Totaal aantal pageviews

donderdag 6 juni 2024

(T)je

 

We zien hier een wc-tje. Geplaatst op de Snoek(jes)gracht. 
En ik plaats deze foto vanwege de verkleinwoorden die werkelijk te pas en te onpas worden gebruikt. Vind ik.
In de trein werd laatst  omgeroepen dat de trein zou aankomen op perron(netje) drie. En ik hoorde me zelf op de vraag of ik een koffie(tje) wilde,  antwoorden dat ik liever een thee(tje) nam. 
Ik zei dat spottend hoor want ik vind het irritant, maar ik ben misschien wel de enige. 

22 opmerkingen:

izerina zei

Nee hoor,ik vraag me ook af,waarom dit gebeurt

Judy zei

Het is me niet opgevallen, dat gebruik van 'tje'. Misschien is dat hier nog niet doorgedrongen.

Sjoerd zei

Haha, doe mij maar een biertje...

Marion van de Sande zei

Nee hoor, niet de enige, ik vind het ook heel vervelend klinken. De dingen, de voorwerpen (toch wel een dingetje, een momentje, haartjes gewassen, koffietje inderdaad, brrr. Maar "het vrouwtje" vind ik nog steeds de ergste uitdrukking.

Het getuigt ook vaak niet van enige slimheid. Iemand vertelde pas dat ze een reisJE gingen maken naar Frans Polynesië! Dus ik vroeg of ze een lang weekend gingen, waarop ze me verbaasd aankeek. Of ik wel wist hoe ver het was (ja, ík wist dat wel, het was geen reisJE). En ze gingen 3,5 week dus ook qua duur was het geen reisJE. Qua kosten ook niet, want er zijn weinig bestemmingen zo duur als Frans Polynesië. Tja.

Anoniem zei

Misschien een Amsterdams “dingetje”?

Iris Flavia zei

I can have only kid´s coffee anymore... loads of milk, please...

In de weer zei

Jij bent écht niet de enige !

Bettie zei

Mooi verhaal, Marion!

Emie zei

Het valt me wel op maar het stoort me totaal niet.

Kitty zei

De voorbeelden die jij noemt vind ik ook wel irritant hoor, op dingetje na misschien, hangt een beetje van de context af. Haartjes wassen doe je alleen bij een baby, ik merk ook dat mijn taalgebruik meegroeit met de kleinkinderen. Tot nu toe waren het nog "de kindjes", ik merk dat ik Daan daar zo langzamerhand te groot voor vind. Hahaha, leuk onderwerp hoor!

berber zei

vooral koffietje en theetje vind ik vreselijk. Zou dat dan uit een vingerhoed(je) worden gedronken?

Jolande zei

Zo praten sommige mensen tegen hun kinderen en dat heb ik ook altijd al vreselijk gevonden.
Af en toe gebruik ik wel verkleinwoorden voor bepaalde dingen, maar dan heb ik het over mijn poppenhuizen en miniaturen ;-)
Daar zou dus heel goed een koffietje kunnen staan, maar geef mij maar gewoon een kop koffie.

Anoniem zei

Waar ik me zo aan stoor is dat tegenwoordig ook alles eindigd op uh. De trein is vertrokkuh en nadat we ginguh rijduh nam ik een koffietjuh . Let maar eens op !

Ferrara zei

Errruuuggg! Wat anoniem zegt valt ook op, die zinnen die op het eind omhoog gaan tegenwoordig. En wat te denken van zeg maar en soort van, komt ook veelvuldig voorbij.

Miriam zei

Ach ja, modieus taalgebruik is van alle tijden. En ik ben er eerlijk gezegd nogal bevattelijk voor, terwijl ik de meeste dingen niet wil overnemen. Zoals "weet je", dat ik gelukkig weer kwijt ben. Echt storend vind ik eigenlijk alleen "toppie".

miekequilt zei

Koffietje, vreselijk.

Anoniem zei

hahaha werd laatst aangesproken met mevrouwtje!
1.75 en maat 52!
heel erg klein en tenger dus niet!

Janny zei

Ik vind het ook vreselijk, vooral mevrouwtje.

Lot zei

In een ander blog reageerde ik dat ik MensJE en OudJES ook zo irritant vond, maar daar was ik van de paar verdere reacties de enige.
Hier vind ik gelukkig wel medestanders.
Enne ik ben al oud en al 7 cm gekrompen dus val wel onder beide maar dat wil nog niet zeggen dat ik zo genoemd wil worden.

Marthy zei

Ik moet het niet teveel horen maar ergeren, ach nee. Ik ken iemand die haar volwassen kinderen doorlopend 'kids'noemt, daar erger ik me aan.

Janny zei

Uit de tijd dat ik in verwachting was, allerlei 'zwangerschapskleding met beertjes'. Ik wilde passende en comfortabele kleding, ik veranderde door mijn zwangerschap echt niet in wandelend billboard voor een vrouw in verwachting.
En al jaren erger ik me aan het woord huisje als er over een gewoon appartement of huis gesproken wordt.

Elizabeth zei

Ja, ik snap je irritatie en heb het zelf ook...
Alsof het interessanter klinkt met een verkleinwoord, pffttttt