Totaal aantal pageviews

zaterdag 14 november 2020

Gebedsplant

 


Lopend langs een nieuw winkeltje in onze stad, genaamd Maison Mien, zag ik deze plant staan. Buiten. 
Ik heb momenteel een ontzettende behoefte aan groen in huis en ik vond dit een mooitje. 
Pas daarna zag ik een bordje erbij: Gebedsplant
Een gebedsplant, dat vind ik dan leuk. 
De dame van de winkel, misschien wel Mien herself, had het erg druk en ik wilde buiten afrekenen, dus ik had niet veel tijd om wat te vragen.
Ook niet echt nodig, je kunt alles opzoeken en dit dus ook

De plant heet gebedsplant  omdat de bladen  overdag horizontaal zijn, zoals op de eerste foto. Maar 's nachts vouwen de bladeren zich, in verticale richting. Een beetje te vergelijken met biddende handen.  


Voor de tweede foto heb ik de plant tijdelijk boven in het gangetje gezet, waar het donker was. Toen we naar bed gingen en ik het licht aan deed,  zag ik dat het hele verhaal klopte. 

Het schijnt ook nog een gezonde plant te zijn qua luchtverversing. En makkelijk in de verzorging. En dat alles voor 4,95!

Ps: Kijk ook nog even naar de avocado van mijn man op de eerste foto. Die doet het heel goed!


28 opmerkingen:

Emie zei

En nu maar bidden dat ie het zo mooi blijft doen!

guusje zei

Ff heel wat anders. Wat leuk dat gangetje. Is dat een prikbord met museatickets of folders o.i.d.?

Judy zei

Leuke plant! En die avocado ook, zo knap dat ie het doet!

Petra1945 zei

Ik ken deze als Maranta of Tiengebodenplant, kijk maar eens.

Bertiebo zei

@Guus:Ja, maar het is geen prikbord. Het zit gewoon op dat muurtje geplakt.
@Petra: Ja dat had ik ook gezien. Maar de verklaring van die naam was dat het aantal vlekken op een blad precies tien is. Dat klopt bij mijn plant niet, dus ik houd het maar op gebedsplant

Griemmank zei

Mijn avocadoplant staat nog steeds buiten. De groei is er nu wel uit, maar hij staat er nog lekker bij. Als het gaat vriezen (ooit???) mag hij even in de garage staan. Ik kende de plant wel, maar niet de bijnaam. Mooi!

Ageeth Mooij zei

Maison Mien, hilarisch!
Mooie plant Bertie!

blauwruitje zei

Mooie plant en altijd leuk om te weten wat het verhaal erbij is. Ik ken Maison Mien nog niet maar dat gaat vast wel komen.
Groetjes Sandra

Anoniem zei

Mooie plant, nooit geweten dat datzijn naam is. De advocatenplant ziet erook goed uit.

Iris Flavia zei

Oh, especially the avocado! I lost two and gave up - they were already as tall, but we have wooden floor and in winter they gave in... take care of yours! And please... updates?

Nietzomaarzooo zei

Leuke plant en vooral mooi verhaal erachter. Veel plezier ermee.

Miriam zei

De plant kende ik wel, de bijzondere naam gebedsplant niet.

Na een paar pogingen is het ons ook goed gelukt om een avocadopit tot leven te wekken. Maar ja, toen de plant 75 centimeter was, vroegen we ons af waar dat naar toe ging. Uiteindelijk hebben we de plant toch maar naar de groenbak verhuist toen ook de punten wat bruin werden.

Sjoerd zei

Die avocado gaat lekker, wordt wel erg groot volgens mij. De gebedsplant hebben we ook ooit eens gehad, maar nooit geweten dat dit zijn naam was.

elly zei

Lang geleden had ik wel 80 planten en plantjes in mijn kleine kamer staan. Zelfs in etages voor het raam stekjes etc.
Toen werd deze plant de tien gebodenplant genoemd van wege de donkere plekken op het blad. En een avocado had ik ook. Leuke herinneringen uit vervlogen jaren.

elly zei

Ik googlede even, maar die tiengebodenplant is toch een tikkeltje anders 🙄

biebkriebels zei

Ik vergeet altijd de namen van planten, dit is wel een heel aparte.

schrijfselsvanmij zei

Weer wat geleerd :-) Heb ook veel behoefte aan groen in huis, en vind het zó leuk om te stekken. Badkamervensterbank staat vol met stekjes van het pannenkoekenplantje, nu maar hopen dat de bloggersbijeenkomst doorgaat ....... ;-)

Floor zei

Dat is een leuke en heel ouderwetse plant. Soms komt dat allemaal weer terug hè?
De avocado staat er ook goed bij.

Floor zei

Kon het toch niet nalaten om het even op te zoeken op Google.
Dit is niet de gebedsplant, want die heeft lichtgroene bladeren met heel dunne donkere strepen.
Deze heet de tiengebodenplant.
Zie wel bij de reacties dat de meningen verdeeld zijn :-)

Bertiebo zei

@Floor: zie mijn reactie op Petra's opmerking

In de weer zei

Mooi, de avocado !

Mrs. T. zei

Ik denk dat ik dan een ongelovige versie in huis heb, want de plant die hier staat doet dat niet met zijn bladeren. ;-)

Firma Fluitekruid zei

Geinig! De avocado is ook mooi.

Ik had nooit planten in huis, maar sinds de eerste lockdown had ik ineens ook behoefte aan meer groen in huis. De eerste die ik kocht was de Begonia Maculata, met die witte stippen, de tweede een 'Kindje op moeder's schoot'. Toen wilde ik er ook nog graag een pannenkoekplantje bij. En dat had iemand in de buurt precies op dat moment ter adoptie buiten gezet!

Maar vier is nog steeds niet veel. Zo'n gebedsplant kan er makkelijk bij. En ik eet vaak avocado's, dus zo'n pit kan ik ook wel een keer zaaien. Moest geloof ik eerst met cocktailprikkers bovenin een vaas, of ziets?

Bertiebo zei

@Marleen en Firma Fluitekruid: Mijn man heeft het gedaan zonder cocktailprikkers, op de manier van mamabotanica https://www.mamabotanica.nl/blog/zo-ontkiem-je-een-avocado-pit

anja zei

Ik kocht zo'n zelfde plant vorig jaar, toen we in dit huis gingen wonen, en oh wat staat die er prachtig bij! En het is zo leuk om die bladeren te zien bewegen (ik wist hier niet van toen ik de plant kocht, dus de eerste avond schrok ik toen een blad met best wel een schok bewoog, haha). De plant is heel makkelijk, als hij wat meer water wil, krult hij z'n blaadjes, zodra je water geeft, zie je bladeren zich weer ontkrullen.

Marleen zei

Wat een leuk weetje!

Marthy zei

Ja, een mooie plant en dat bidden vind ik wel grappig.

Onliemie zei

Hier ook zo een gebedsplant. Alleen is het nu ze groter wordt blijkbaar een hangplant. Ik denk dat ik ze toch maar wat ga opbinden want dat vind ik toch leuker staan. Hopelijk gaat ze me dat in dank afnemen. ;-)