Totaal aantal pageviews

woensdag 4 november 2020

Dakpunten

 

Ja, ik noem het maar dakpunten en dat zijn het ook wel. Of eigenlijk dakpuntversieringen. 
Maar misschien hebben die dingen wel een heel andere naam. Of geen naam. Ik heb werkelijk geen idee, ondanks enig gegoogel. 
Bij het meest rechtse huis, was de huiseigenaar aan het werk. Maar hij wist ook niet of er een naam voor is. Ook niet of het, behalve dat het een versiering is, ook nog een ander doel heeft. 
Feit is dat we er heel wat gezien hebben op onze fietstochten  gedurende de (helaas) afgelopen zomer. 
Het leuke is dat als je er eenmaal op let, dat je ze dan voortdurend ziet. Ik had er wel een stuk of  dertig in een mapje.
En voor dat iedereen medelijden krijgt met mijn man die steeds maar moest afstappen .... Niet nodig. Na een paar vondsten ging hij zelf mee kijken en zag ze vaker dan ik.




28 opmerkingen:

Alet Venhuizen zei

Ook geen idee hoe ze heten maar wel prachtig (vakwerk) in ieder geval!

Purperpolletje zei

Zijn het geen uileborden? Of is dat weer iets anders?

Judy zei

Ik weet niet hoe ze heten. Toen mijn zoon klein was zag hij ook altijd deze dingen op daken. Hij zei altijd: die huizen hebben prikkels. Ooit heb ik toen opgezocht dat ze dienden om boze geesten weg te houden. Maar heb ik de naam ook geweten?....

miekequilt zei

Dat zien wij hier niet. Dat is het voordeel van jullie woonplaats : heel veel moois te zien onderweg.

Judy zei

Met enig googlen vind ik de namen: makelaar, piron en donderstok.

Bertiebo zei

Ja, ik zat net ook weer te googelen en vond via uilebord (met dank aan Purperpolletje) nu ook makelaar. Piron had ik eerder gevonden, maar dat klopte toch niet helemaal.

sjannesblog.com zei

Naar mijn idee zijn het zijn makelaars. Mooie verzameling!

Marlou zei

ha Bertiebo,

het zijn "makelaars"
Henry heeft me wel eens uitgelegd, waarom ze zo heten.
Maar dat ben ik vergeten, alleen de naam niet: "Makelaars".

groetjes!

Sjoerd zei

Mooi al die dakpunten op deze wijze verzamelt. Het geeft je ook nog een doel onderweg. Als je alleen naar boven blijft kijken passeer je wel ongezien wat trafohuisjes.

lien zei

Wat grappig die rechtsboven lijkt wel een vogelhuisje :)

anja zei

Dit zijn makelaars, volgens mij.

Floor zei

Wat leuk al die mooie dakpunten. Dat zie je in moderne huizen niet meer, zouden ze eigenlijk weer moeten invoeren, op elk dak een eigen dakpunt.

Jolande zei

Dat is weer een mooie verzameling.
En het is je gelukt om er een collagefoto van te maken!

Ferrara zei

Ha, Bertie weer een raakvlak. Deze bouwelementen heten makelaars. Je laat prachtige exemplaren zien.
hier de link naar wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Makelaar_(bouwconstructie)

Ferrara zei

Sorry, ik lees nu dat je het al hebt gevonden. Pirons zijn ook heel leuk. In Alkmaar raak je daarop niet uitgekeken.

Iris Flavia zei

Nice!!! Haven´t seen anything like that here.

nicole orriens zei

Wat mooi zeg! Vooral die met dat geel en dat huisje erop! Die zou ik zo op mijn dak zetten als ik handig was.

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
biebkriebels zei

Nou weer wat geleerd, een makelaar had ik me toch anders voorgesteld dan zittend op een dakpunt! :)

KnutzEls zei

Ik dacht meteen dat het uilenborden heet. Dit is een link met uitleg, waarin ook de makelaar (die altijd in het midden stast) aan bid komt.
https://www.uileborden.nl/historie/

In de weer zei

Mooi, ook de collage op zich.
Het is je gelukt, knap !

Miriam zei

De meeste afbeeldingen zijn van een makelaar en soms is het geheel een uilenbord. Zie o.a. de Wikipedia-pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Uilenbord

Ageeth Mooij zei

Ze heten makelaars en hebben verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld uilenbord.
http://jantuttel.nl/makelaar-op-het-dak/

Emie zei

Ik vind het woord dakpunt de lading goed dekken hoor. Onze zoon dacht als kind dat een makelaar iemand was die iets maakte.

Marleen zei

Ik vind ze heel mooi. Nooit geweten dat ze zo heten!

Rubato zei

Hou, volgens mij heten deze "dakpunten" Een makelaar. Hart. Gr. Henny

Marthy zei

Ja mooi, die dakpunten, ik zag er tijdens onze laatste wandelingen ook veel omdat ik boerderijen fotografeerden.

Els04 zei

heel mooi!