Totaal aantal pageviews

zondag 24 januari 2021

The Queen's Gambit

 
Laat ik eerst vertellen dat ik helemaal niets met schaken heb. Gewoon omdat ik er domweg de hersenen niet voor heb. 
Dat ik desondanks met plezier gekeken heb naar de serie (Netflix) The Queen's Gambit, dat zegt wel iets. 
Het gaat dan ook niet alleen over schaken. 
De hoofdpersoon is namelijk een weesmeisje, Beth Harmon.  Zij zit in een weeshuis en leert op een dag schaken van de chagrijnige conciërge van dat weeshuis. Die het toch leuk vindt dat ze zo belangstellend is.  
Ze raakt verslaafd aan de pillen die daar in dat weeshuis uitgedeeld worden, maar ze ontdekt er ook dat ze talent heeft voor schaken. Vervolgens wordt ze geadopteerd door een echtpaar waar van de man al weer snel verdwijnt en dan begint haar schaakcarrière. Ze verdient er mee, het prijzengeld loopt op en ze wordt beter en beter. Haar doel is om de beste van de wereld te worden.

Het klinkt misschien een tikje melodramatisch allemaal, maar dat is het toch niet. Ik leefde hartstikke mee met Beth en hoopte voortdurend dat ze zou gaan winnen.  
Daarbij gevoegd de kleding van de sixties and fifties, de gehele entourage ook uit die tijd, ja dan heb je een heerlijke serie. 
De hoofdrol wordt gespeeld door Anya Taylor Joy. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ik vond haar erg goed. Een echte joy. 

Onze jongste zoon zag de serie ook en zei dat hij nu wil leren schaken. 
Het schijnt dat wereldwijd veel vrouwen en meisjes dat ook doen en dat is mooi. Want ik lees in de krant dat de schaakwereld,  op hoog niveau dan, gedomineerd wordt door mannen. En dat is toch eigenlijk wel vreemd. Ik lees dat er 1722 schaakgrootmeesters zijn en daarvan zijn er slechts 37 vrouw. 
Heel vreemd. Of zal er toch iets zijn met een ander soort hersenen? 

26 opmerkingen:

izerina zei

Ook ik dacht "ik weet niets van schaken". Maar dan kun je toch kijken?

Miriam zei

Toevallig hoorde ik een paar dagen geleden van een jongere collega ook dat zij zich in het schaken aan het verdiepen was naar aanleiding van deze serie. Een erg leuk effect!

Emie zei

Als de lockdown nog lang duurt, ga ik er tijd voor krijgen. Genoteerd.

Anoniem zei

Nee, ik denk dat jongens eerder uitgedaagd wordt om te gaan schaken dan meisjes. Zodra de logica van schaken geleerd is door meisjes, dan zijn ze net zo goed als jongens.

miekequilt zei

Ik wil de serie ook zien. We hebben sinds kort Netflix, maar er zat helaas geen pot met tijd bij. Want ik weet zeker dat ik dan ook wil leren schaken. Heb ik in er grijs verleden al geprobeerd maar wat vond ik het moeilijk. Gelukkig kan ik wel goed dammen, ook een leuke sport.

schrijfselsvanmij zei

Ik heb genoten van de serie

Firma Fluitekruid zei

Nou en of! Echt een aanrader, dit!

Judy zei

Een ander soort hersens? Ik denk dat dat ons ingeprent wordt al heel vroeg. Helaas heb ik geen Netflix.

Sjoerd zei

Ik heb geen idee waarom er zoveel mannen zijn die kunnen schaken, terwijl het op zich ook gewoon een spelletje is. Wel een spel met een lage geluksfactor.

Firma Fluitekruid zei

Nee, dat denk ik niet. Kunstenaars, politici, schrijvers en wetenschappers zijn ook altijd grotendeels mannen geweest. Vrouwen moesten altijd thuis voor de kinderen zorgen.
Het schijnt wel zo te zijn dat mannen monomaner zijn dan vrouwen, zich vaker helemaal toeleggen op 1 ding en daar dan heel goed in worden. Maar dat heeft er ook weer mee te maken dat ze ambitie vaak belangrijker vinden dan hun gezin. Zelfs als dat deels evolutionair bepaald zou zijn, wil dat niet zeggen dat het niet kan veranderen. :-)
Echt super dat zoveel meisjes zijn gaan schaken door deze film! Ik heb er ook van genoten. Twee keer gekeken, en ik draai nog steeds de soundtrack vaak op Spotify.

Iris Flavia zei

I tried chess. Ingo won. But then he was taught, I was a beginner.
I love to watch fast chess, like American football, though.
But you are right: more women should compete... and win! Never heard of that series, but it sounds very interesting. No Netflix in this household...

Jolande zei

De serie heb ik nog niet gezien maar wil hem wel zien.
Ik kan wel schaken, Paul heeft me dat geleerd toen we net verkering hadden, dus al eeuwen geleden.
En ik heb ook de musical Chess gezien en de cd draai ik ook nog regelmatig.

memvan7 zei

Queen of Katwe en Lang leve de koningin zijn 2 films die over een vrouwelijke schaakster gaan.
Lang leve de koningin is een boekverfilming en eigenlijk een jeugdfilm/boek maar ook voor volwassenen best de moeite waard vond ik. Queen of Katwe speelt in Oeganda, een heel andere wereld en daardoor al de moeite waard om te zien.

Bertiebo zei

Izerina: absoluut!

Floor zei

Misschien heeft het een saai imago, of moeten vrouwen het nog ontdekken.
Maar als ik voor mezelf spreek, dan denk ik dat het soort denken wat je daar voor nodig hebt om er goed in te zijn, helemaal niet bij me past.
Te veel vooruit denken en ook een soort van passiviteit, tenminste voor je lichaam.
Je moet wel heel erg met je hoofd bezig zijn.

KnutzEls zei

Die lijkt me ook fijn om naar te kijken. Zitten nu nog midden in een andere serie, waar ik binnenkort over ga bloggen. Netflix gaat rr voorlopig niet uit 😂

Ferrara zei

Niet gezien wel over gelezen. Ervaring uit mijn jonge jaren doen mij niet opnieuw naar het schaakbord grijpen, hetzelfde geldt voor de bridgekaarten. Volgens mij heeft het meer met je brein te maken dan met je geslacht.

Marleen zei

Wij hebben geen Netflix, zal de serie dus niet zien. Inderdaad bijzonder wel dat er zo weinig vrouwen zijn die schaken.

Marthy zei

Ik vond het een goede serie, ook door de kleding die zij droeg. Daar heb ik echt van genoten. Goede speelster, die ogen!

Neeltje zei

Ja, geweldige serie hè!

Mrs. T. zei

Deze staat ook op mijn kijklijst. Hoor er vele enthousiaste verhalen over.

Nietzomaarzooo zei

Mooie serie inderdaad. Ooit wel pogingen gedaan om schaakles te krijgen, maar dat werd al snel stripschaakles en ik verloor iedere keer.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

laten wij nou net dit weekend de laatste twee afleveringen gezien hebben van The Queen's Gambit.
Ik vond het schitterend!
Inderdaad: de kleding en de decors. Prachtig...

Op het laatst, als ze dan van die wereldkampioen wint. Zooo spannend.
En dat hij haar een hug geeft: ik was er echt door geroerd.

Zelfs Henry, die een schaker is, vond het geweldig!

groetjes!

Willy zei

Ik heb er ook met veel plezier naar gekeken.

Katrien zei

Ja! Ik heb net de laatste aflevering gekeken. Naar aanleiding van jouw bericht. Prachtige serie.

Bertiebo zei

Leuk!!!