Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 mei 2024

Meestervervalsers

 

Valse kunst en mensen die kunst vervalsen. Het boeit me. 

Dat begon natuurlijk met Han van Meegeren. Ongetwijfeld de meest bekende vervalser ooit. 

Van Meegeren liet (bijna) iedereen er in trappen en dat kon alleen maar doordat hij kundig genoeg was natuurlijk. 
Hoe kunstcritici min of meer voor gek werden gezet toen bleek dat van Meegeren de schilder was van heel veel werk en niet Vermeer of Pieter de Hooch of ... 
Hoe hij een schilderij van zijn eigen hand als een Vermeer verkocht aan de nazi Göring. 
Hoe hij daardoor na de oorlog een straf riskeerde, vanwege collaboratie met de vijand. Gevangenisstraf en zelfs de doodstraf waren mogelijkheden geweest. 
Pas toen hij toe moest geven dat hij het werk zelf had geschilderd en dat ook kon bewijzen door onder toezicht weer een Vermeer te schilderen, pas toen liep het goed voor hem af. 

Al kreeg hij  wel gevangenisstraf voor het vervalsen. Maar dat was niet zo lang.

Ja dat zijn verhalen die mensen graag lezen en horen. Hij werd bewonderd, als een soort verzetsheld gezien en er zijn zelfs vervalsingen van zijn werk gekomen. 


Ik was op het gebied van vervalsingen blijven steken bij van Meegeren. 
Maar in dit boek gaat het bepaald niet alleen over hem. 
Er zijn heel veel beroemde/beruchte/kundige vervalsers. Het is van alle tijden. En daar wordt uitgebreid over verteld. 

Eigenlijk kende ik verder alleen Geert Jan Jansen. Op het boekomslag zie je een werk van zijn hand, 'geïnspireerd' op Karel Appel. Aardige man, met mooie verhalen. 
Van een andere Nederlandse vervalser had ik nog nooit gehoord: Jobst Frese. Die maakte wel 20.000 kunstwerken waarvan een groot aantal vervalsingen. 

Ik ga maar niet verder vertellen, maar het is hopelijk duidelijk dat ik dit boek met heel veel plezier en belangstelling heb gelezen. 
Het zegt vast wat over mij dat ik voor het merendeel van die vervalsers sympathie heb. 

Ps: Bij Emie las ik over het boek 'De Schaduw van Vermeer' van Jeroen Windmeijer. Leuk om te lezen, lekker leeswerk, dat vond ik ook. 

16 opmerkingen:

In de weer zei

Inderdaad moet je wel wat kunnen, om jaloers op te worden toch !
Interessant boek denk ik en leuk om te lezen.

Judy zei

Interessant! Van Meegeren heeft weer een link met Deventer, zal het eens uitzoeken.

Sjoerd zei

Ik heb er ook wel enige sympathie voor. Vooral voor de meesterschap waarmee vervalst werd.

Purperpolletje zei

Tip: museum Valse kunst in Vledder. Erg vermakelijk!

Bertiebo zei

Purperpolletje: ik ben daar geweest en inderdaad, vermakelijk was het zeker!

Emie zei

Nou dit boek gaat op mijn lijstje, dat snap je.

Lot zei

Het boek van Jeroen Windmeijer heb ik geluisterd, erg leuk en vooral als je Degft goed kent.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Als het maar mooi is ;-) dan trap ik overal in.

Janne zei

Han van Meegeren vervalste m.i. geen schilderijen maar de signatuur van Vermeer!

Bertiebo zei

Eh... wat bedoel je precies, Janne?

Bertiebo zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
conny's quilts en creaties zei

Misschien is dit ook wel wat voor jou: https://museumvalsekunst.nl/ in Vledder in Drenthe.

Iris Flavia zei

I admit I took a painting at age... 14?, put it in front, re-painted it and my parents hung it on the wall.
But today I see it not as cheating but as learning... And I didn´t sell it! ;-)

miekequilt zei

Zoveel anderen om de tuin geleid, ik vind het allemaal heel interessant. Dus het boek ga ik zeker lezen.

roentare zei

To fabricate art requires even more skill and knowledge

Aleida zei

Zag een jaar of 8, 9 geleden werk van Van Meegeren in Boijmans van Beuningen. Ik vond er niks aan. Erg vlak. Maar ja, ben ook niet dol op Vermeer