Totaal aantal pageviews

vrijdag 20 november 2020

De Lap en nog een update

Met de lap ging het zo:

Mieke van Miekequilt  vertelde op haar blog over het lievelingsboek van haar moeder. Ik was geïnteresseerd en probeerde het boek te lenen in de bieb, maar dat lukte niet
Veel later vond Mieke dat boek op een rommelmarkt. Maar ze had het al natuurlijk, van haar moeder hè.  Ze stuurde het vervolgens aan mij. Met de afspraak om het boek in betere tijden te komen halen, hier in Hoorn.

In diezelfde periode was ik aan het opruimen. Ik vond een lap die mijn moeder ooit had gekocht in Nieuw-Zeeland. 
Mijn moeder die op haar zeventigste voor het eerst ging vliegen, naar haar broer in Nieuw-Zeeland, kocht daar een mooie lap. 
Ik weet niet wat haar plan was, wat ze er van wilde maken. Ze kon goed naaien mijn moeder, op haar handnaaimachine, maar hier deed ze niets mee. En dus lag de lap al bijna twintig jaar bij mij. 

Mieke was net naar Nieuw-Zeeland geweest en de stof is echt een herinnering aan dat land, Maori,  dus ik dacht dat het misschien iets voor Mieke zou zijn. Zij is zeer creatief en ook met lappen en stof. 
Mieke wilde desgevraagd de stof wel hebben, dus die werd opgestuurd. 



En nu, deze week kwam de lap terug bij mij. Maar niet als lap. 
Mieke maakte er een prachtige tas van voor mij. 
Ik kan niet zeggen hoe blij ik er mee ben. 
Het is niet zo dat ik de lap had gemist of zo. 
Maar ik hing hem even aan de deurknop om een foto te maken en het was zo vertrouwd. Heel gek en heel bijzonder. Alsof de stof hier hoort.


Ik ga hem daar niet laten hangen.  Ja,  nu nog even een tijdje. Maar ik wil de tas echt gaan gebruiken. Hij is zo mooi gemaakt.  Het is ook een stevige tas.  
Aan de binnenkant zat nog een grote verrassing. Een klein tasje van dezelfde stof, met een rits en een sleutelhanger. Vastgemaakt in de grote tas. Praktisch en veilig voor geld en/of papieren. 



Lieve Mieke, wat moet ik nog zeggen. Ik vind het echt fantastisch dat je dit zomaar voor mij hebt gemaakt. Heel, heel erg bedankt. En die afspraak... die stáát hè


Update: Je kunt wel zien dat ik geen handwerkster ben. Ik heb helemaal niet gezien, tot mijn schande overigens, dat de tas aan de binnenkant gevoerd is en dus aan twee kanten te gebruiken. Ik ben niet verder gekomen dan 'mijn' buitenkant. Ik las het net op Miekes blog. Dit maakt het verhaal nog bijzonderderder, want de voering aan de binnenkant is van een lap die Miekes vader meenam uit Indië. Mieke heeft de tas ook voor zich zelf gemaakt, maar dan andersom. 
Haar vader en mijn moeder. Ze hebben nooit geweten wat er uit voortkwam...

36 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Oh, what a wonderful surprise and full of memories, too! And useful, perfect.

KnutzEls zei

Wat leuk. Mooie tas en handig ook nog eens.

Mevrouw W. zei

Echt heel erg mooi en lief!

Judy zei

Wat mooi! En wat is de blogwereld toch lief!

izerina zei

Wat een mooie contacten via blogs. En mooie tas natuurlijk

miekequilt zei

Graag gedaan ,Bertie. Ik ben zelf ook blij met mijn tas, die ik nooit gemaakt zou hebben als jij mij niet jouw lap had gestuurd.
En de afspraak staat, zet de koffie maar warm voor ooit.....

sjannesblog.com zei

Wat een exclusieve tas is het geworden! Een tas met een verhaal! Jij boft maar!

Emie zei

Niet alleen het verhaal van boek en tas is geweldig, maar dit is echt zo'n voorbeeld van bloggersvriendschap om helemaal blij van te worden.

Onliemie zei

Wat een heerlijk cadeau. Prachtig de combinatie van die twee stoffen maar nog mooier het verhaal er achter. Wanneer jullie afspreken allebei jullie tas meenemen dan! Dat kleine tasje er in heeft Mieke super gedaan. Geweldig praktisch.

anja zei

Mooie tas!
Ik ben benieuwd naar het boek....

Nietzomaarzooo zei

Een tas met een verhaal. Die zijn altijd leuker dan een kant en klaar gekochte tas. Prachtige batikstof. Er staat niet toevallig ergens Vlisco op de rand van de stof? Complimenten voor Mieke.

nicole orriens zei

Wat is hij mooi geworden zeg! En de binnenkant vind ik zelfs nog mooier dan de buitenkant. Een fijn verhaal om te lezen. Ik houd van dit soort verhalen over 'the kindness of strangers'.

pourquoi pas ??? zei

Wat een geweldig cadeau en wat zal jij blij zijn.

Griemmank zei

Wat een enig verhaal is dit en wat een prachtige tassen!

mar zei

Wat een mooi verhaal. En een mooi cadeau.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een mooi verhaal.
En die Mieke... die is volgens mij een duizendpoot.
Ik vind het een prachtige tas geworden... wat zul jij er blij mee zijn!!

Groetjes van Marlou

Ageeth Mooij zei

Geweldig!

Jeanette Renting zei

Dat is echt een cadeau!! En het mooie van de blogwereld.

Anoniem zei

Dit is een super leuke en mooie tas geworden. Het is ook een internationale tas (Nieuw-Zeeland, Indië en Nederland).
Wat lief dat Mieke heeft gemaakt.

Jolande zei

In een woord: FANTASTISCH!

Sjoerd zei

Whauw, wat leuk en mooi gedaan door Mieke

Floor zei

Las net het hele verhaal bij Mieke. Wat lief van jou om de mooie lap aan haar te sturen, en lief van haar om er een mooie tas voor jou van te maken.
Zo zijn jullie allebei blij.

biebkriebels zei

Wat een verhaal, las het net bij Mieke's blog. Zo mooi gemaakt en dat kleine tasje ook, schitterend!

Kitty zei

Och lieve help, ik vind dit gewoon ontroerend, slik, wat een muts ben ik ook he?

Mormorsweb.blogspot.com zei

Zo fijn, voor jullie allebei. Mooi en vol memories.

Marthy zei

Nou, daar zou ik ook verschrikkelijk blij mee zijn. Prachtige tas die veel herinneringen met zicht mee draagt, aan twee kanten. Wat is die Mieke toch een kunstenaar.

Ferrara zei

Mieke heeft die twee stoffen prachtig bij elkaar gebracht. Twee blije mensen, hoe mooi is dat.

Antoinette van Schaik zei

Wat bijzonder, alsof het als een puzzel in elkaar past, mooie stoffen met een mooie herinnering aan mensen worden zo bij elkaar gebracht. Met een prachtig resultaat.

blauwruitje zei

Geweldig verhaal! En wat een fijne tas.

guusje zei

Ik vind het een ontroerend verhaal van jouw moeder en haar vader. Ik heb idd ook nog wat lappen stof van mijn moeder die alles op haar oude Singer maakte. En mijn Oma breide mantelpakjes voor zichzelf (echt heel mooi) en van alles en nog wat. En ik......ik kan niks op dat gebied. Heb het altijd vreselijke vakken gevonden oo school. Probeer nog wel eens iets maar het wordt nooit wat. Maar dat is een beeldschone tas. Wat een kunstenares.

simone zei

Wat een ontzettend leuk idee en nog praktisch ook!

bookfolding zei

tas is super mooi geworden

Josephine zei

Wat een prachtig verhaal is dit toch, bij Mieke las ik over de tas
die jij opgestuurd kreeg en net het verhaal er achter.
Geweldig dat de PRACHTIGE lap van je moeder weer terug is
bij je in de vorm van een PRACHTIGE tas.

Groetjes,
Josephine

In de weer zei

Wat een verhaal Bettie, overweldigend !
Prachtig zo’n omkeertas, ontzettend mooie stoffen en met veel liefde gemaakt door Mieke.
Heerlijk toch !

schrijfsels zei

(ontroerend) mooi, de tas en het verhaal erachter :-)

Sarah zei

Ik kom net van bij Mieke. Prachtig verhaal! Zulke projecten zijn zo bijzonder. Ik hou ervan. Ik naai ook graag met een betekenis. Fijne avond .Sarah