Totaal aantal pageviews

zondag 12 september 2021

Begraafplaats

Gisteren was het open monumentendag. Ik moest werken in het museum vanaf 12.15, dus ik had maar heel kort tijd om een monument te bezoeken. Van 11.00 tot 12.00 om precies te zijn. 
Van dat uurtje heb ik gebruik gemaakt door een begraafplaats te bezoeken. 


Er was namelijk een oude, vervallen begraafplaats in Hoorn, waar ik vaak langs ben gelopen of gefietst. Ik kon daar nooit gaan kijken, want niet toegankelijk. Maar gisteren dus wel. 


De begraafplaats dateert van 1830 en is sinds 1969 niet meer in gebruik. Er zijn daarna nog wel mensen begraven, maar dat betrof dan een begrafenis in een bestaand familiegraf. 

Een stichting heeft zich nu over de begraafplaats ontfermd, grafstenen rechtgezet, onkruid gewied, schoongemaakt... Er wordt nog steeds gewerkt. 
Ik wilde er graag eens kijken.


Ik vind het echt mooi dat er aandacht aan besteed is en dat het echt weer een rustplaats is. De bedoeling is niet dat alles glimmend wordt opgepoetst, de tijd mag zijn gang wel een beetje gaan, maar je moet kunnen zien dat er zorg is voor dit stuk verleden. 

Het oudste deel is nu een gemeentelijk monument geworden. 
En er staat een prachtig kapelletje van de (gemeente)architect J.v van Reijendam. 
'Kapelletje', zo wordt het genoemd, maar eigenlijk was het een bergplaats, een hele mooie bergplaats.


Er hangt een klein carillon. 
Naast het kapelletje waren kindergraven, 113 kindergraven, vaak anoniem. Kinderen in de leeftijd van 0 tot een paar maanden. 
Familie heeft vaak niet eens geweten dat hier een kind, een broertje of zusje lag.  Die grafjes zijn geruimd toen er ooit een weg moest worden aangelegd. 
Nu speelt het carillon (ontworpen door kunstenares Jikke van Loon) op de verjaardagen van die kinderen, om 12.00 uur een klein melodietje.  
'Als een vogel die even op een tak gaat zitten en weer opvliegt'.

Tenslotte (letterlijk) liggen er natuurlijk bekende en onbekende Horinezen begraven. Er zijn mooie stenen en monumentjes. 
Ik vond het een bijzondere plek. 

En dan zijn er ook nog vier oorlogsgraven. Omgekomen Engelse piloten en dat raakt me op een of andere manier altijd. 



Voor flight lieutenant V.G. Brewis, navigator. Age 28. 


23 opmerkingen:

Judy zei

Mooi dat er voor gezorgd wordt! (Horinezen, wat een leuk woord)

In de weer zei

Erg mooi Bettie, zo bijzonder dat er op de verjaardagen van de kinderen een liedje wordt gespeeld.

izerina zei

Sfeervol zo'n oude begraafplaats. Ik deed vroeger wel eens een "rondje voorouders" op zo, oude plaats.

miekequilt zei

Wat een mooie plek. En wat indrukwekkend dat dat carillon op geboortedag speelt. En ook voor mij zijn oorlogsgraven indrukwekkend.
Een mooie begraafplaats dus.

Kitty zei

Ik heb bij de gemeente zijdelings meebeleefd hoe zorgvuldig is omgegaan met het ruimen van de grafjes. Op de begraafplaats was een periode lang veel overlast geweest van daklozen en 'gebruikers'. Als ik het goed onthouden heb is daarom de boel afgesloten.

Mevrouw W. zei

Mooi dat het nu allemaal goed onderhouden wordt. Een tijd geleden was ik op een begraafplaats bij ons in de buurt en ik schrok van de grote hoeveelheid oude grafstenen en monumenten die (af)gebroken waren.

Nietzomaarzooo zei

Altijd indrukwekkend; een oude begraafplaats (nieuwe ook trouwens).

Emie zei

Heel mooi als oude begraafplaatsen toch nog onderhouden worden.

Von zei

Ik kreeg tranen in mijn ogen van de laatste foto. Von.

Bertiebo zei

Dat had ik ook, Von. Niet van de foto maar toen ik de tekst las!

Elizabeth zei

Inderdaad bijzonder om te zien. Die oude grafstenen vind ik zoveel mooier dan die gladde van tegenwoordig.

s.c zei

Prachtig met zoveel moois.Dit maakt echt indruk.

biebkriebels zei

Een mooie plek die het verdiende om opgeknapt te worden. Vind graven altijd indrukwekkend om te lezen wie er ligt en de leeftijd....

anja zei

Indrukwekkend, het carillon dat speelt op de geboortedag van de kindjes, de tekst op het graf van de Engelse soldaat, de begraafplaats in z'n geheel. Goed dat er nu weer voor gezorgd wordt.

Iris Flavia zei

113. Oh how sad. The Children-tombstones here are few, yet. It must be soooo sad. Nice idea with the music.

Sjoerd zei

Mooi dat er weer zorg is voor deze toch wel monumentale begraafplaats.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Dat de begraafplaats er nog ligt zonder echt gebruikt te worden. Hier hebben we een klein joods kerkhofje met hele oude graven. Dat mag naar joodse religie nooit verdwijnen. Maar andere worden af en toe "gesloopt". Behalve dat ene in Kopenhagen (assistens kirkegaard)waar vele Deense beroemdheiden begraven liggen. Dat gebruiken de Kopenhageners ook als park.

Ferrara zei

Wat een mooie plek om te bezoeken en nog mooier dat het weer wordt onderhouden. Ontroerend dat het carillon klinkt op de verjaardagen van de kinderen. Indrukwekkende tekst.

Marthy zei

Bij oorlogsgraven moet ik altijd een traantje laten.

Mrs. T. zei

Wat een mooie begraafplaats. En ach, dat van die kindjes ...

En die oorlogsgraven liggen er heel mooi bij. Tja, je weet dat daar mijn interesse naar uit gaat.

Ken je het graf met de handjes? https://nl.wikipedia.org/wiki/Graf_met_de_handjes

schrijfselsvanmij zei

Soms, heel soms bezoek ik een kerkhof

Els04 zei

Mooi, dat blijven zorg dragen voor.

sjannesblog.com zei

Altijd mooie plekken, die kerkhoven.