Totaal aantal pageviews

donderdag 23 september 2021

Puzzelen in Haarlemse hofjes

De wandeling in Haarlem toonde ons een heleboel 'hofjes'. Geen wonder, er zijn er maar liefst tweeëntwintig. 
Ze waren bijna allemaal dicht, misschien door Covid, misschien doordat de bewoners zondagsrust preferen. Wat ik snap. Maar bij bijna allemaal kon je toch wel wat zien hoor. Door een hek, of op de muur.


Deze steen vond ik wel heel erg leuk. 
Ik heb een tijdje gepuzzeld: Voor vrouwen acht en twee mael ses.  En ik kwam er nog uit ook. Acht en twee is tien,  mael ses is zestig. Of zou het sestig zijn? (8+2) x 6 = 60

Voor vrouwen van zestig dus. Later las ik nog een andere aanwijzing, namelijk 8+ (2 x 6) = 20. Het hofje bood plaats aan twintig vrouwen. 

En dan te bedenken dat dit hofje/gesticht al werd opgericht in 1395. Dertienhonderdvijfennegentig. Dat is wat hè. De vrouwen die er woonden toen, moesten wel betalen, maar kregen daarvoor medische hulp en medicijnen. Hun begrafenis werd betaald en ze kregen een bedrag voor boter en vlees. 

Er zijn nu nog dertien kleine woningen. Tiny houses zou je kunnen zeggen. Ik zou er zo in willen.


Deze steen vond ik ook erg mooi. Een ziekenhuis voor behoeftige lieden en wat later voor vrouwen. Gesticht door Hugo van Assendelft in 1435. Mensen hadden zorg voor elkaar dus. Je kunt de indeling goed zien, met bedsteden. 

Dit zat niet in de wandeling, dus ik moest thuis gaan googelen. En het blijkt dat  deze steen ook een puzzel is. 

Vroeger waren de hoofdletters van de tekst gekleurd. Die moesten dan omgezet naar Romeinse cijfers, dan alles optellen en dan krijg je  1435.  Die gekleurde letters samen vormden dan het jaartal van de oprichting. 

Die Middeleeuwers toch hè, die konden er wat van! 



16 opmerkingen:

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ontzettend knap gemaakt en bewaard. Wat fijn om dat te zien en lezen.

Iris Flavia zei

Interesting. They were really caring and intelligent. Well, and why not!

Elizabeth zei

Dat is echt leuk en ook bijzonder... Ik houd wel van zulke dingen.

Kitty zei

Mooi die symboliek!

Nietzomaarzooo zei

Er is ook een modern hofje in Haarlem. Ook heel leuk om daar in het hofje te zijn.

Judy zei

Ontzettend leuk, die hofjes en de puzzeltjes van die middeleeuwers. Toen mijn zoon in Leiden woonde, had ik me ingeschreven voor wonen in een hofje, die ze daar heel veel hebben. Maar toen verhuisde hij naar Groningen, dus het is er niet van gekomen.

klaproos zei

hardstikke mooi om te zien, jammer dat ze niet open waren maar....
dan nog een keer terug op een doordeweekse dag :-)

biebkriebels zei

Wat ingewikkeld om zo een jaartal weer te geven, hogere wiskunde :)

Floor zei

Heel mooi die gevelstenen, alleen om naar te kijken al.

Els04 zei

geweldig!

Mevrouw W. zei

Mooi weer! Jammer dat de hofjes dicht waren.

Sjoerd zei

Dat zouden ze nu ook moeten doen, Als mensen nu alleen achterblijven blijven ze vaak gewoon in het dan veel te grote huis wonen. Kleiner wonen is dan ook een optie, en met wat gezamenlijke inspanning hoeft dat niet eens zo duur te zijn. Een soort commune voor alleenstaanden.

Emie zei

Wat fijn dat jij de puzzel voor ons al opgelost hebben. Prachtige gevelstenen!

Ferrara zei

Grote kans dat die sluiting met Corona heeft te maken. Doorgaans zijn bewoners van hofjes gastvrij. Nog maar eens gaan als ze weer open zijn. Moeite waard. Chronogrammen zie je veel op gevelstenen. Misschien vind je het leuk om hier te kijken. http://www.maastrichtsegevelstenen.nl/bekeken/chronogrammen.htm

Hans zei

Haarlem is een mooie stad met veel verrassingen.
Mooi om de leeftijd van de vrouwen is een raadseltje te zetten.
De steen van het ziekenhuis lijkt op de mannenzaal in Amersfoort.

Marthy zei

Ja, Haarlem heeft mooie hofjes, ik heb er ooit een hofjeswandeling gedaan, was heel leuk. Jij houdt van puzzelen, dat heb je leuk uitgedokterd.