Totaal aantal pageviews

woensdag 30 september 2020

Nogmaals Villa Clementine

 

Zondagmorgen plaatste ik een blog over Villa Clementine. 
Dat prachtig gerestaureerde huis in Purmerend. 
We waren daar gaan kijken, omdat het huis voorkomt in het boek van Simone van der Vlugt: De Kaasfabriek.
 
Zondagmiddag kreeg ik een appje van onze vriend Bert:
 
-Wat schrijf je leuk over Villa Clementine. Wist je dat ik daar een mooi boek voor heb gemaakt?
Ik heb er helaas nog maar één van, maar je mag het gerust eens lenen! 

- Nou ja zeg,,, nee dat wist ik helemaal niet, anders was ik wel even langs gekomen. Heb je nog meer verrassende boeken gemaakt? WAAR IK NIKS VAN WEET? Want dan hoor ik het graag.  En ik wil het boek erg graag lenen.

Nog dezelfde middag ging ik het boek halen. Bert had nog twee andere boeken voor me gepakt en ook van die twee wist ik niks af. Enfin, ik heb hem bezworen me voortaan op de hoogte te stellen van dit soort werken. Villa Clementine heb ik inmiddels uit. 
Ik ben wijzer geworden over de industrie in Purmerend in die tijd en over de familie waar Clementine door haar huwelijk deel van ging uitmaken. Kijk, daar is ze:

Het boek is gemaakt in opdracht van Frits Dix,  dat is degene die het huis in de oude luister liet herstellen.   
Bert is grafisch vormgever, dus hij máákte het boek. 
Erg mooi moet ik zeggen, maar ik had niet anders verwacht door andere boeken die ik wél van Bert heb gezien.
 
Naast de familiegeschiedenis, wordt ook de geschiedenis van het huis uitvoerig belicht, evenals de restauratie. Vanaf  'het gesteggel in de gemeenteraad over de prijs van de grond'. Over de ontwerper, over het feit dat de eerste eigenaar er maar zo kort van heeft kunnen genieten. Hij stierf op 42-jarige leeftijd. 
Over hoe het huis daarna, toen Clementine naar Haarlem was verhuisd, achtereenvolgens gemeentehuis, kantongerecht, woning voor de rijksveldwachter, landbouwschool, commandopost voor de Duitse bezetter, Gemeentelijk Sociaal Centrum (waarbij verschillende organisaties er een plek vonden), werd. . Het heeft ook nog een tijd leeggestaan. Tot de restauratie in 2015.
 
Is dat niet een uitdrukking? Als huizen konden spreken? Nou, dan had dit huis uit 1880 heel wat te vertellen gehad, héél wat!

16 opmerkingen:

Judy zei

Nou zeg, dat is ook wat! Zomaar een heel boek over dat huis, gemaakt door een vriend! Wat leuk! Ja, huizen zouden heel wat te vertellen hebben...

miekequilt zei

Wat geweldig leuk. En voor ons ook leuk, want ook wij weten nu iets meer.

Sjoerd zei

Dat is dan ook toevallig, maar ook mooi om zo door de historie heen te lopen.

KnutzEls zei

Dat maakt zo'n huis extra mooi. Leuk om daarover te lezen.

mar zei

En elk huisje heeft z'n kruisje.

klaproos zei

wat een bijzonder verhaal Bertie,
ja als huizen eens konden praten, maar zouden we alles wel willen weten .... ( ik niet )

Kitty zei

Wat extra leuk dat Bert dat boek gemaakt heeft!

In de weer zei

Dat waren mooie blogjes !

Anoniem zei

Grappig dat je dat boek onverwacht bij je vriend kon lenen. Elk huis heeft inderdaad een verhaal.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een leuk verhaal zeg!
Bij dat mooie huis hoort dus nog een boek.
Ik vind het echt geweldig!

groetjes!

Jolande zei

Hartstikke leuk.

Floor zei

Zou heerlijk zijn als het huis alles kon vertellen. Dat zou natuurlijk jaren tijd kosten :-)
Leuk dat je zo steeds meer te weten komt over het mooie huis.
Clementine van Rijn.... misschien wel familie van mij...
Groetjes,
Floor (van Rijn)

sjannesblog.com zei

Mijn man heeft dat huis nog eens helemaal geschilderd aan de buitenkant.

biebkriebels zei

Wat leuk om die geschiedenis te kunnen lezen!

Ferrara zei

Leuk toch? Trouwens de man van Jeanne heeft er waarschijnlijk een flinke klus aan gehad.
Ga de Kaasfabriek reserveren. Ben nieuwsgierig geworden.

Marthy zei

Oh, was er over ieder oud huis maar zo'n boek. Zo mooi om de geschiedenis te weten van een huis.