Totaal aantal pageviews

dinsdag 7 mei 2024

 

Best vaak zit ik na te denken over ons onderwijs. Het onderwerp interesseert me. Waarschijnlijk omdat ik bijna zestig jaar deel heb uitgemaakt van dat onderwijs. Als leerling, als student en als juf. Dus dat is wel logisch. 

Ik ben ondanks mijn goede voornemens aan het begin van het jaar een slechte krantenlezer, maar als er iets over onderwijs in staat, lees ik dat. En dat is best vaak.
Ik hoor ook vaak mensen praten over het onderwerp (meestal niet zo positief).
Onze oudste zoon is meester geworden. Onze dochter was een tijdje juf. 
Onze kleinkinderen zitten alle vijf op school en ik spreek natuurlijk nog wel eens mensen uit het vak. 
En tenslotte als er iets op radio of televisie is, spits ik mijn oren. 

Een paar weken geleden werd ik via de nieuwsbrief van 'Andere Tijden' (een van mijn favoriete programma's),  op de hoogte gebracht van een filmpje 'Ode aan de onderwijzer'. 

Gisteren kwam ik er pas aan toe om dat filmpje te bekijken. Het geeft een beetje de ontwikkeling  in onderwijsland weer en dat is in grote lijnen ook mijn ontwikkeling. 

Vandaar dat ik het hier ook laat zien. Het duurt iets langer dan 8 minuten. 


15 opmerkingen:

Judy zei

Wat een interessant fragment! Er is veel veranderd. Ik heb altijd een groot respect gehad voor mensen in het onderwijs, ik zou het niet kunnen. Maar het is ook een vak.

izerina zei

Het blijft trekken,als onderwijs "in je genen "zit

Elizabeth zei

Ja, ondanks dat ik flink afstand heb genomen van het onderwijs blijf ik het toch wel volgen.

Sjoerd zei

Een interessant onderwerp, ik heb nooit aan kinderen lesgegeven, later wel aan volwassenen, maar dat is anders. Ik ben wel sterk betrokken geweest bij het peuterspeelzaalwerk, wat toen nog in de kinderschoenen stond en een veredelde BSO was. De ontwikkelingen zijn snel gegaan. Of het beter geworden is kan ik niet beoordelen.

sjannesblog.com zei

Leuk om het fragment te zien met veel herkenning natuurlijk.

Charlie zei

Een duidelijk en belangrijk filmpje over het onderwijs.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Misschien moeten we een beetje terug naar de tijd dat het onderwijs wat ruimtelijker was. Mensen en kinderen zijn nu eenmaal verschillend en door te veel segratie wordt het begrip voor elkaar minder. Daarmee meen ik niet dat er geen speciale scholen en/of onderwijs moet zijn voor kinderen met een andere vorm voor inlering, maar-net zoals de juffrouw zei in het begin van het filmpje, een boksbal in de klas of een extra rondje rennen helpt ook af en toe.

schrijfselsvanmij zei

Mijn opa was hoofd der lagere school, toendertijd was hij een van de notabelen van het dorp

Emie zei

Heb het filmpje met aandacht bekeken maar ook jouw schoolfoto! Je bent niks veranderd.

Kitty zei

Mooi filmpje met een positieve uitspraak op het eind.

In de weer zei

Ontzettend veel is er veranderd in al die jaren, heb het allemaal zien gebeuren.
Eerst toen ik zelf op school zat, daarna met onze kinderen, er werd toen al veel meer verwacht van de ouders. Mijn ouders gingen wel altijd naar een ouderavond en naar school vlak voor we het rapport mee naar huis kregen, maar meer was er toen niet. Bij onze kinderen werd je al meer betrokken bij alles en bij onze kleinkinderen was het weer totaal anders. Hier in de wijk wordt op twee manieren les gegeven, op de ene school met meer discipline en op de school waar onze kleinkinderen zaten, met meer vrijheden en zelf keuzes maken. Wat is beter, ik denk dat het ook van het kind afhangt, sommige kinderen konden de vrijheid niet aan en ook andersom waren er kinderen die moeite hadden met het systeem. Gelukkig kon er gewisseld worden, er was samenwerking.
Het lijkt me wel dat voor het onderwijzend personeel, al die veranderingen steeds niet zo prettig zijn met natuurlijk die gigantische administratie van tegenwoordig er ook nog bij. Want wat dat betreft, alles zou makkelijker worden, maar niet heus denk ik dan.
Interessant filmpje en leuke foto van jou !

KnutzEls zei

Heb goeie en slechte herinneringen aan mijn juffen. Maar schooltijd toen was al heel anders dan met onze kinderen en hoe het nu is, kan ik niet beoordelen. Wel zie ik dat sommige kinderen ongeleide projectielen zijn. Dat lijkt me heel erg moeilijk lesgeven.

Iris Flavia zei

MY Brother has kids and my friend fK, too, both say the children get projects the parents hardly understand.
I had one very wonderful teacher, though.

Mevrouw Niekje zei

Het is en blijft een prachtig vak. De kinderen en jongeren veranderen natuurlijk, maar docenten veranderen mee. We zijn minder streng dan vroeger denk ik, de jeugd is mondiger. Er ontstaat een ander soort dynamiek. Ik heb goede herinneringen aan mijn middelbare schooltijd, maar zou het nu enorm ouderwets en té streng vinden. Maar toen ging het zo. Nu gaat het anders. Ik sta ook anders voor de klas dan mijn docenten destijds. En dat is maar goed ook vind ik!

Ferrara zei

Tijden veranderen en wij met hen, zullen we maar zeggen.