Totaal aantal pageviews

maandag 10 juni 2024

Mafia

 Omdat we niet meer vliegen en Sicilië nogal ver is, gingen we met een busreis. Daar heb ik nog wel wat over te vertellen hoor. 
Maar dat we veel te kort in Palermo waren, dat is zeker en dat zeg ik nu maar meteen. 
Pas toen we de stad uitreden op weg naar het volgende hotel, zag ik deze mural: 


Foto gemaakt vanuit een rijdende bus en ik zal je zeggen, dat valt niet mee. Dus niet een beste foto. Maar doordat ik,  gezien ons verleden,  altijd wel geïnteresseerd ben gebleven in Sicilië, wist ik wel meteen wat ik zag. 
Dit zijn Giovanni Falcone en Paolo Borsellino. De namen had ik niet paraat die heb ik dus opgezocht. Maar de gebeurtenissen weet ik nog heel goed. Falcone en Borsellino zijn beiden vermoord in 1992. Ze trokken als rechter en officier van justitie op tegen de Maffia (Mafia in het Italiaans) en hebben dat een paar maanden na elkaar met de dood moeten bekopen. Helden waren het, zonder enige twijfel.  

De mural (murale in het Italiaans) is gemaakt door twee Siciliaanse kunstenaars: Rosk en Loste. Zij gebruikten een foto van een bekende fotograaf, maar die foto mag ik niet gebruiken. Jammer, want dan kon je het nog beter zien. 
Het gáát me echter vooral om het feit dat zo'n murale niet een alleen een mooi kunstwerk is, maar ook een stuk belangrijke Italiaanse  geschiedenis vertelt. Siciliaanse geschiedenis moet ik zeggen, want de Maffia en Sicilië zijn natuurlijk met elkaar verbonden.

Dat bleek eens te meer toen we aankwamen bij het volgende hotel. Op de weg naar boven, waar onze bus niet verder kon,  zagen we meteen weer een mural. 

Ik had eigenlijk niet zo'n idee waar ik naar keek. 
Wel dacht ik dat het te maken had met het vrije woord. Het recht om te kunnen schrijven wat je wil schrijven. 
Een hand die een pen vasthoudt. Een arm  die vastgegrepen wordt. Een schietgebaar...
Deze foto hiernaast maakte ik bij vertrek, toen zag ik pas wat er op stond. 
A Giovanni Spampinato. 
Ook nog een tag maar die was niet te lezen. 
Natuurlijk heb ik gegoogeld op de naam Giovanni Spampinato. 
Hij bleek een onderzoeksjournalist te zijn en ook vermoord. In 1972. Maar de murale was nog niet zo oud. Er wordt nog steeds onderzoek verricht. 


Spampinato onderzocht een bepaalde moord, met sporen naar justitie en banden tussen de Mafia en neo-fascistische groeperingen. Hem werd voor altijd het zwijgen opgelegd. Hij was 26 jaar oud. 

Linking to Sami's Colourful World. 

27 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Our holiday to/in Tuscany was a bus-tour, also!
And our best Pizza-place, Guido´s here in Braunschweig is run by people from Sicily!
1992 I was already 20 years old but this flipped past my mind. Maybe luckily?
Scary if that´s what you get for helping justice.
Sad the second had to go only aged 26...
Interesting, sad murals... Maybe helpful so history won´t repeat itself (but we know better, sadly, huh).

Sjoerd zei

Het land komt maar niet van die Maffioso af. Mooi die herinneringen aan de glorietijd van justitie tegen de de maffia.

In de weer zei

Ja dat van die rechter en officier van justitie herinner ik me nog goed.
Mooi dat die muurschilderingen daar wel kunnen.

Judy zei

Ik herinner me die personen van de mural ook. Wat een geschiedenis, Sicilië.

Kitty zei

Triest stuk geschiedenis maar mooie murales.

Emie zei

Nog nooit geweest, zou er graag baar toe gaan en ook Sardinie staat nog op de wensenlijst. Heb een heel interessant boek gelezen, Mafiopoli, geschreven door Sanne Boer die in Calbrie woont. Het is verbijsterend en onthutsend, ook wat betreft de wereldwijde banden die er zijn.

Cloudia zei

Even on holiday we ponder important things.

Anoniem zei

Titel genoteerd. DankjeweL. Bettie

Charlie zei

Wat een trieste geschiedenissen op Sicilië! Lijkt mij een hele onderneming om daar met de bus te komen! Veel plezier!

Sami zei

Great murals honouring Sicilian heroes! What tragic stories, especially the death of a 26 year old. Hope you had a great time on your trip.
Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Janny zei

Betekenisvolle murals! Wij zaten vroeger aan de buis gekluisterd voor de serie La Piovra over de maffia in Italië, heel spannend.

roentare zei

The hand mural is very nice

Ferrara zei

Blijkbaar is er toch iets veranderd dat die Murals nu wel kunnen, indrukwekkend. Benieuwd hoe dat afliep met de bus. Wat leuk dat jullie je liefde nog eens vieren op deze plek.

biebkriebels zei

Interessante Murals om de geschiedenis als waarschuwing levend te houden.

Anoniem zei

wat goed dat jullie niet meer vliegen, wel een eind inderdaad!

Mae Travels zei

We were at a conference center in Sicily for a science conference years ago, and the next conference was on “Control of the Mafia” — the end dinner for our conference and the starting dinner for their conference were at the same time/place. So I have seen those famous and now assassinated men in person. I think their conference was optimistic, but they didn’t succeed. So the mural looks very interesting.
best, mae at maefood.blogspot.com

Tom zei

...I don't fly either. Many is society don't want the truth to come out, so they silence journalists! Take care and be well.

Jolande zei

Ik vroeg me al af hoe jullie er naar toe waren. Mooie murals, maar de verhalen erachter zijn niet mooi.

magiceye zei

Interesting tributes murally!

Marthy zei

Ja, ik herinner me de dood van die twee mannen ook nog, verschrikkelijk. Goed dat die murals daan aan herinneren.

miekequilt zei

Mooie murals voor dappere mannen.

Elly zei

Mijn schoonouders gingen in 1992 een rondreis maken door Italië en Sicilie. Dus wij grapten: kijk maar uit voor de maffia. Maar toen zij in Palermo waren, was er een enorm oponthoud. Later reden ze langs een gigantische krater in de weg. Die dag was onderzoeksrechter Falcone opgeblazen in zijn auto.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Poeha, dat moet een hele zit geweest zijn. Met de bus naar Sicilië. Zelfs met tussenstops en hotels. Waarom vlieg je niet meer?

Bertiebo zei

Dorien, dat verhaal kun je hier lezen. https://bertiebo.blogspot.com/2015/11/thailand-2.html

Hans zei

voor het weer heb je het niet hoeven laten, hier is het maar koud met regen.
Het is een mooie omgeving. Hans

Anoniem zei

Die zullen geschrokken zijn!

Elly zei

Ze waren totaal ontdaan. Het plezier van de vakantie was er helemaal af. En waren dolblij toen ze weer thuis waren.