Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 januari 2021

Egel

 


En dan was er ook nog een gedicht over een egel, daar in Broek in Waterland. 
Ik las het en was ter plekke terug in een zomer lang geleden. 

Een prachtige zomeravond was het, zo'n avond dat je lekker buiten kunt zitten. 
Mijn man was er niet, die zat op cursus in Duitsland. 
De kinderen sliepen en het was (op de afwezigheid van de man na) een perfecte avond. 
Tenminste, dat was het tot ik geritsel hoorde. 
Geritsel inderdaad 'of een man daar sloop'.  
Onze tuin was behoorlijk begroeid, maar niet groot. Dus ik kon me niet voorstellen dat een man daar sloop.. Toch was het raar. 
Natuurlijk ging ik op onderzoek uit. Hoorde niks, zag niks,  maar als ik dan weer ging zitten was daar weer dat geritsel. 
Eerst alleen maar irritant, maar het werd steeds erger. 
Enfin, op een bepaald moment werd ik toch bang. Bang dat het een rat was. 
Wist ik veel. Ik ben bang voor muizen en ratten. Muizen hoor je niet, maar van ratten wist ik dat zo net nog niet. 
Kortom, ik raakte er van overtuigd dat er een rat zat. Die dus niet wegging. 
Ik werd echt bang en uiteindelijk schakelde ik mijn buurvrouw in. Ze kwam kijken, vond ook niks. We gingen zitten, hoorden het geluid weer, gingen kijken en dan was het weer doodstil. Dat ging een hele tijd zo door. Heel raar. 
Enfin, na een lange tijd ontdekten we eindelijk wat het was. Het was inmiddels bijna donker, maar we zagen nog net het mooie snuitje van een egel. Hij kroop niet weg en zijn kraaloog keek.

Een schatje was het. We hebben hem die zomer nog vaker in onze tuin gesignaleerd. De volgende zomer en de jaren daarna nooit meer. Jammer eigenlijk. 


25 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Ohhh, a sweet monster!

izerina zei

Heel begrijpelijk. Wij strooien kattenbrokjes voor de merel. Daar komt ook een egel op af

KnutzEls zei

Je bent niet de enige die van zo'n beestje geschrokken is... ze kunnen flink kabaal maken.

Judy zei

Wat een avontuur!

Emie zei

Van Geel en jij hebben het heel treffend beschreven.

Nietzomaarzooo zei

Wat leuk (achteraf). En dat jullie tuin een fijne plek voor een egel was.

sjannesblog.com zei

Dit gedicht hangt vlak bij mijn laatste werkplek. Het is mijn lievelingsgedicht uit de serie Waterlandse muurgedichten. Ik heb, door mijn achternaam, altijd iets speciaals met egels.

klaproos zei

leuk een egel in de tuin, van mij mag het diertje komen super
leuk gedichtje ook

nicole orriens zei

Wat een prachtig gedicht! Wat leuk dat dit op een gevel prijkt!

anja zei

Wij hadden elk jaar weer een egeltje dat in onze tuin rond liep, zo schattig om te zien. Rondom de tuin waren sloten, en we hadden een dam waarover we met de auto's reden. Op een avond hoorden we een krijsend geluid. Geen kat, maar wat dan wel? Wij op onderzoek uit. En wat bleek? Er zaten jonge egeltjes langs de rand van onze tuin te roepen naar hun mama, die over de dam was gelopen, en aan de andere kant van de sloot terug riep. Ze wisten niet hoe ze weer bij elkaar moesten komen. Mijn man heeft dikke werkhandschoenen gepakt, mama-egel opgetild en bij haar kindjes gezet. Gezamenlijk scharrelden ze een donker hoekje van de tuin in.

Overigens, muisjes hoorden we vaak ritselen in onze tuin. Ratten hebben we nooit gehoord, en gelukkig ook zelden gezien. In de sloten stonden wel rattenvallen, en de rattenvanger kwam regelmatig langs om die op te halen. Gebeurt vandaag de dag nog steeds hoor, om te voorkomen dat ratten de dijken verzwakken met het graven van tunnels.

Marlou zei

ha Bertiebo,

wat een spannend verhaal...
En het was een egel. Een schattige egel.

Ik ben van plan om een egel te adopteren en hier in de tuin zetten.
Moet nog even een soort van huisje bedneken. Iets met dakpannen.
En kijken of de egelopvang open is!

Prettig weekend, Marlou

lien zei

Ah wat een mooi gedicht!! Ik heb hier in de tuin al lang geen egeltje meer gezien...

mar zei

Mooi gedicht.

Kitty zei

Jaren geleden was er op een camping in Zeeland eens een egel 's nachts in onze vuilniszak gekropen. Tjonge wat kunnen die beesten een herrie maken zeg, dan slaap je niet meer!
Mijn broer en schoonzus hebben aan egelopvang gedaan in Haarlem. Ze hadden een mooi onderkomen voor ze in de tuin gebouwd. Nu in Zandvoort doen ze dat geloof ik niet meer.

biebkriebels zei

Ja we hebben er hier ook wel eens eentje in de tuin gehad, ze scharrelen inderdaad nogal luidruchtig rond.

Floor zei

Je kunt behoorlijk schrikken als je een geluid hoort wat je niet kunt thuisbrengen.
Maar gelukkig was het onschuldig, een lief egeltje.
Het gaat jammer genoeg slecht met de egels. Wij hadden er vroeger hier in de buurt heel veel, ook jonkies heb ik wel gezien.
Maar ze wisten niet altijd dat er over stenen ook auto's reden :-(
We hebben een heel groot park, maar blijkbaar willen ze ook graag naar de huizen en tuinen, en dan moeten ze de weg over.

Céline zei

Wat een mooie herinnering! Leuk om later aan je kleinkinderen te vertellen..

Anoniem zei

Manlief is er niet en ik mag 's avonds laat de hond nog uitlaten. Het is mistig en heel erg stil.......totdat...... ik een geluid hoor wat ik niet thuis kan brengen. Schrik! Hond staat ook stil en ik vind het wel "eng" en besluit maar zo snel mogelijk naar huis te gaan. Later bleken het een paar egels geweest te zijn. Nu herken ik dit geluid wel en weet dat er achter in onze tuin onder een oude speciekuip een nest/hol moet zijn. We hebben (nog) niet gekeken en wachten wel op het voorjaar. We laten ze nu lekker slapen. Wat zijn dat mooie muurgedichten.
Groet. Tineke.

Sjoerd zei

Ik vind ze lang zo schrikwekkend niet als ze eruit zien...

Ferrara zei

Egels, ik vind ze leuk. We hadden er wel eens eentje onder de luifel van de caravan.

Marthy zei

Een egel kan je nog leuk noemen maar ik heb een soortgelijk iets meegemaakt en toen bleek het om een pad te gaan, zo'n vieze dikke. Ik haat padden!

ireneinhetatelier zei

Wij hadden het ook eens, op een donkere avond gehoest in de achtertuin. Klonk zó raar, ik dacht dat er een kat stikte.... m
Op zoek met de zak lamp en toen zaten er twee egeltjes te knipperen tegen het licht....

Marleen zei

Leuk. Wij hadden afgelopen zomer ook een paar keer egels in de tuin scharrelen onder de struiken.
Ik vind het een prachtig gedicht!

Anoniem zei

Grappig dat je door een gedichtje over een egel ineens weer bij je herinnering over het geritsel in je tuin komt.

picpholio zei

Mooi die teksten op de gevels, ik vind het een prachtig initiatief en leuk dat jij er blogs over schreef.