Totaal aantal pageviews

dinsdag 7 september 2021

Röntgen

 

Toen we voor de papiertentoonstelling in Apeldoorn waren, keken we ook nog wat verder rond in dat museum. 
Ik had gelezen dat er ook een tentoonstelling was over Röntgen. Over Wilhelm Röntgen. Maar in het museum wist niemand waar dat dan zou moeten zijn. Enfin, het bleek uiteindelijk in de bibliotheek te zijn, een prachtige bieb, aansluitend aan het museum. Het was heel klein, een tentoonstellinkje, zeg maar. 
In Apeldoorn zelf zagen we later ook nog wat tekenen van deze beroemde stadgenoot. 
Logisch hè, wat een stad interessant maakt, moet je laten zien. 


Deze Wilhelm Röntgen is  niet in Apeldoorn geboren, maar groeide er wel op. Zijn ontdekkingen, zijn wetenschappelijke ontdekkingen, zijn van groot belang geweest, niet alleen voor Apeldoorn, maar ook voor de wereld. 
Hij kreeg er dan ook een Nobelprijs voor.
Zelf denk ik bij röntgenstraling vooral aan medisch gebruik. 


Ik ben als kind vaak 'doorgelicht', omdat mijn vader tbc had gehad.  En later als juf ook, teneinde een tbc-verklaring te kunnen krijgen. Dat was verplicht voor juffen en meesters.  

En vandaag de dag natuurlijk ook het borstkankeronderzoek en een fotootje bij de tandarts. Ook voor het onderzoek naar Covid-19 wordt gebruik gemaakt van straling. 
Verder nog talloze andere toepassingen. Je bagage die op een vliegveld wordt bekeken, schilderijen die worden doorgelicht. 
Röntgen heeft nooit patent aangevraagd voor zijn ontdekking. Hij wilde dat de stralen ten goede zouden komen aan de hele wereld. En toen zijn collegae besloten dat de stralen voortaan röntgenstralen zouden heten, hield Röntgen vast aan zijn eigen benaming: X-rays. 

Hier zie je een van de eerste foto's, Van de hand van een collega van Röntgen.
Hij heeft ook een foto gemaakt van de hand van zijn vrouw, Anna Bertha. 
Toen zij die foto zag, riep ze vol verbazing uit dat ze haar eigen dood gezien had. 

Zomaar even een interessante, kleine tentoonstelling. We waren er toch! 


21 opmerkingen:

Judy zei

Interessant! Ik was het woord 'doorlichten' helemaal vergeten!

Sjoerd zei

Ik had er geen idee van dat dat die daar woonde...

Emie zei

Mooie weetjes!

Lot zei

erg leuk die kleine tentoonstellingen

nicole orriens zei

Ja, wat een uitvinding was dat eigenlijk inderdaad! Knap hoor. Je moet er maar op komen, en het dan ook nog creëren.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Fijn dan dat het hier ook Røntgen heet. Alle ere aan de uitvinder.

conny's quilts en creaties zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
conny's quilts en creaties zei

Wat een interessant verhaal. Inmiddels is het zo vanzelfsprekend, "even een rontgenfoto maken"

Neeltje zei

Wat leuk, die geschiedenis.

sjannesblog.com zei

Leuk!

Marlou zei

Ha Bertiebo,

lijkt me wel wat, dat museum.
En Apeldoorn? Misschien ook eens doen!

groetjes, Marlou

s.c zei

Mooi.

Floor zei

Wat mooi toch die uitvinding! Wat hadden we zonder gemoeten.
Maar zo zijn er gelukkig zoveel mooie ontdekkingen.
Toen ik destijds op de kleuterschool een ochtend in de week ging meehelpen, moest ik ook een TBC verklaring hebben, dus "doorgelicht" worden.
Ze waren toen best streng, denk niet dat "hulpouders" dat nu nog moeten hebben.

biebkriebels zei

Ja dat is een belangrijke uitvinding geweest waar we nog steeds profijt van hebben.

Miriam zei

Wist je dat er in Utrecht ook een tegeltableau is met Julius Röntgen en een (andere) hand? Zie https://standbeelden.vanderkrogt.net/object.php?record=UT22az

En ja, vroeger moesten leerkrachten inderdaad doorgelicht worden op TBC. Dat is nu niet meer het geval.

Ferrara zei

Weer een interessant verhaal. In de zorg moest je ook 'doorgelicht' worden, werd een mantoux (krasjes) gezet en was de zogenaamde BCG, inenting tegen TBC verplicht. Deed niemand moeilijk over.

Els04 zei

boeiend!

Marthy zei

Ik moest vaak doorgelicht worden omdat mijn schrapjes altijd opkwamen. Daarvoor moest ik naar Leiden, het was daar in een houten gebouwtje. Het grappige is dat Mart hetzelfde probleem had en daarvoor ook naar hetzelfde gebouwtje in Leiden moest. We vragen ons dus af of we elkaar daar als kind misschien tegengekomen zijn, haha.

Willy zei

Leuk Berti. Ik wist helemaal niet dat hij in Apeldoorn heeft gewoond. Mijn man wist het dus wel. Ik zie dat er zelfs een Röntgen wandelroute is.

Bertiebo zei

Nee, dat wist ik niet Miriam. Ik heb evn gekeken, mooi zeg!

Iris Flavia zei

I had no idea Röntgen grew up there! Why didn´t we learn this at school?

Yes. One staff at the airport Frankfurt told me to.... hold my breath for ... 30 MINUTES, LOL

Scary to see your own death.
Yes, I read they made "fun" pics with x-rays!