Totaal aantal pageviews

dinsdag 28 september 2021

In memoriam

Dit stukje schreef ik in 2016. Klik
Ook in 2018 schreef ik er over. Een vervolg zou je kunnen zeggen: klik

Het ging over Susanne de Hoop-Cohen. Het ging over haar kleidochtertje Clairy de Hoop. Het ging over het Nationaal Holocaust monument. Je kon bijdragen aan dat monument door een naam te adopteren. 
Ik adopteerde de naam van Susanne en Mieke die er hier bij mij over las adopteerde de naam van Clairy, Claire. Mieke zei toen dat grootmoeder en kleindochter weer bij elkaar waren. 

Susanne en haar kleindochter Claire, beiden vermoord in Sobibor.


En nu, in 2021, schrijf ik er weer over. Want het monument  in Amsterdam is eindelijk klaar. Het werd kort geleden door de koning geopend.  
Waarom het zo schandalig lang heeft geduurd is voor mij echt niet te begrijpen. Waarom er steeds maar weer uitstel optrad, waarom er protesten waren, waarom de rechter moest beslissen... ik snap het niet. 
En helemaal niet nu ik het monument heb gezien in het echt. Afgelopen zondag. 
Want het is prachtig, zeer indrukwekkend en ontroerend mooi. Een fantastisch ontwerp van Daniël Libeskind. 
Een monument dat er zonder de niet aflatende ijver en toewijding van Jacques Grishaver nooit zou zijn gekomen vrees ik. 
Een belangrijk monument ook.


Mijn foto's doen op geen enkele wijze recht aan het monument. 
Je loopt door een soort doolhof van stenen. Iedere steen met de naam van een slachtoffer van de Holocaust. Rijen en rijen vol. 
Het is er rustig, je ziet de weerspiegeling. Die steeds zal veranderen afhankelijk van het tijdstip en het weer.  
En telkens, telkens weer die stenen. Met de namen van Joden, Sinti en Roma. 102.000 namen.
Honderdtweeduizend mensen die nooit een graf kregen. . 
Als je de bovenkant van die muren zou kunnen zien, zou je zien dat het letters zijn,  letters die samen de woorden  Le'Zecher vormen, In Memoriam.
Er is ook nog een namenwand met 'lege stenen', ter nagedachtenis aan onbekende slachtoffers of om namen op te zetten die in de loop der tijd nog aan het licht zullen komen. 


Ik ging natuurlijk op zoek naar de stenen voor Susanne en voor Claire. De namen staan op alfabet, dus al lopend, vonden we het vrij makkelijk.

 
In deze hoek vond ik hun stenen. 
Als je goed kijkt zie je op de voorgrond witte steentjes liggen. Dat is een oeroude Joodse traditie. Als je een graf bezoekt leg je er een steentje. 
En kijk, onderaan het rijtje van Susanne lag nog geen steen. Maar nu wel, nu wel. 



Onder de rij van Claire lagen wel een paar stenen. 
Maar ook daar heb ik een steentje bijgelegd. Een kleintje, Claire was acht jaar. 


Een monument om te herinneren, te rouwen en te herdenken. Om te bezinnen...


25 opmerkingen:

KnutzEls zei

Indrukwekkend. Opdat we nooit vergeten...

Kitty zei

Onbegrijpelijk dat het zo lang heeft geduurd... :’(

izerina zei

Bijna niet te bevatten,zoveel mensen,die gedood werden

Judy zei

Wat een indrukwekkend monument. En ik heb meteen het verhaal gelezen hoe je die naam adopteerde. Mooi. Triest.

Nancy Chan zei

Beautiful and impressive monument in memory of the Holocaust victims.

Sjoerd zei

Heel mooi om dat hier te delen...

sjannesblog.com zei

Indrukwekkend monument en met jouw verhaal erbij...............impact!

Iris Flavia zei

Thank you for the history lesson. Why can´t we learn this at school...

Mevrouw W. zei

Ik zag op tv de opening van het monument. Dat er zoveel weerstand en gedoe omheen was geweest, wist ik niet.

Marlou zei

ha Bertiebo,

ja... wat mooi, dat je dit hebt kunnen doen.
Ik ga komende zaterdag mijn steentje leggen bij "mijn" kleine Rolf.
En bij Judith

Rolf de Levie
Judith Gans

Marlou zei

Toevallig (of niet) heb ik morgen een in memoriam op mijn blog...

Els04 zei

mooi van je!

Floor zei

Mooi en indrukwekkend. Die weerspiegeling had ik op de t.v. niet gezien, alleen de rijen met namen en van bovenaf.

biebkriebels zei

Mooi monument dat er eindelijk is gekomen!

In de weer zei

Prachtig wat je deed, heel indrukwekkend..
Het monument ook, zoveel namen, zoveel mensen.
Ik zag het op t.v, maar zal er zeker nog heengaan.

nicole orriens zei

Het klinkt heel indrukwekkend... Ik wil dit monument zeker graag een keer met eigen ogen gaan bekijken.

miekequilt zei

Naar aanleiding van jouw stukje heb ik toen ook een naam geadopteerd. Ben blij dat je ons laat zien hoe het monument eruit ziet. Heel indrukwekkend.

Mrs. T. zei

Ik snap inderdaad ook niet waarom er zo'n gedoe over was.

Zodra ik in Amsterdam kom ga ik er kijken. Vast en zeker.

Emie zei

Kippenvel. Mooi dat je steentjes neerlegde.

Marthy zei

Mooi geschreven, dank je wel.

Nietzomaarzooo zei

Een plek die ik zeker een keer zal bezoeken. Mooi gebaar die steentjes.

Ferrara zei

Mooi blog. Goed dat je een steentje legde.

Ria A.-S. zei

Dankjewel, Bertie. Ik wist niet van de mogelijkheid om een naam te adopteren. Heel graag zou ik het monument bezoeken, maar dat gaat niet lukken. In de plaats daarvan heb ik een naam geadopteerd.

schrijfselsvanmij zei

Heel indrukwekkend, dank voor het delen!

Bertiebo zei

Wat mooi, Ria A.-S.