Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 januari 2021

Roodkapje

 


Van deze Roodkapjekaart vond ik de achterkant ook interessant. Vanwege de Belgische postzegel natuurlijk. Vanwege de ouderdom van de kaart (1923) en vanwege de adressering: Bestendige Schoolkolonie. Wat is dat? Dan ga ik meteen zoeken.

Het is zo dat er  in 1902 een stuk grond werd gekocht in Heide-Kalmthout, ten behoeve van arme kinderen uit arbeiderswijken in Antwerpen. In 1904 nam de eerste groep van 50 kinderen zijn intrek in de schoolvillla. Dat was het begin van de Bestendige Schoolkolonie, tevens de eerst openluchtschool ter wereld. 

Maar het was me natuurlijk te doen om de Chaperon Rouge. Een hele mooie kaart. Met een tot zijn tanden gewapende jager met een lief gezichtje, een vertederende grootmoeder en een schattig Roodkapje. 
Ik denk dat de kaart er eentje van een serie is. Moet ik ook nog even uitzoeken.
Dit is trouwens kaart 215. 

20 opmerkingen:

Emie zei

Zo plastisch heb ik grootmoeder nog nooit in de buik van de wolf gezien!

Katrien zei

Best een wulps Roodkapje.

Judy zei

Leuke kaart! Een flirt tussen Roodkapje en de jager!

Jolande zei

Echt een mooie kaart, aan beide kanten.

Marleen zei

Wat een bijzonder stukje geschiedenis weer.

izerina zei

Mooie kaart en verblijf in die kolonie lijk me vreselijk

Mevrouw W. zei

Dat is weer een mooi stukje geschiedenis. De kaart is ook mooi.

miekequilt zei

Wat een geweldige kaart. Qua voorzijde als qua achterkant. Een mooie vondst weer.

elly zei

Het lijkt me toch zo n geweldig leuke verzameling die jij opbouwt.

Nietzomaarzooo zei

Wat een schattig jagertje. Met een scherpe schaar.

biebkriebels zei

Dat is een oude kaart zeg, leuk die geschiedenis erachter.

Lot zei

Bij zo'n tekening vraag ik me wel af wat kinderen daar nu van vonden toen.

Floor zei

Leuk dat de kaart zo mooi beschreven is.
Die oma die zo lief lachend en netjes gekleed uit de wolvenbuik komt..... ik vond het als kind al heel vreemd.

KnutzEls zei

Oma kan zo haar pantoffeltjes weer in. Prachtig kaart.

Iris Flavia zei

First outdoor-school, how cool is that and wow, that is some number, congrats!!! Wonderful!

Sjoerd zei

Schitterend zo'n stukje historie erbij, dat maakt zon kaart toch extra waardevol.

Mrs. T. zei

Prachtig weer.

Ferrara zei

Eigenlijk is het een gezellig tafereeltje. Zo van eind goed, al goed.

Marthy zei

Mooi, zo'n oude kaart met een prachtige postzegel stempel.

Onliemie zei

Nog niet eerder hoorde ik over schoolkolonies. Ben het meteen eens gaan opzoeken en lezen. Zo leer ik toch steeds weer wat bij dankzij jou.:-)