Totaal aantal pageviews

vrijdag 24 mei 2024

Abney Park Cemetery




Het is er zo mooi, zo rustig, zo Victoriaans. Dit is Abney Park Cemetery. Een begraafplaats in de Londense wijk Hackney, Stoke Newington. Ooit begonnen als arboretum en dat zie je. Het is een prachtig park. 
We waren er al eens geweest, maar we vonden het voor deze tweede keer weer net zo mooi. Ook om aan onze vrienden te laten zien. 
Zo met dat gefilterde licht, die zonnevlekken. Vervallen en verweerde stenen, maar prachtig. 
Er liggen landelijke beroemdheden die ik niet ken. Ik kende alleen de stichter van het Leger des Heils. Maar daar ging ik niet voor. Het is vooral de bijzondere sfeer die daar is die indruk maakt. 
Heel oude graven en een een paar nieuwe zoals deze:


Deze keer zag ik op de stenen veel uitdrukkingen die dood gegaan, gestorven, overleden betekenen. Daarvan zal een deel niet meer gebruikt worden denk ik. Ongeveer zoals wij verscheiden, of heengegaan ook niet meer gebruiken. 
Dit vond ik de mooiste: ... who fell asleep. Die heb  ik ook het vaakst gezien. 


En deze zag ik ook allemaal: departed this life,  died, passed to a higher life, suddenly taken from..., passed peacefully to rest, entered into his rest. 


Mooi om te zien. Luguber? Nee hoor, juist helemaal niet. (Al moet je natuurlijk niet teveel denken aan alle arsenicum die daar in de grond zit na al die enge, dodelijke ziektes als cholera, pokken). 
In London zijn er meer van dit soort begraafplaatsen. Zeven om precies te zijn. Ze heten the Magnificent Seven. We hebben er denk ik een half uurtje rondgelopen. 

14 opmerkingen:

Iris Flavia zei

When I lost my job I went all the way to our main cemetery here in Braunschweig.
It was nice, some beautiful statues. But it made me incredibly sad. I have pictures of my parents hanging here when they were healthy and happy and I haven´t visited their grave in years.
Interesting how people react different to these places.
Ingo and I will g anonymous, as his Grandmother did...

sjannesblog.com zei

Ik vind kerkhoven ook altijd mooi om wat rond te dolen.

Kitty zei

Wij hebben ook wel eens op een begraafplaats rondgelopen. Niet eng maar, ja hoe zeg je dat, sereen, rustgevend…?

izerina zei

Wat een mooie sfeer

Judy zei

Op de een of andere manier zijn die Engelse begraafplaatsen prachtig. Niks luguber.

Emie zei

Vooral oude begraafplaatsen zijn heel sfeervol, ook al vanwege de begroeiing. Mooi deze foto's!

miekequilt zei

Wat een mooie plek om begraven te liggen. En wat een mooie begrippen voor : overleden.

Charlie zei

Erg indrukwekkend al die beschrijvingen van overleden zijn! Poëtisch! Jullie weten echt heel veel van London, zelfs bijzondere begraafplaatsen.

nicole orriens zei

Mijn man gaat binnenkort met onze dochter naar Londen. Ik ga ze deze plek tippen! En heb je misschien nog meer tips?

Janny zei

Wat een mooie woorden voor overleden, vooral "who fell asleep". Er hangt een mooie sfeer.

Elizabeth zei

Ik vind die oude stenen zo mooi, veel mooier dan het glimmende graniet wat je tegenwoordig ziet. Van mij mag het verweren en groen worden etc...

Miriam zei

Van al jouw Londense verhalen geniet ik en zo ook van deze. Ik bezoek graag oude begraafplaatsen en geniet via jouw foto's een beetje mee. In het Nederlands hebben we trouwens ook de nodige uitdrukkingen zoals "is van ons heengegaan". Maar op grafstenen zul je ze niet gauw vinden.

Marthy zei

Prachtig vind ik ze, die oude begraafplaatsen met die verweerde stenen. Wij genoten ook zo op
de Parijse begraafplaats Père-Lachaise. Als ik weer in Parijs kom ga ik er weer heen.

Jolande zei

Ik hou er ook van om begraafplaatsen te bekijken. In London heb ik er ook een paar gezien, maar deze volgens mij nog niet.