vrees dat we er toch een keer langs moeten rijden. Dank je voor de tip.