Totaal aantal pageviews

dinsdag 11 juni 2024

Despar

In een van de eerste stadjes waar we aankwamen en wat rond konden kijken, was ik toch wel een beetje verbaasd toen ik het onmiskenbare symbool van Spar zag. Zo heet die winkel bij ons tegenwoordig: Spar. 


Zo niet op Sicilië. Daar heet het Despar. Aan elkaar. Ze gebruiken het lidwoord niet los. Dat vind ik leuk.


Natuurlijk heb ik ook uitgebreid binnen gekeken bij Despar. Ik hou van buitenlandse supermarkten. Overal eigenlijk. En hier helemaal. Want wat je ziet is allemaal net even anders, het ruikt ook anders en dat maakt het leuk.


Amaretti... wat zijn die dingen lekker. Ter inspiratie heb ik, as we speak,  een schoteltje naast me staan. 
Je kunt ze waarschijnlijk hier ook krijgen, alles eigenlijk. Maar ja, daar kijk ik nooit zo naar in de Dekamarkt. 

De aardbeienjam zette ik op de foto omdat fragola zo ongeveer mijn allereerste Italiaanse woord was. Dat stond in een meisjesboek uit de serie De Huishoudschool. 
Mijn allereerste buitenlandse reis was trouwens ook naar Italië. Met mijn tante en mijn nichtje in de trein. Naar Bellagio.  Ik was veertien, van alles onder de indruk.  Fantastisch vond ik het.  En dat is eigenlijk niet veranderd.  

19 opmerkingen:

Judy zei

Ik herinner me de Spar ook van jaren geleden in Engeland. Grappig: Despar. :) Tijdje geleden was ik op zoek naar die Amaretti koekjes en kon ze niet vinden. Heerlijke reis die jullie maakten!

izerina zei

Misschien als herinnering hier ook af en toe dat lekkers eten?

Iris Flavia zei

I don´t remember if it was a SPAR in Tuscany but we sure explored like you did. They had baby-food, "Cavallo" - horse. I was so tempted to bring it as pressie for my Niece. But I knew her Mom would "kill" me instantly...
I really looked it up - it was 2015. Time runs....

Sjoerd zei

Amaretti koekjes vind ik 0ook heerlijk. Je krijgt ze gewoon bij Appie en af en toe bij Intratuin. Dan moeten ze gewoon de kar in.

miekequilt zei

Wat leuk, in Wissant was ook een Spar. Maar zonder De ervoor. Je ziet ze haast niet meer hè.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Hier is de Spar ook. Heet alleen Spar, wordt uitgesproken als Spaar. Betekent ook Spaar 😉

nicole orriens zei

De Spar is echt wel internationaal!

Emie zei

Het aanbod in buitenlandse winkels is onmiskenbaar anders en altijd zo inspirerend. Ideaal ook om kleine cadeautjes voor achterblijvers te kopen.

Elly zei

Ik zie een bordje Siracuse. Dat vind ik zo'n prachtige stad. Kom je vast ook nog. Geniet ervan. Het is hier koud en regen. Toen ik gisteren thuis kwam was het buiten maar 9 graden.

Bertiebo zei

@Elly: We zijn in Siracusa geweest hoor Elly en inderdaad, prachtig. maar ik ben alweer drie dagen thuis.

Ferrara zei

Die koekjes zijn heerlijk. Hier in Nederland toch maar eens kopen.

schrijfselsvanmij zei

In Oostenrijk is de Spar een grote supermarktketen, met hetzelfde huismerk als daar in Italië. En lekker glutenvrij, die chocoladekoekjes op je foto :-)

Jolande zei

Ik hou ook zo van supermarkten in het buitenland.
Toen we in Parijs woonden was ik heel graag in de Monoprix, ook steeds iets nieuws ontdekken.
Hier hadden we ook een Spar in het dorp, maar toen we hier kwamen wonen was hij net gesloten.
Ik heb eigenlijk geen idee of er nog meer zijn op het eiland.
Ik vind het echt ontzettend grappig dat aardbeienjam een van de eerste Italiaanse woorden was die jij leerde.
Heel lang geleden wilde ik Noors leren (wat ik ook een paar jaar heb gedaan) en wat was een van de allereerste woorden die ik leerde....jordbærsyltetøy oftewel aardbeienjam.
In mijn klas vonden ze dat allemaal zo´n leuk woord dat ze me syltetøy (jam) als bijnaam gaven.
Stonden we met schoolreis in London naar het wisselen van de wacht te kijken, roept een van mijn klasgenoten me, he syltetøy...bleken we naast een groep Noren te staan hahaha, dat werd een leuk gesprekje.

KnutzEls zei

Supermarkten slaan wij ook nooit over. Lekker snuffelen. En zo'n reis geeft zoveel indrukken, daar kun je nog lang op teren.

Marthy zei

Wij zien hier regelmatig, vooral in kleinere dorpen, een Spar. Ik doe mijn boodschappen in een grote jongen, de SuperU. Veel keus, maar eigenlijk mag het voor mij wel wat kleiner en minder.

Elizabeth zei

Ja, ook in Frankrijk kwamen we de Spar tegen..
Ik vind het erg leuk die buitenlandse supermarkten!

Josephine zei

Wat een giller, volgens mij kun je werkelijk in alle landen een Spar tegen komen.
Lidl heeft trouwens zo tegen Kerstdagen ook altijd die Amaretti koekjes in de
verkoop. Het zijn echt doorvretertjes hihi, als je eenmaal begint ben je
bijna niet meer te stoppen.

Jeanette Renting zei

Wat leuk, de Spar kom je overal tegen inderdaad. Ik ben dol op supermarkten in het buitenland. Kijken wat er allemaal te koop is, ook even in de mandjes van de locals kijken wat ze meenemen ;-)

In de weer zei

Ja de Spar kom je in veel buitenlanden tegen, DESPAR, had ik nog niet gezien, grappig !