zondag 29 november 2020

Pakjes

 Vroeger, vroeger bestelde ik bijna nooit iets online. Ik vond het makkelijker en leuker om gewoon in de winkel iets te kopen en helemaal met Sinterklaas. Lekker snuffelen. En niet weer terug hoeven sturen. 
Maar nu is het anders, nu ontkom ik er niet aan. Sinterklaas is Sinterklaas tenslotte. 
Dus winkelen  en snuffelen en kopen blijft, maar alleen  online. 


Zo werd er hier de afgelopen week nog al een en ander besteld en werd ik ervaringsdeskundige. Er werden heel wat pakjes bezorgd. Allemaal keurig geregeld hoor, dat moet ik zeggen. 

Ik probeer zo veel mogelijk lokaal te kopen en dat lukt heel goed. De boekhandel hier bijv.  heeft iemand die bestellingen rondbrengt. Gratis, op de fiets en zeer snel. En dat terwijl ik dan nog niet eens betaald heb. De rekening zit losjes op het mooi verpakte boek.

We hebben hier ook iets waarbij veel winkeliers zich verenigd hebben, het heet Het Warenhuis van Hoorn en daar wordt ook attent gereageerd en snel geleverd. Superhandig.

Maar als dat dus allemaal niet kan, ben je afhankelijk van grotere bolcommen en dan wordt er bezorgd door  allerlei verschillende postbedrijven. Ze melden wanneer ze komen. Soms heel goed, soms helemaal niet goed. Bijvoorbeeld tussen 8.27 en 20.27. Ja, je kunt het als dat niet uitkomt zelf halen natuurlijk maar dat wil ik nou juist niet. Zo'n tijdstip wordt dan nog wel bijgesteld gedurende de dag. Soms wel vier berichten. 

Irritant is wel dat als je thuis bent, zelfs in de kamer, terwijl de bel het doet en het huisnummer duidelijk is aangegeven,  dat je dan toch een berichtje krijgt dat het pak bij de buren is bezorgd omdat 'onze bezorger u helaas niet thuis trof om 14.57'
Ook irritant dat het pak soms wordt gedumpt en je de bezorger niet eens meer ziet.  Er zal wel een enorme druk op de bezorgdiensten staan.


Enfin, met de dame hierboven en hieronder maakte ik een praatje. Ja, ze had het superdruk en ja ze had een collega zien steppen met de (zware) pakketten en dat vond ze wel een goed idee. 

Dus nu had ze de step van die collega  even geleend en als het haar zou bevallen, dan ging ze er zelf ook een aanschaffen. 'Let maar op!' zei ze, 'Straks hebben we er allemaal een'.  


En hop, daar ging ze weer. Leuk mens!


23 opmerkingen:

  1. Wat slim zo, leuk mens inderdaad!
    De pakketbezorger hier in de stad, laadt zijn pakjes op een steekwagen en loopt zo door de smalle straatjes te bezorgen. 15km loopt hij per dag, vertelde hij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo goed wat er lokaal allemaal bedacht wordt!
    Ik hou niet van winkelen, iets met veel teveel prikkels en keuzestress, dus het internet is al langer een uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De pakjesmannen rijden hier af en aan, meestal voor de buren. Maar ook wij bestellen nu online. Winkelen is helemaal niet leuk meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat is hier niet te doen met een step. Als je de berg op moet kun je beter lopen. Wij hebben ook alles online besteld. Je snapt niet hoe ze het doen, zonder bezorgkosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja leuke bezorgster is dit idd. Ze moeten behalve snel ook nog zo veilig mogelijk bezorgen dus zetten ze bij ons vaak het pakje op het bankje zodra ze zien dat je thuis bent. Even de duim omhoog en hup, weg zijn ze weer, sommigen dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij kopen ook zoveel mogelijk lokaal. Hopelijk neemt deze mevrouw wel een rugzak. Zo'n volle tas aan het stuur is niet handig.
    Veel plezier met je aankopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet wel inventief worden als ondernemers! Zo'n elektrische step is een uitvinding voor de bezorgdiensten dicht bij huis.!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja de auto's rijden hier af en aan en we hebben al heel wat pakjes in ontvangst genomen voor buren omdat we nou eenmaal steeds thuis zijn. Zelf bestellen we bijna niets...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op de step, op de step, ik ben zo blij dat ik hem heb :-)
    Dat lied zit nu voor de rest van de dag in mijn hoofd.
    Hier is ook opgeroepen om lokaal te kopen en wat doet de Belgische post dan, die begint met het rekenen van 1 euro extra per pakje en vervolgens moet je het als je pech hebt ergens bij een Decathlon op gaan halen...
    Wij bestellen al jaren online (bij Bol) en dat gaat prima, de afgelopen weken zijn hier ook heel wat pakjes gebracht voor december en omdat Julian het erf niet meer afgaat is er hier altijd iemand thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik zie hier alleen maar bussen met pakketten. Onze gewone post wordt tegenwoordig niet meer door PostNL bezorgd maar door een koerier, gewoon op de fiets. Een wat oudere meneer die al heel vroeg de post komt brengen. Over PostNL heb ik niet zulke goede verhalen gehoord dus ik ben blij met deze meneer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het lijkt handig, maar niet echt in balans met zo'n tas aan je stuur. Zo'n grote rugzak die de fietskoeriers hebben lijkt handiger. Maar ik neem aan dat haar busje dan aan het eind van de straat staat, want zoveel en zo zwaar sjouwen is arbo-technisch niet echt aan te bevelen.
    Wel een vrolijkerd zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik bestel ook veel online, omdat ik eigenlijk nooit in de stad kom.
    Gelukkig gaat hier het bezorgen heel goed. Momenteel duurt het wel iets langer dan de volgende dag, maar daarna komt het op tijd. Ze zijn zo verschrikkelijk druk die pakjes mensen, en krijgen ook zo verschrikkelijk slecht betaald.
    Het is heel zwaar werk de hele dag op de weg, en veel mensen die dan niet thuis zijn.
    Leuk zoals dat bij jullie gaat, dat de lokale winkels zelf bezorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed geregeld!Leuke bezorgdienst zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, ook hier online bezig. Je kijkt wel uit om nog naar winkels te gaan.
    Leuk, om op de step post te bezorgen. Hier wordt het alleen met busjes bezorgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nu is het online shoppen helemaal ingeburgerd.
    In ieder geval koop ik nu ook veel minder.
    Leuk zo'n koerier op een step!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik bestel al wat langer de cadeautjes voor Sinterklaas online, het winkelbestand in ons dorp is beperkt. Geeft niet want ik hou helemaal niet van winkelen. De laatste maanden is er ivm de verhuizing ontzettend veel online gekocht, zelfs bij Ikea die trouwens maar heel weinig bezorgkosten berekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. On line shoppen is zo hand in deze corona-tijd. Helemaal wanneer je de lokale winkeliers erin betrekt. Die grote dikke blauwe maakt al genoeg omzet.
    Creatieve manier van bezorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Online kopen, ik ben er ook niet van. Meer nog omdat ik in een appartementencomplex woon en bezorgen nogal omslachtig is. Ik zit altijd trouw te wachten op afgesproken dag/tijd, blijf thuis voor pakjes die niet komen. En dan vind ik in de brievenbus een niet thuis bericht. Door Corona is ook mijn koopgedrag veranderd, maar dat van de bezorgers helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. En dan denk ik (angsthaas ben ik tegenwoordig) : " oei met zo'n pakket aan het stuur en dan zonder fietshelm!" Geef mij dan maar een fiets met fietstas en... met helm!
    Hier worden de pakjes gewoon aan de deur gedropt. Thuis of niet. Toch ook begrijpelijk want die bezorgers willen ook zo min mogelijk contacten. Intussen gaan bij ons de winkels weer open maar ik denk dat ik het toch nog even bij online shoppen ga houden. Ik hoef de winkeldrukte nog even niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Awful over here. Ordered via amazon, Royal Mail delivered - via gls who does not deliver to Packtstation which was unknown to me, it all went back...and... too long!
    Bell rang. Neighbours were faster than me. Accepted the package for a neighbour I KNOW is home and let it sit outside for anyone to get stolen.
    (And no, since that neighbour spoke bad about another - unrightfully) I don´t even care.
    Glad you have a better solution!!
    Things are crazy these days...

    BeantwoordenVerwijderen