Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 januari 2021

Monnicken en gevels

De naam Monnickendam... je zou verwachten dat er een klooster is geweest, een klooster met monniken. En dat klopt ook, dat was er en er zal ook een dam zijn geweest. 
Toch is er ook nog een andere verklaring voor de naam van de stad. 
Monniken zijn ook kleine torentjes, geplaatst op een dam om het oversteken te bemoeilijken. Dat zou het dus ook kunnen zijn
Maakt niet uit, ik vond dat er in ieder geval monnicken moesten zijn in de stad en die waren er.  Ik laat alleen deze zien hoor, anders kan ik wel bezig blijven. 



Dat Monnickendam is overigens een waar Walhalla wat betreft gevelstenen. Ik vind gevelstenen geweldig, de oude, met vaak een bijzondere betekenis en  de moderne stenen met ook vaak een bijzondere betekenis. 




Deze vind ik erg mooi. 'Golven in de Tijd', dat klinkt al zo poëtisch. En dan ook nog Monnickendam er op afgebeeld. Gezien vanaf de Gouwzee.
Je zou zeggen kan niet beter. Maar wel hoor. Want ook de namen van de bewoners zijn er in verwerkt. Van den Heuvel = Golven en Klok = Tijd.


En ook dit is een moderne gevelsteen. Vol verwijzingen.
Zo woonde er een mevrouw die op een boot was opgegroeid, het anker. Er was ook ooit een school, boek met alfabet. En een fietsenzaak. En het hart zal de liefde voor het huis wel verbeelden denk ik. 


En tenslotte nog een echt heel oude steen. Uit 1567. Het beroep van de bewoner van toen er op afgebeeld. 

Nou als je bedenkt dat ik er nog veel meer heb gezien, begrijp je dat ik een leuke middag had. Want niet alleen gevelstenen natuurlijk. De huizen zijn ook prachtig. De hele sfeer in zo'n oud stadje. Het was er heel stil, ik denk dat ik de enige met een fototoestel was. En het was nog voor de nieuwe lockdown. 







26 opmerkingen:

Emie zei

Dat er ook weer moderne gevelstenen worden gemaakt is top!

Els04 zei

Mooi, vooral die golven!

Judy zei

Echt leuk! Ook de nieuwe!

Nietzomaarzooo zei

Al een heel oud gebruik dus. Leuk dat ze die stenen nog steeds maken.

Mevrouw W. zei

Mooi zijn die gevelstenen. Mocht ik eens in de buurt zijn, dan moet ik toch ook eens naar Monnickendam.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Zo mooi, die gevelstenen. Die zie je hier niet zoveel en lang niet zulke mooie.

Happy Earl Grey zei

Heel mooi en veel zeggend over de panden.

Jolande zei

Wat een mooie gevelstenen, ik fotografeer ze ook altijd als ik er zie.

nicole orriens zei

Ze zijn echt prachtig! Hier in de Achterhoek zie ik ze helaas amper. Tijdens mijn hardlooprondjes let ik nu namelijk goed op dankzij je blog.

Jeanette Renting zei

Golven in de tijd, prachtig. Ik vind ze allemaal erg mooi, en ook wat je er allemaal over verteld. Zoek je dat op het www?

Sjoerd zei

Leuk plaatsje lijkt me dat in deze tijd zonder al die buitenlandse toeristen...

Floor zei

Heb nog een boek dat zich afspeelt in Monnickendam. Heel vroeger toen alle huizen van hout waren, behalve de kerk. Toen er brand uitbrak en het hele dorp afbrandde, vluchtten alle mensen naar de kerk, daar was het veilig.
Nog steeds een mooi boek, ook al speelt het zich heel lang geleden af.
Het heet De witte vrouw, geschreven door Jan Mens. Gaat ook voornamelijk over het meisje Wendelmoet.

biebkriebels zei

Ze zijn leuk die gevelstenen, in Amsterdam heb ik er zoveel gezien in de loop der tijden. Als je er op let zie je ze overal en altijd met een verhaal erachter.

Anoniem zei

De golfjes gevelsteen is wel heel erg mooi.

Marthy zei

Ik heb de indruk dat er weer meer gevelstenen komen want ik zie heel vaak nieuwe. Leuk dan mensen dat doen.

KnutzEls zei

Zo'n leuk plaatsje en zoveel te zien. En rustig is dan weer het voordeel van het andere nadeel 😆

Iris Flavia zei

Interesting stories behind these beauties.
Hard lockdown here, too, masses of people...

sjannesblog.com zei

Het blijft daar mooi en interessant om er wat rond te strunen!

schrijfselsvanmij zei

Ik was er nog nooit maar ooit kom ik er vast

Ferrara zei

Altijd leuk, gevelstenen.
Ik gebruikte in de nieuwjaarswens op mijn blog ook een gevelsteen uit Monnickendam.

Miriam zei

Echt mooi om al die gevelstenen te zien!

Mirjam Kakelbont zei

De uitschieter vind ik de steen met aanrollende golven. Wat een juweeltje!
In Dordrecht hebben ze ook zo veel gevelstenen. Je houdt er wel een verrekte nek aan over...

Marleen zei

Deze zijn prachtig. Ik let ook altijd op of ik eentje zie als ik ergens ben.

miekequilt zei

Mooie stenen. Leuk dat je er zoveel zag en ( voor ons) op de foto zette.

Elizabeth zei

Zo, dat zijn er heel wat! Leuk om al die verschillen te zien.

Sami zei

Beautiful house signs. What a great find Bertie.