Totaal aantal pageviews

donderdag 26 november 2020

Namen


 Vorige week ergens,  liet ik een foto zien van mijn nieuwe plant, de Gebedsplant. Ik vind het een mooie plant hoor, maar ik kocht hem vooral omdat ik de naam leuk vond.

Een dag later bekeek ik mijn mail, o.a. een mailtje van Omroep Max. Die hebben vaak leuke dingen voor de mensen. Tips van het een of ander, of een puzzeltje, het kan van alles zijn.

Deze keer ging het over de verzorging van kamerplanten. Een heel handig gidsje vond ik. Waarin je inderdaad veel leest over de verzorging. 
Ik zocht als eerste de lidcactus op, omdat de mijne volop in de knoppen zit, die op barsten staan. 
Het bleek dat de lidcactus ook vaak kerstcactus wordt genoemd, omdat de bloei in november en december valt.  
Terwijl ik dat zo zat te bekijken, viel mijn oog op bijzondere namen, waarvan ik de meeste nog nooit had gehoord. En dan heb ik het niet over de Latijnse namen, hoewel ik die ook niet ken. 

De meeste mensen kennen denk ik  wel  het Kindje op Moeders schoot. 

Maar had je wel eens gehoord  van Schoonmoederstoel? Drie keer raden welke plant dat is. Geen aardige naam hoor, ik had een lieve schoonmoeder. 
Behalve de schoonmoederstoel,  zie je op mijn collage de volgende planten. Zoek zelf maar uit wat wat is:
Konijnenoortjes, Dubbeltjesplant, Garnalenplant, Slaapkamergeluk, Flessenplant en de Goudvisplant. 

En nu ik toch bezig ben, toon ik even vol trots mijn kerstcactus alias lidcactus:


Hij was enige tijd geleden op sterven na dood en toen heb ik hem in de badkamer gezet, waar hij opbloeide. Dat is mooi hè, een plant die opbloeit. Ik heb nu wel een heel klein beetje spijt, zou hem liever beneden in de kamer hebben. Maar ja een plant die het zo overduidelijk naar de zin heeft, moet ik denk ik toch maar niet verplaatsen

24 opmerkingen:

Judy zei

Leuk, die namen, ik ken ze niet allemaal.
Mijn moeder had ook een lidcactus en ze kreeg hem elk jaar aan de bloei. Vond het zo knap! Dus van jou ook knap: je hebt groene vingers!

Ageeth Mooij zei

Het leuke van lidcactussen is dat ze geen goede verzorging wensen! Ze bloeien van armoede zei mijn oma vroeger.

sjannesblog.com zei

Ik heb bijna geen kamerplanten. De lidcactus was aan mij wel besteed, want een keertje vergeten water te geven deert hem niet. Jouw blog lezend denk ik eraan om die weer eens in huis te halen.

mar zei

Plant staat er mooi bij.

Jolande zei

Leuk die fotocollage.
Ik heb totaal geen groene vingers, maar ik ken wel veel van dit soort namen, omdat ik daar jaren geleden echt naar op zoek gegaan ben.
Voor een miniatuurproject heb ik zulke plantennamen gezocht en heel letterlijk uitgevoerd.
Ze staan er niet,maar uit jouw serie zou ik dan bijvoorbeeld mini konijnenoren in een potje gestopt hebben :-)

Lot zei

Ik heb een potloodplant is er een uit de euforbia familie. Die stekt erg makkkelijk en ik heb er al vele weggeven als kleine plant.
Een van mijn planten werd so'n 2 meter hoog

biebkriebels zei

Ik weet niet veel namen van planten, maar de passieplant die we voor onze 50 jarige bruiloft kregen kan ik nu wel onthouden.

schrijfselsvanmij zei

Ik ben helemaal weg van het panne(n)koekenplantje, geen idee waarom het zo heet trouwens

Emie zei

Jouw raadsel van plantennamen heb ik opgelost hoor.

Marga zei

mijn grote lidcactus is al uitgebloeid! nu heb ik spijt dat ik geen foto heb!

Floor zei

De naam schoonmoederstoel ken ik wel. Heb er ook een staan thuis, maar gelukkig zelf gekocht.
Vind het ook geen leuke naam. Het zijn altijd de schoonmoeders hè, je hoort nooit iets van vervelende schoonvaders.
Zie ook vaak een plantje dat als je het aanraakt, het helemaal in elkaar krimpt. Na een tijdje komt alles weer overeind, en dat kan je blijven herhalen.
Kan het nooit nalaten in de winkel om ze allemaal even de plagen.
Heet Kruidje roer me niet.
De goudvissenplant herken ik wel.
De lidcactus mag je als hij knoppen heeft, of in bloei staat nooit verplaatsen, dan vallen ze er af.
Dus gewoon maar vaak naar de badkamer.

miekequilt zei

Wat een leuk raadsel.
Jammer van de lidcactus, kun je hem niet afharden? Dus eerst bijv in de koude gang en daarna in de kamer?

klaproos zei

leuke namen bertie,
mijn ex schoonma was niet zo'n héél fijn mens... daar heb ik slechte herinneringen aan, maar om haar nou op een cactus te zetten...... :-) ik zag haar liever op de maan :-)

Sjoerd zei

Een van mijn vier lidcactussen bloeit nu, de anderen allen in april/mei. Je hebt de kerstcactus en de paascactus. Maar de meeste kerstcactussen schuiven met hun bloei op naar april... Dat duurt wel een paar jaar.

Iris Flavia zei

Those are funny names indeed!
This year I had no luck with plants at all. And I always wonder how the plants at IKEA survive!

In de weer zei

Je hebt een mooie verzameling planten.
Het is wel fijn dat de lidcactus het niet heeft begeven.

Nietzomaarzooo zei

Leuk al die grappige namen. Ben al blij als ze het blijven doen.

Anoniem zei

Leuke plantennamen. Ik ken deze namen niet.

mirjam kakelbont zei

Ik heb in een vorig leven in een bloemenwinkel gewerkt, dus die schoonmoederszetel ken ik wel (-: Ik zou 'm ook zo aan m'n moeder geven, trouwens...
Bijnamen geven het leven net iets meer sjeu.

Marthy zei

Mijn schoonmoeder had altijd lidcactussen in haar grote vensterbank en ze kreeg ze jaar na jaar weer in bloei. Als ik haar daar dan een compliment over gaf en vroeg hoe ze dat deed zei ze altijd dat ze tegen haar planten praatte, dat hielp. Doe jij dat ook, Bettie?

Marleen zei

Dat is een blije kerstcactus!

Onliemie zei

Niet alleen mooie planten, ook geweldig je foto's. Ik ken er bijna geen enkele van. Ga het toch maar eens googlen. En wat Marthy zegt, zeggen we hier ook. Al grappend:je moet wel tegen ze "klappen". Voilà een dialectwoordje. ;-)

Rianne zei

Snap ik ineens waarom de lidcactus hier (ook) in knop staat... Het is de tijd van het jaar...

Tuinfrees zei

Grappige namen, super leuk.