Totaal aantal pageviews

zondag 12 mei 2024

Van een heilige met een hart

 

Kijk nou wat een schattig plaatje! 
Het is een heilige met een hart. En ze heet Catharina. 
Om precies te zijn Catharina van Alexandrië. 

Ik heb wat met heiligen. Waarom weet ik niet hoor, ik ben niet katholiek en er niet mee opgevoed. 
Integendeel zelfs, maar ik wil toch altijd weten waarom ze heilig zijn. Want meestal zit er een bijzonder verhaal achter. 

En bovendien viel ik natuurlijk op het hartje. Een boek in hartvorm. Hoe leuk kan je het hebben. 
Het schilderij zag ik in het Rijksmuseum, Amsterdam. Het is van een anonieme schilder en gemaakt in 1480. 

En dat is niet alles, want...
dit is nog maar de helft van het schilderij. Er zit nóg een heilige op. En een leeuw. 
De andere heilige is Hiëronymus . 




Van die Catharine wist ik al iets af. Zij is heel herkenbaar en wordt meestal afgebeeld met een rad. En een zwaard. Op dat rad werd ze gefolterd en met het zwaard onthoofd. Omdat ze weigerde met de keizer te trouwen. 

Hiëronymus wordt afgebeeld met een leeuw. 
Toen hij ooit in een klooster was,  kwam daar een leeuw binnen strompelen met een doorn in zijn poot. Alle broeders op de vlucht natuurlijk. Behalve Hiëronymus. Die verzorgde de wond en de leeuw bleef in het klooster en werd tam. Ze lieten de leeuw zelfs op de ezel van het klooster passen. 
Maar op een dag, werd de ezel werd gestolen.  De leeuw kreeg de schuld en moest voortaan het werk van de ezel doen: sjouwen. 
Heel veel later  kwam er een karavaan langs met een ezel. 
De leeuw herkende de ezel meteen  en bracht hem terug. Eind goed al goed. 


15 opmerkingen:

roentare zei

Saints are probably the people with perceptual ability something to do with the brain wiring

izerina zei

Wat een mooie verhalen weer

miekequilt zei

Wat een mooi verhaal. Hieronymus is één van de doopnamen van mijn man Jeroen.

In de weer zei

Catharina is mijn eerste doopnaam, maar ik weet niet van welke Catharina, er zijn er meerdere !
Vroeger had daar geen blijkbaar geen behoefte aan om het te vragen en nu kan het niet meer.
Weet wel dat mijn oma ook die doopnaam had en haar roepnaam was Kaatje, mijn moeder had ook die doopnaam en als roepnaam Cato en mijn werd Toos, heel modern in die tijd.
Mooi verhaal heb jij er weer bij.

Sjoerd zei

Goh, ik ben genoemd naar de vader van mijn moeder, daar waren ze ook niet katholiek. Maar al die verhalen vind ik ook mooi.

Judy zei

Mooie verhalen bij deze heiligen.

Charlie zei

Ik vind het een prachtig schilderij en er staat zoveel op! Jammer dat ze niet weten wie het geschilderd heeft!

Kitty zei

Hoe verzinnen ze 't...!

sjannesblog.com zei

Wat een verhaal!

Iris Flavia zei

What a wonderful story, well, the second! The first... I love the book´s format and that she was not willing to marry a man she did not love, but the consequence is hard!

Ferrara zei

Altijd leuk om dergelijke verhalen te lezen. Als je eenmaal begint te speuren rol je van de ene naar de andere Heilige.

Marthy zei

Ik heb heel wat van die verhalen meegekregen als katholiek meisje op school bij de nonnen. Vond het altijd wel wat hebben.

Emie zei

Bij de haam Hieronymus moet ik meteen aan Jantje denken die eens pruimen zag hangen. Zo hebben we allemaal.onze eigen associaties.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Al die heiligen 😄 Er zijn er veel van geschrapt. Anderen werden en worden aangeroepen in schietgebedjes.

Rianne zei

Ik vind de meeste levensverhalen van heiligen ook super fascinerend dus dank voor dit lesje.