Totaal aantal pageviews

donderdag 27 juni 2024

Wat een toeval

 Zo'n leuk berichtje kreeg ik:

Vanmorgen in de blog weer twee murals uit Sicilië: hele mooie en die van de mensen in de deur kwam mij zo bekend voor, na even nagedacht te hebben wist ik het: hier heb ik een ansicht van! Nu heb ik die opgezocht en hem gefotografeerd , evenals de achterzijde, voor jou. Wat een coincidentie: deze kaart heb ik misschien al 20 jaar in mijn kaartendoos zitten! Leuk hè? Dat wilde ik je ven vertellen. Hartelijke groeten van Charlie.


Het ging om deze mural en hieronder zie je de foto van de ansichtkaart die Charlie stuurde:


Wat een prachtfoto hè en ik krijg de indruk dat die foto tamelijk bekend is geworden. En de fotograaf ook, of misschien was die al bekend


Ja en dan is het natuurlijk een kwestie van even googelen, want ik werd nieuwsgierig naar de fotograaf en naar die Italiaanse familie. 

De fotograaf is een Amerikaan, Paul Strand (1890-1976) en hij was in Italië met een vriend die uit Luzzara afkomstig was, om een boek te maken. De foto is gearrangeerd en gemaakt in 1953. 

De familie heet Lusetti. 
Moeder Anna Spaggiari Lusetti trouwde op haar achttiende en  kreeg vijftien kinderen. Vier stierven jong. Anna's man, de vader van de kinderen,  stierf in 1933, gemarteld en geslagen door de fascisten. 
Op een na vochten alle zonen in de oorlog. 
De familie was arm. Er werd in die tijd weinig verdiend met  landwerk. 

Dat is kort samengevat wat ik te weten kwam. De foto is iconisch en opgenomen in de collectie van verschillende musea. 

En Paul Strand, de fotograaf? Ik zag al googelend nog meer werk van hem. Ik kende zijn naam niet. Déze foto kwam me wél heel bekend voor trouwens


Paul Strand: Wall Street, New York City, 1915


17 opmerkingen:

izerina zei

Dat is inderdaad leuk toeval.

Judy zei

Wat toevallig, en wat interessant!

Sjoerd zei

Wat een schitterend verhaal, toeval bestaat nog steeds.

roentare zei

These murals are fabulous

In de weer zei

Leuke samenloop van omstandigheden !

sjannesblog.com zei

Leuke samenloop levert weer een mooi verhaal op!

Charlie zei

Wat interessant dat je de geschiedenis achter de foto hebt gevonden. En wat een leed gaat er achter schuil.

KnutzEls zei

Wat leuk!!

Emie zei

Wat waanzinnig dat je op deze manier achter het verhaal bent gekomen. De foto is ook fantastisch!

biebkriebels zei

Wat een leuke post om te lezen!

Iris Flavia zei

Interesting history behind "the picture".

Elizabeth zei

Haha, dat is zeker toevallig maar wel heel leuk!

Marthy zei

Wat een prachtige foto, hij vertelt een verhaal. Ik ben gek op dit soort foto's, zou deze in een lijstje doen. Geweldige fotograaf, heb even op zijn naam gegoogled.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik ga meteen googelen! Ik hou van forgrafien!

miekequilt zei

Wat een mooie afloop van je blog. Leuk Charlie dat je deze foto vond.

Ferrara zei

Wat weer een bijzonder verhaal, leuk dat je de kaart kreeg opgestuurd.

Rianne zei

Wat knap gezien.
Ik zou denken, ziet er bekend uit maar zou niet aan mijn kaartencollectie (die ik niet heb en dat is wsl de reden) denken.
Wel mooi om het origineel naast (onder) de mural te zien.