Totaal aantal pageviews

zondag 31 januari 2021

Hindeloopen

 Eigenlijk heb ik het nu al twee keer over Hindeloopen gehad. Dat komt omdat ik het er echt heel erg leuk en mooi vond. Ik wil er gewoon nog een paar dingen van laten zien. 

Zo was daar (over hindes gesproken) een fontein. Ik had trouwens niet meteen door dat het een fontein was. Je ziet de levensboom uit het stadswapen.  En een groot gewei. De boom levert levensenergie en wijsheid waar hert en hinde zich mee voeden. En dan ook nog in die boom vogels die water spuwen. (maar nu niet)


In alle Elf Steden zijn fonteinen geplaatst. Gemaakt door elf kunstenaars uit elf verschillende landen. Deze kunstenaar is Sen Yuan.  Ik had het al eens over die van Leeuwarden. 

Op de eerste foto kun je goed de kerk zien. Zo scheef als wat en dat vind ik leuk
Och, er was zo veel leuks.


Een speelstraat, waar vind je dat nou. Er was geen kind te bekennen natuurlijk maar wel een prachtige brievenbus. 
En dan was vrouwe Justitia er ook,  voor het oude raadhuis. En een schandpaal. Verschillende fraaie gevelstenen, een schaatsmuseum. 


Of we alle elf steden nu gaan bezoeken vroeg iemand. Ja, dat is wel het plan. 
We hebben met de kinderen een aantal vakanties in Friesland doorgebracht en ik zelf als kind ook. 
De steden heb ik dus wel gezien, ik weet ook zeker dat ik eerder in Hindeloopen was, maar toen lette ik blijkbaar minder goed op, want ik wist er niet veel meer van. Dus een herhaling is prima

NB: Ferrara stuurde me een foto van een uithangbord van restaurant De Friese Doorloper. Haar foto is uit 2012. Het is logisch dat dingen veranderen, maar het bord van 2012 naast dat uit 2021, ik weet wel wat ik zou kiezen. Dankjewel, Ferrara. 




20 opmerkingen:

izerina zei

Hoe zou het er daar uitzien met een laag sneeuw? Het is nu al een "plaatje".

KnutzEls zei

Heerlijk vooruitzicht.

Emie zei

Wij hopen binnenkort een driedaags tripje naar Friesland te maken. Je geeft me heerlijk veel inspiratie!

Judy zei

Voor mij ook heel lang geleden dat ik er was. Maar dit nodigt wel uit om daar ooit weer naar toe te gaan. En zou leuk zijn om de andere 11 ook aan te doen.

Anoniem zei

Mooie foto’s. Het lijkt me leuk om daar rond te lopen.

Neeltje zei

Wat een mooi plaatsje!

Jolande zei

Mooie foto's.

Miriam zei

Speelstraten zijn er gelukkig steeds meer. Meestal niet permanent, maar zelfs in Amsterdam wordt er weleens een straatje een maand afgesloten voor gemotoriseerd verkeer echt waar! Het heet dan trouwens leefstraat. Google maar op Hugo de Grootkade leefstraat, dan zie je wat ik bedoel.

Ferrara zei

Wat jammer dat de afbeelding in het uithangteken van de Friesche Doorloper is verdwenen.
Ik heb nog een gezichtje voor je, stuur ik dat uithanbord meteen mee.

Ferrara zei

Oeps Friese Doorloper.

Onliemie zei

Mooi! Ik kijk al uit naar jullie bezoeken aan de andere 10 steden.

Mevrouw W. zei

Wat een mooi plaatsje! Daar zou ik ook wel heen willen...

Marleen zei

Mooi, vooral de gevelstenen!

Mrs. T. zei

Mijn ouders denken erover om de Elfstedentocht per fiets te gaan doen. Hebben het vandaag nog over Hindeloopen gehad omdat dat een van de oplossingen was in een puzzelboekje dat ik ze laatst gaf.

Volgens mij een hartstikke mooi plekje dat Hindeloopen.

Marthy zei

Wat een leuk idee om die elf plaatsen fonteinen te plaatsen genaakt door kunstenaars uit elf verschillende landen.

Jeanette Renting zei

Wat een prachtig stadje. Leuk idee, alle 11 steden te gaan bezoeken, zouden wij ook wel eens kunnen doen.

sjannesblog.com zei

Ik heb in het afgelopen jaar Workum, Stavoren, Makkum en Hindeloopen bezocht. De laatste met vlag en wimpel aan kop!

Sjoerd zei

Lijkt me best een bezoek waard, het moest niet zo'n rot eind weg zijn.

Tom zei

...a beautiful area filled with lovely details.

Floor zei

Lijkt me echt een prachtig stadje. Wat valt er nog een hoop te ontdekken in Nederland.
Dat grote gewei is schitterend.