Totaal aantal pageviews

woensdag 5 juni 2024

De dingen die voorbij gaan

 Mijn moeder heeft in haar leven (1911- 2004) veel dingen gezien en/of meegemaakt die er voor het eerst waren. Bijvoorbeeld de computer en de balpen. De koelkast, de centrifuge, de lopende band, penicilline. 
En zo kan ik nog heel lang doorgaan. Ook nog zaken die al wel uitgevonden waren maar nog niet massaal in gebruik. 
Ik heb het idee dat die aanwas van nieuwe dingen ook in mijn leven doorging en gaat. 



Maar nu zat ik te denken over zaken die (bijna)  verdwenen zijn en die niemand zich meer herinnert straks. 
Zo heb ik een tijdje geleden onze kleinzoon uitgelegd wat dat ding in de schuur toch was. 
'Wat is dat oma?' 'Een mattenklopper, jongen'.

En verder denk ik aan de kolenboer en de voddenman. Aan de stoppenkast. Aan sokken stoppen. Aan foto's met een kartelrandje. De vulpen gaat misschien ook wel verdwijnen. En of er nog mensen zijn die hun fiets schoonmaken zou ik ook niet weten. 

Aanvullingen, jullie? 

27 opmerkingen:

Sjoerd zei

De bandrecorder, de cassette recorder, de draagbare tv, de TV antennes op het dak, de scharensliep en nog wel veel van die dingen.

izerina zei

De wringer,de kruik in bed,kolenkachel. Er is een site op facebook,waar foto's staan van allerlei dingen van vroeger.

Judy zei

Ja, wat Sjoerd zegt. Er schiet me zo niets te binnen. Schoenen poetsen.

Iris Flavia zei

Just the other day I saw a collection of things soon unknown (in German).
Most things of my childhood are still around, but there is so much new stuff!
Do Swimming caps still exist?

Marieke zei

De tonnenman (bij ons in de straat waren nog mensen die geen w.c. hadden). Met 1 dubbeltje in de hand t.v. kijken bij de buren. Alle schoenen werden op zaterdag gepoetst. Op zaterdagmiddag kwam de persoonlijke om de hoek kijken en werden we gewassen in de teil met water.

miekequilt zei

De melkboer en de bakker aan de deur. Schoenen poetsen. Ach, de lijst is eindeloos.

Kitty zei

Zakgeld halen bij de oma’s, op zondagochtend. De schillenboer met paard en wagen (daar is een liedje van, van Annie M.G. Gezongen door Piet Römer). En de ‘boldootkar’ , zie Marieke 😉
Laura noemde dat ding de ‘klappermopper’. Dat gaf wel aan waar je hem ook voor kon gebruiken, haha.

Emie zei

Telefoontoestel met draaischijf, het afwasteiltje, de koffiemolen, de kolenkit, de vuilnisemmer.
Leuk om hier even over na te moeten denken.

Marleen zei

Grappig, ik lees de commentaren hierboven en een aantal hiervan zijn hier (in ons jonge gezin) nog steeds in gebruik. Ik schenk ook nog steeds koffie op, de schoenen worden regelmatig gepoetst, een mattenklopper wordt nog gebruikt. Da afwasteil is er nog wel maar wordt niet meer voor de afwas gebruikt, bandrecorder\cassetterecorder\walkman\platenspeler zijn hier nog in gebruik (zelfs door de jeugd), de scharensliep komt nog steeds aan de deur.
Helaas de telefoon met draaischijf is er niet meer! En gelukkig: de tv zònder afstandsbediening ook niet meer, haha!

roentare zei

The world is in deed changed a lot. My dad who passed away 25 years ago would not recognise the current world

Charlie zei

Ik denk aan de inkt lap (zelfgemaakt), de grote houte was knijper, die gebruikt werd om de uitgekookte was uit de wastobbe te halen, peteoleumstelletje, de werkman die zijn potlood achter zijn oor deed!, de ijzertjes die mijn vader onder zijn hakken en teen stukken sloeg! Enz enz.

Charlie zei

Deze was erg belangrijk voor mij: stopverf van de schilder! Dat rook zo lekker!

Ferrara zei

Leuk onderwerp, er is al veel opgenoemd. Zo heb ik eens op de rij gezet wat ik in de zorg heb zien komen en veranderen.

Floor zei

De mattenklopper... daar kregen wij vroeger klappen mee. Ook dat is verledentijd gelukkig.
De kolenkachel, dat vond ik toch wel gezellig hoor, met die groeiende kooltjes.
Verder allerlei speelgoed waar we uren zoet mee waren. Soms binnen en vaak buiten.
Ik hou nog steeds van de jaren 50.

KnutzEls zei

Een wasrekje, de wasketel waar mijn moeder de was in kookte. Brr, dat stonk. En een keuken zonder geyser en geen douche of badkamer. Tjssss, wat hebben we toch een zware jeugd gehad 😉😉🤗🍀

schrijfselsvanmij zei

In Oostenrijk staan nog telefooncellen (mèt telefoongids), die zijn in Nederland toch al lang uitgestorven. De kroontjespen waar ik mee leerde schrijven, het inktpotje, de inktlap. De walkman.

In de weer zei

Leuk onderwerp, er is veel verdwenen.
Kolenboer moesten wij ook eens uitleggen aan onze kleinzoon, die natuurlijk aan allerlei koolsoorten dacht.
Maar fietsen Bettie, die worden hier regelmatig gepoetst en gesmeerd, daar zijn we zuinig op.
Sommige schoenen ook en een kruik gebruikte ik afgelopen winter soms ook nog, nog zo’ n mooie ijzeren.
Een platenspeler wordt hier nog goed gebruikt, draaien nog vaak onze langspeelplaten, mooi woord ook trouwens.

Anoniem zei

Ja hier is de platenspeler ook in gebruik hoor. Schoenen poets ik ook en ik heb twee kruiken in gebruik. In de winter dagelijks!
Bettie

Anoniem zei

Heb ook nog wel een paar: dekenklem, wasstamper, kokosmat, traploper en roeden, zeepklopper, transistorradio, jarretelgordel, badstof maandverband, plasticbroek, puddingvorm.
Groet, Tineke.

Jolande zei

Grappig om ook alle reacties te lezen.
Ik zie dingen staan die ik zelf niet meegemaakt heb, maar ook dingen die (kruik, schoenenpoetsen, kokosmatten, inktpennen, platenspeler) die ik toch regelmatig nog tegenkom..

Anoniem zei

Bij ons liepen enkele malen per jaar mensen uit het blindeninstituut Grave met een kar vol met allerlei bezems, gevlochten mandjes enz. om te verkopen.
Zinken vuilnisbakken die wekelijks geleegd werden . Tollen, waarmee kinderen op straat speelden, zie ik nooit meer. Rokende onderwijzers voor de klas...... Het rijke Roomse leven met volle kerken en grote processies.

Lot zei

De was werd opgehaald en schoon en gestreken weer thuis gebracht bij mijn moeder en oma. Beddengoed , keuken- en handdoeken en ondergoed. Fijnere dingen werden met de hand gewassen.
Toen ik in 1974 in Den Haag ging wonen hadden we een oliekachel en kwam elke week de olieman langs, dat is toch nog niet zolang geleden

Miriam zei

Over het algemeen gesproken komt er (bijna) geen leverancier meer langs de huizen, ik doel dan op de bakker, slager, visboer, melkman. Zij kwamen vroeger allemaal langs bij ons en je hoefde ook niet meteen af te rekenen. Dat "opschrijven" was voor de kleine middenstanders overigens wel een ramp. Verder hadden we ook een lavet in de jaren zestig in de badkamer en dat was voor een woningbouwwoning een vooruitstrevende voorziening. O ja, ik vergeet bijna het doorgeefluikje tussen de keuken en de kamer in dezelfde echt niet zo grote woning.

Hans zei

De mattenklopper, ik voel hem nog op mijn billen.
Van alles wat voorbij is mis ik de mattenklopper het minst. Hans

Marthy zei

Ik poets nog schoenen en Mart maakt fietsen schoon. Heel normaal, nies mis mee.

Josephine zei

Inderdaad veel niet meer maar ook heel wat dat gewoon nog gebruikt wordt.
Schoenen poetsen doe ik nog steeds, vind het normal om ze te verzorgen.
De mattenklopper, nog steeds heel handig. En nog zeker een aantal die hier
nog gewoon gebruiksvoorwerpen zijn.

mrs H. te B. zei

1.974 is 50 jaar geleden🙂. Lijkt nog steeds
Vorige week!