Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 november 2020

Keep Calm and Carry on

 

Na vele jaren Postcrossing heb ik een hele verzameling Keep Calm and... kaarten. Je ziet hier een deel. Grappig al die kaarten bij elkaar.

In 1939 vond de Britse regering, met het oog op de dreiging van een oorlog, het op z'n minst noodzakelijk  het moreel van de Britten op te krikken,  dan wel hoog te houden. De fameuze Britse stiff-upper-lip moest wel blijven, ook als de omstandigheden zouden veranderen. 
Er werd een campagne gestart en er werden posters ontworpen. Twee en een half miloen posters. Ze werden nog niet meteen gebruikt, maar ze waren er dan maar vast. 
Er waren drie verschillende uitvoeringen en van die drie is de poster Keep Calm and Carry On, het meest bekend geworden. 
Veel waren er niet over, maar wel een paar. Een winkelier vond er eentje, vele jaren na de oorlog. Hij vond de tekst sterk, lijstte het exemplaar in en hing het bij de kassa in zijn winkel. Dat sloeg zo aan, er was zoveel belangstelling,  dat hij de poster liet drukken. Een heel groot succes. 
Als je vandaag de dag in London bent, zie je het citaat voortdurend en niet alleen op posters. Ook op kopjes, kalenders, enfin, noem maar op. Zelf heb ik een rode beker met de tekst. Ik gebruik hem dagelijks.

En niet alleen in London hè.  Want deze kaarten kreeg ik allemaal via Postcrossing, van over de hele wereld. Mijn laatste twee aanwinsten laat ik nog even apart zien.
 

 



24 opmerkingen:

Judy zei

Ja, echt leuk bij elkaar. Die laatste twee zijn geweldig!

Lot zei

Wat veel verzamelingen heb je toch.
Ik ga voor: Keep calm and wait for the summer!

Sjoerd zei

Dat zijn er veel. Veel mensen ontploffen bij het minste en geringste, vooral als ze in een auto rijden. Ik vond er ook ene: "Keep calm when You're in traffic jam"

nicole orriens zei

Ik wist helemaal de geschiedenis achter Keep calm and carry on niet! Nu vind ik de tekst nog leuker dan daarvoor.

Emie zei

Ik kende de geschiedenis achter deze spreuk niet, leuk om te weten.

Nietzomaarzooo zei

Kaart hangt nog steeds op de koelkast. Goede reminder. Kende de geschiedenis hierachter niet. Maakt het nog leuker.

Kitty zei

Ik zie de kreet regelmatig op FB en Pinterest voorbij komen en werd er eigenlijk een beetje flauw van. Maar als je ze zo allemaal bij elkaar ziet is het toch wel heel grappig :)

Marlou zei

Wow wat een geweldige verzameling.
Echt leuk...
je ziet veel "Keep-calms" op internet.
Is bijna een rage!

groetjes!

izerina zei

Weer wat geleerd over die kreet

Iris Flavia zei

Oh, thank you for the background-story, I never knew!

schrijfselsvanmij zei

Wat heb jij veel (leuke) verzamelingen

Els04 zei

Ik heb een Keep Calm and read on button uit Londen :)

Neeltje zei

Wat een bijzondere verzameling!

sjannesblog.com zei

Zo'n bekende tekst. Leuk dat ik het nu kan plaatsen.

Jolande zei

Ook alweer zo'n leuke verzameling.
Ik heb 1 zo'n kaart; uit London, mag je 3 keer raden van wie ik die kreeg hahaha

biebkriebels zei

Deze tekst is me nooit opgevallen, heb er ook niet zo op gelet eigenlijk.

In de weer zei

Leuk weetje !

mirjam kakelbont zei

Hahaha, keep calm and call Batman. Geniaal.
Het verhaal achter de poster en kaarten kende ik niet. Leuk om te lezen!
Postcrossing...i love it ♥

Ferrara zei

Ik ga nog even voor Keep calm and stay home.

Floor zei

Wat een mooie verzameling kaarten! Had nog nooit van Keep calm kaarten gehoord, en ook geen afbeelding gezien. Komt in deze tijd ook weer goed van pas.

Mrs. T. zei

Ik maak ze ook af en toe soort van zelf voor bijvoorbeeld cadeautjes.

Mormorsweb.blogspot.com zei

BATMAN!!!!

Marleen zei

Goh dat heb ik nooit geweten dat het die achtergrond had. Ik ga ook voor Batman!

Firma Fluitekruid zei

Het doet mij denken aan het advies ‘Lie back and think of England’, wat moeders hun dochters gaven in de Victoriaanse tijd. Daardoor heeft het voor mij altijd Engels aan gedaan. In combinatie met ‘keep calm’ natuurlijk, want dat kunnen de Engelsen goed. Behalve als hun voetbalclub verliest ;-)