Totaal aantal pageviews

woensdag 6 januari 2021

De laatste stem

Ergens, toen ik nog niet goed kon lezen, of eigenlijk me niet kon concentreren, dit voorjaar, zat ik te snuffelen in de thrillergids van Vrij Nederland. 
Zij van VN kiezen ieder jaar de thriller van het jaar en stellen daartoe een shortlist samen. Dat zijn acht boeken die vijf sterren kregen.
Dit boek werd niet DE thriller, maar ik noteerde wel een paar van die vijfsterrenboeken voor als ik weer zou gaan lezen. Waaronder deze titel.
De moeite waard geweest, want achter elkaar uit. Een echt prachtige plot en voor mij een totaal onverwachte wending. Waar ik natuurlijk niets over zal vertellen

Maar wel een korte beschrijving:
Maya Seale  is jurylid in een rechtszaak. 
(Het is alleen al heel interessant om te lezen hoe dat gaat in Amerika, met die juryrechtspraak). 
Er is een meisje verdwenen, vermoord en er is een verdachte, een jonge, zwarte leraar die een verhouding met dat meisje leek te hebben. Hij staat terecht. Maya zorgt er voor dat de juryleden vrijspraak oordelen.Tien jaar later wordt er een documentaire gemaakt en komen alle tien de juryleden bij elkaar. Dan wordt een van de juryleden dood gevonden en Maya is de hoofdverdachte. Zij moet haar onschuld aantonen. 
Dat laatste, wat Maya doet en uitzoekt,  wordt helemaal gevolgd en tussendoor is er dan steeds een hoofdstuk waarin de juryleden worden beschreven en de gebeurtenissen van tien jaar geleden tijdens de beraadslagingen.

Ik vond het een verrassend en spannend boek. Goed geschreven en lekker duidelijk. Aanrader!
En nu ga ik op zoek naar het boek dat wel thriller van het jaar werd!

13 opmerkingen:

Iris Flavia zei

I still have to finish the magazine/book on real crimes in this area.
A bit freaky when you pass by a building and know what happened there 40 years ago and they found the killer only a couple of years ago...

Judy zei

Bedankt voor de tip!

Emie zei

Zeker in een periode waarin de ogen toch al vaak op Amerikaanse rechtspraak gericht zijn, lijkt me dit extra interessant!

Sjoerd zei

Vreemde lui daar in Amerika...

Anoniem zei

Dat lijkt me een interessante boek om te lezen.

Kitty zei

Ik heb deze maar eens genoteerd. Wie weet wordt het nog eens wat met die goede voornemens van mij ;P

schrijfselsvanmij zei

Dank voor je tip, lijkt me spannend!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik heb meteen een boek van Graham Moore gedownload via de bibliotheek. Wel in het engels, maar dat mag de pret niet drukken

Céline zei

Bedankt voor de tip, mijn leeslijst is weer aangevuld.
Jij hebt vaak van die leuke tips, bedankt daarvoor.
Nu wachten totdat de bibliotheek weer open is..

Bertiebo zei

Mijn bieb is ook gesloten natuurlijk, maar wij mogen reserveren en dan krijgen we bericht wanneer het opgehaald kan worden. Het staat klaar in een tasje en je hoeft niet te registreren. Misschien bij jullie ook wel?

Nietzomaarzooo zei

Klinkt goed; was wat inspiratieloos en las/lees ook moeilijker.

Mrs. T. zei

Bedankt voor de tip!

Mirjam Kakelbont zei

Dank voor je tip! Ik heb 'm genoteerd.