Totaal aantal pageviews

dinsdag 21 september 2021

Top!

In plaats van een zondagmorgenwandeling in Amsterdam, deden we afgelopen zondag een wandeling in Haarlem. 
We waren eerder die week in Haarlem voor iets anders en die stad is gewoon zo aantrekkelijk dat we ter plekke besloten er zondag te gaan wandelen. Ik ben er vaak geweest hoor,in Haarlem, maar als je een beschreven route wandelt zie je echt meer. 

Op wat we allemaal zagen kom ik later nog wel eens terug. Maar we eindigden in ieder geval in het Teylers museum. Het oudste museum in Nederland.


In 1784, werd tegen de achterkant van Pieter Teylers huis een museum gebouwd: de ovale zaal. En die is er nu nog steeds. Dat op zich vind ik al erg interessant. Bijna 250 jaar oud. 
Maar het ging me nu om iets dat in die ovale zaal te zien is. 

Zijn jullie wel eens op de Mont Blanc geweest? Ik wel, maar niet op de top. 
Die is 4808,73 m hoog en daarmee de hoogste berg in Europa. 
Nou in dezelfde tijd dat het museum in Haarlem ontstond, kwamen de eerste bergbeklimmers in actie. De top van de Mont Blanc werd voor het eerst bereikt in 1786. 
Een jaar later in 1787 werd er wetenschappelijk onderzoek gedaan, door ene Horace Benedict de Saussure. 
En die nam gewoon het topje van de berg mee. Het hoogste ijsvrije stukje. 


Nog later kocht de directeur van het museum dat topje,  van de zoon van de Saussure. En sindsdien ligt het in de ovale zaal. 

Ik had er geen idee van. 
Bergbeklimmen had altijd mijn interesse, al sinds ik een kind was. 
Voornamelijk omdat ik er niets, maar dan ook helemaal niets van begrijp. 
Ja, ik heb er veel over gelezen,  ik begrijp wat klimmers doen, ik ken de terminologie, ik heb weet van het materiaal. 
Waarom ze hun leven waagden en wagen, die klimmers,  dáár snap ik niks van. Maar het boeit me heel erg.
Toch wist ik niets af van die top in het Teylers. Ik las erover in het boek Zuurstofschuld van Toine Heijmans. 

En nu heb ik het met eigen ogen gezien. Een ding is zeker:  ik zal nooit dichter bij de top van de Mont Blanc komen dan afgelopen zondag! In Haarlem!

26 opmerkingen:

Iris Flavia zei

I have a Mont Blanc right here :-)
I always write with that, a great fountain pen.
I would never climb the real one though, wow to you!
What?! He took the peak?!
Unbelievable! Wow. I have too show this to Ingo!
Thank you for sharing this!

Sjoerd zei

Ik heb een goede vriendin verloren, die tijdens het beklimmen naar beneden is gestort. Sinds die tijd hou ik het lager... Ondanks dat is dit een mooi verhaal.

Els04 zei

Raar maar ook grappig hé!

Mevrouw W. zei

Mooi verhaal weer!
Bergbeklimmen is ook niks voor mij. Ik sta al niet graag bovenop een ladder, dus met dat bergbeklimmen wordt het niks.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat zijn er in Nederland toch prachtige gebouwen neergezet in de loop der jaren. Heerlijk om die te kunnen bezoeken

Céline zei

Wat een bijzonder verhaal! Zo leer ik eens wat.

Elizabeth zei

Interessant... dat wist ik ook allemaal niet.

klaproos zei

sommige dingen zijn ook niet te begrijpen hé, waarom kruipt iemand in een auto en rijdt er 245 km p/u mee, riskeert zijn leven..
och er zijn van die dingen die voel je, die hoef je niet te snappen, maar een mooi verhaal vind ik het wel,
ik heb hier een stukje van de kristalberg... op aruba, wel niet zo hoog maar wel gaaf :-)

Kitty zei

Hahaha, da's een goeie. Ik zal nooit dicht bij de Mont Blanc komen schat ik zo, maar wie weet ga ik dat topje nog eens bekijken :)

miekequilt zei

Haarlem is een fijne stad. Ik kwam er, tot mijn verhuizing naar Almere, heel vaak. Maar ik was nog nooit in het Teyler museum. Zou ik toch eens moeten doen.

Floor zei

Je kunt in ieder geval zeggen dat je de top van de berg hebt bereikt, ook al is het in dat museum :-)
Nu is de berg wel een klein stukje lager geworden.
Heb je de film "Everest" wel eens gezien? Was laatst weer op t.v.
Een waargebeurd verhaal zo goed verfilmd dat het daarom alleen al zeer de moeite waard is om te bekijken.
Super spannend, ook als je voor de tweede keer kijkt.
Prachtig gespeeld en vooral geregisseerd.
Als je ziet wat die mensen hebben doorstaan en de doden die zijn gevallen, dan snap je inderdaad niet waarom mensen daar aan beginnen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Everest_(2015)

sjannesblog.com zei

Leuk weetje!

Nietzomaarzooo zei

Met Bergbeklimmen heb ik helemaal niets. Waarom, waarom wil je perse zo'n berg bedwingen? Enfin..vreemd idee dat de top van een berg in een museum in Haarlem ligt. Wel interessant voor de niet-bergbedwingers. Teylers museum blijft mooi.

biebkriebels zei

Bergbeklimmen is niets voor mij, wil nog wel een wandelingetje erop maken maar niet met houwelen en touwen. Heb hoogtevrees en mijn man en kinderen hebben me in Oostenrijk een keer bij de hand moeten nemen om weer naar beneden te wandelen, het zweet brak me uit en ik durfde ineens geen stap meer te zetten...

nicole orriens zei

Hoe reis je naar Haarlem? Is dat met de auto? Reizen jullie ver om ergens een wandeling te maken bijvoorbeeld?

Ferrara zei

Het hoogste wat ik haalde was veilig met de berglift aan de Italiaanse kant. Daar heet het Monte Bianco. Op afstand imposante, grillige toppen die afstaken tegen een strakblauwe lucht.
Het Teylers met zijn prachtige oude kasten en collectie is makkelijker te bereiken en zeker zo interessant.

Marthy zei

Ik heb het zelfde als jij, ik lees graag verhalen over bergbeklimmen, zie films maar ik snap echt niet wat deze mensen beweegt om hun leven te wagen in die bergen.

conny's quilts en creaties zei

Mooi verhaal en een prachtig museum.

KnutzEls zei

Eigenlijk wel brutaal om het yopje af te breken. Maar nu ligt het in elk geval veilig opgeborgen.

Anoniem zei

Ik houd het wel bij de ‘bergen’ van IJmuiden. 🤪 Dat vind ik hoog genoeg. Wel een mooi stukje of brokje mount Everest.
Teylermuseum wil ik ook nog een keertje bezoeken.

Anoniem zei

Ik bedoel natuurlijk Mont Blanc en niet de Everest. *oeps*

Miriam zei

Grappig dat je nu juist dit detail uit het museum gekozen hebt om uit te lichten! Ik ben verschillende keren in dit mooie museum geweest, maar herinner me van het topje van de berg helemaal niets. Wel van een heleboel andere dingen!

Hans zei

Als iedereen gewoon het topje van de berg meeneemt, is de volgende sneller op de top. Hans

Bertiebo zei

Miriam: Ik was er zelf ook al vaak geweest, zonder dat ik ooit dat topje zag. Ben niet speciaal geïnteresseerd in gesteenten en mineralen.
Hans: Hahaha, zo had ik het nog niet bekeken
Floor: Ja, Everest heb ik gezien hoor, goeie film. Ik zei al: het bergbeklimmen heeft mijn interesse.
Nicole: Ja, deze keer met de auto. Voor Corona met het OV.

Emie zei

Het Teylers museum hoort bij mijn favoriete musea naar nooit zag ik daar het topje van de berg. Mooie reden om er weer eens naar toe te gaan.

Judy zei

Nou moe, dat is ook wat, zo'n bergtop!